Korzár logo Korzár

Cenové vojny nemusia mať vždy svojho víťaza

Bratislava - Kapusta za korunu päťdesiat, mlieko za 9,90. Výrazné zľavy pri povinnom poistení áut zverejnené ešte kým iné poisťovne len píšu cenníky.

Hypotéky o tretinu lacnejšie ako v iných bankách. Pojem cenová vojna sa na Slovensku v poslednom čase skloňuje najmä s nedávnym príchodom reťazca maloobchodných predajní Lidl. V istej podobe sa však môže vyskytovať vo všetkých odvetviach, aj keď nie vždy na to zákazníci reagujú rovnako citlivo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S cenami sa znižuje kvalita

Zákazníci na Slovensku sa najmä v obchodoch rozhodujú predovšetkým na základe ceny. Dôkazom toho je, že takmer neexistujú predajne, ktoré ponúkajú kvalitnejšie potraviny. Všetky obchodné reťazce sa preto sústreďujú na to, aby zákazníkovi ponúkli čo najlacnejší tovar. "Cena je veľmi často používaným a veľmi efektívnym marketingovým nástrojom v prípade, keď je kúpna sila zákazníka nízka. Človek, ktorý je vysoko citlivý na ceny, je potom ochotný sa zmieriť aj s nižšou kvalitou," hovorí analytik Poštovej banky Miroslav Šmál.

SkryťVypnúť reklamu

Cenové vojny rozpútavajú predovšetkým noví hráči na už obsadenom trhu. To je aj prípad maloobchodnej siete Lidl. Keď otváral svoje obchody, bolo na Slovensku už dostatok obchodov. Predajná plocha bola porovnateľná s ostatnými krajinami Európskej únie. Lidl ponúkol zákazníkom veľmi nízke ceny, inak by nový reťazec pravdepodobne na Slovensku nemal šancu uspieť. Za necelé štyri mesiace pôsobenia na slovenskom trhu zákazníci v jeho predajniach minuli 1,2 miliardy korún. Podľa agentúry pre prieskum trhu T.E.R.N.O. sa tak Lidl dostal na 38. miesto spomedzi všetkých obchodných reťazcov.

Cenový boj ničí konkurenciu

Boj nízkymi cenami však môže byť aj škodlivý. Firmy sa totiž môžu zbavovať konkurencie. Silná firma je schopná aj niekoľko rokov držať nízke ceny. Jej slabší konkurenti si nebudú môcť dovoliť byť tak dlho v strate a postupne skrachujú. Analytik Šmál vraví, že keď sa silnému hráčovi na trhu podarí cenovou vojnou zničiť konkurentov, väčšinou zvýši svoje ceny na vyššiu úroveň, ako bola pred cenovou vojnou. Zákazník tak v konečnom dôsledku na vojnu doplatí.

SkryťVypnúť reklamu

Podobná situácia nastala v Nemecku pre piatimi rokmi. Tri obchodné reťazce predávali potraviny za nižšie ceny, ako ich nakupovali. Ľudia síce kupovali lacnejšie výrobky, no zároveň krachovalo množstvo malých obchodov, ktoré nedokázali predávať tak lacno. Do tejto vojny sa musel zamiešať až protimonopolný úrad, ktorý prikázal obchodným reťazcom zvýšiť ceny.

Problém môže nastať aj vtedy, keď sú sily jednotlivých hráčov v danej oblasti vyrovnané. Ak napríklad v meste existujú dva rôzne obchody a jeden zníži cenu, získa viac zákazníkov. Preto mu vzrastú tržby a nakoniec aj zisk. Ak však na toto zlacnenie zareaguje konkurencia a takisto zníži ceny, nič sa na ich trhovom podieli nezmení. Zákazníci budú naďalej nakupovať v rovnakom obchode rovnaké množstvo tovaru ako doteraz. Obom obchodom tak klesnú tržby a teda aj zisk. Keď sa ceny znovu vyrovnajú, môže prvý obchod zase znížiť cenu. Takto bude postupne zisk oboch firiem čoraz menší.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 375
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 930
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 505
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 4 823
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 059
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 332
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 751
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 406
  1. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Konsolidácia a doba kešu
  2. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Old Basing
  3. Vladimír Krátky: Nomen omen, alebo dokedy bude v zdravotníctve cirkus ?
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 4.
  5. Anna Miľanová: Ľudia, myslím, často málokto rozozná čo je naozaj objav, senzácia. Lebo to neviete bez kriku, hádok...
  6. Jozef Varga: Bi FicoSMER....
  7. Lukáš Čelinák: Ekonomické dôsledky zbrojenia: Stimul bez pokroku
  8. Tomáš Vodvářka: Návštěva (povídka na neděli)
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 352
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 403
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 338
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 058
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 110
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 893
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 815
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 620
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Konsolidácia a doba kešu
  2. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Old Basing
  3. Vladimír Krátky: Nomen omen, alebo dokedy bude v zdravotníctve cirkus ?
  4. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 4.
  5. Anna Miľanová: Ľudia, myslím, často málokto rozozná čo je naozaj objav, senzácia. Lebo to neviete bez kriku, hádok...
  6. Jozef Varga: Bi FicoSMER....
  7. Lukáš Čelinák: Ekonomické dôsledky zbrojenia: Stimul bez pokroku
  8. Tomáš Vodvářka: Návštěva (povídka na neděli)
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 352
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 403
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 338
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 058
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 110
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 893
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 815
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 620
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu