fenoméne podcasting sa na internete hovorí už od roku 2004, keď sa veľa blogerov rozhodlo nepísať svoje blogy, ale priamo ich nahrať do MP3 formátu a tak vystaviť na internet. Za "otcov podcastingu" sa teda môžu považovať Christopher Lydon, ktorý sa rozhodol uverejniť vo svojom blogu audio nahrávky venované prezidentskej kampani v USA a Adam Curry, ktorého práve tento blog inšpiroval k napísaniu scriptu iPodder.Podcasting je vlastne spôsob, akým sa dajú publikovať audio súbory na internete, pričom na ich doručenie k poslucháčom sa používa RSS protokol. Názov podcasting vznikol spojením dvoch slov "iPod" zariadenie, na ktorom sa audio súbory prehrávali a "broadcasting" (rozhlasové) vysielanie. iPodder je program, ktorý kontroluje RSS zdroje a ak sa v nich objaví MP3 súbor, nahraje ho do iTunes, aby sa pri najbližšej synchronizácii s iPodom nahral do jeho pamäte. I keď je podcasting odvodený od iPodu, nepotrebujete na prehrávanie audio súborov tento prehrávač, ale v podstate akýkoľvek MP3 prehrávač alebo samotné PC. Dnes už existuje viacero RSS čítačiek, ktoré podcasting podporujú a napríklad nakopírujú MP3 súbor do zvoleného adresára.I keď sa na začiatku zdalo, že podcasting je len rozšírenie blogov o audio nahrávky, ukázalo sa, že mnohí ho začínajú brať vážne. Tim Bajarin, vedúci predstaviteľ konzultačnej spoločnosti Creative Strategies považuje podcasting za "fascinujúce nové komunikačné médium", ktorému predpovedá veľkú budúcnosť, i keď zatiaľ určite nie je pripravené pre masové rozšírenie. Na druhej strane sa samozrejme ozývajú skeptické hlasy, ktoré berú podcasting skôr za kuriozitu - Josh Bernoff, analytik zo spoločnosti Forrester Research hovorí, že "sme ešte veľmi ďaleko od toho, aby sme podcasting nazvali médiom".Každopádne, podcasting si začína nachádzať i komerčné uplatnenie. Napríklad Podcast Network ponúka tri možnosti komerčného využitia: od 5 až 10 sekundového reklamného bloku na začiatku klipu, cez 30 sekundové reklamy na začiatku a konci až po samostatné 10 až 45 minútové "reklamné interview". Ďalšími príkladmi môžu byť stránky Heinekenu, Volvo sponzoruje podcast na serveri Autoblog.com, či spoločnosť Gatorade na Enduranceradio.comMedzi najnovšie udalosti na poli podcastingu môžeme zaradiť napríklad každodenné štvorhodinové vysielanie amerického Sirius Satellite Radio, ktoré si prizvalo práve Adama Curryho (mimochodom bývaleho DJ-a hudobnej stanice MTV) ako moderátora show a zároveň na vytvorenie virtuálneho podcast štúdia pre Windows.Ďalšou zaujímavou správou je oznámenie o odkúpení spoločnosti MessageCast Microsoftom. MessageCast je prevádzkovateľom služby "LiveMessage", ktorá doručuje správy na instant messaging klientov. V súčasnosti má "LiveMessage" viac ako 350 tisíc užívateľov, ktorým doručuje správy z blogov, podcast či výsledky športových podujatí.I keď sa v našich končinách podcasting ešte veľmi nerozšíril (našiel som zatiaľ len podcast Českého rozhlasu), zdá sa, že v budúcnosti sa s ním ešte veľakrát stretneme.
Autor: erik
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.