len určitý počet výrobkov. Nájdu sa však výnimky z takéhoto postupu. Napríklad výrobcovia pneumatík podrobujú kontrole všetky vyrobené kusy, aby sa do predaja nedostali pneumatiky, ktorých tvar vykazujú odchýlky od stanoveného profilu. Odchýlky od stanoveného tvaru môžu poukazovať na nedostatočnú kvalitu gumovej zmesi, na prítomnosť vzduchových bublín alebo na chyby textilnej vložky. Doterajšie metódy kontroly akosti pneumatík však mali ten nedostatok, že boli schopné počas jednej otáčky pneumatiky analyzovať len úzky pruh, čím sa nezachytili nedostatky mimo tejto oblasti. Tieto metódy niekedy vyradili aj dobré pneumatiky, ktoré potom bolo potrebné ručne prekontrolovať. Nová metóda kontroly pneumatík je založená na zisťovaní chýb pomocou laserového svetla. Laser osvetľuje rotujúcu pneumatiku úzkym prúžkom svetla, ktorý má šírku približne osem centimetrov. Osvetlenú "čiaru" na pneumatike sníma digitálna kamera, pričom nasnímané informácie sú vyhodnocované špeciálnym softvérom, ktorý vyvinuli pracovníci Fraunhoferovho ústavu pre integrované obvody. Vyhodnocovací program automaticky deteguje všetky vypukliny a preliačiny, a to s presnosťou na 0,02 mm (výrobcovia obvykle tolerujú odchýlky do 0,6 mm). Údaje na boku pneumatiky sú matematicky eliminované, aby neboli detegované ako chyby tvaru. Nový systém kontroly pneumatík je veľmi spoľahlivý. Pri teste, ktorý robil jeden z veľkých výrobcov pneumatík, bolo kontrolovaných temer 84 000 pneumatík, pričom systém vyradil všetky tie, ktoré mali vypukliny alebo preliačiny. Následná kontrola skúsenými technikmi ukázala, že medzi vyradenými pneumatikami bolo len 0,06 % takých, ktoré nemali žiadnu chybu a boli vyradené omylom.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.