vyrobené lopatky. Pri poškodení takýchto lopatiek (napríklad nasatím vtáka do motora počas letu) stačilo poškodené kusy vymeniť, takže oprava nebola veľmi nákladná. Rotory niektorých nových turbín sa už ale vyrábajú z jedného kusu, čím a znižujú výrobné náklady a zvyšuje pevnosť rotora. Pravda, má to svoje nevýhody ak sa opotrebuje alebo poškodí niektorá lopatka (alebo viacero lopatiek), nemožno ju už jednoducho vybrať a nahradiť novou, ale treba vymeniť celý rotor. To je ale veľmi nákladné, pretože rotory turbín stoja okolo 35 000 až 60 000 eur. Na nedávnej konferencii Euro-uRapid, ktorá sa konala v Lipsku, predstavili pracovníci Fraunhoferovho ústavu pre materiál a lúčové technológie IWS novú metódu opravy poškodených rotorov turbín. Podstatou tejto metódy je nanášanie vrstvy kovu na poškodené miesta, a to pomocou laserového lúča. Prvým krokom pri oprave je trojrozmerné oskenovanie poškodeného rotora. Počítačový program potom porovná údaje o poškodenej časti s údajmi bezchybnej súčiastky a vyráta kde a koľko materiálu chýba. Tieto informácie slúžia na presné vedenie laserového lúča, ktorý navára na poškodené miesta prášok z titánovej zliatiny. Celý proces od zisťovania údajov až po konečné obrobenie opravených častí prebieha automaticky. Podľa predstaviteľov spomenutého ústavu je nimi navrhnutá metóda opravy poškodených rotorov šesť až sedem ráz lacnejšia než výmena celého rotora.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.