Korzár logo Korzár

Je to najvýkonnejší vznetový motor na svete

Ak by sa robil zoznam siedmich divov moderného sveta, možno by sa doň dostal aj vznetový (alebo, ak chcete, dieselový) motor, ktorý vyrába

švajčiarska firma Wartsila-Sulzer. Ide totiž o najväčší a najvýkonnejší vznetový motor na svete, určený na pohon kontajnerových lodí. Vývoj tohto motora ovplyvnila skutočnosť, že lodiarske spoločnosti preferujú lode s jednou hnacou skrutkou, na pohon ktorej treba motor vyššieho výkonu než sú motory, slúžiace na pohon lodí s viacerými hnacími skrutkami. Motor s typovým označením RTA96C-14 je najvýkonnejšou verziou radového motora stavebnicovej konštrukcie, ktorý možno dodať s ľubovoľným počtom valcov od šesť do štrnásť. Mohutnosť tohto motora možno priblížiť niekoľkými technickými údajmi. Priemer každého valca je temer jeden meter (presne 96,52 cm), zdvih piesta je 248,92 cm. Z týchto údajov by ste si mohli vyrátať, že zdvihový objem jediného valca je 1 821 litrov. Celkový zdvihový objem najvýkonnejšej, teda 14-valcovej verzie, je úctyhodných 25 498 litrov (teda vyše 25 kubických metrov). Štrnásťvalcová verzia motora má dĺžku 27 metrov a výšku 13,4 metra. Celková hmotnosť motora je okolo 2 300 ton. Samotný kľukový hriadeľ má hmotnosť približne 300 ton. Skúsite si "tipnúť" aký má tento motor najvyšší výkon? No, nemusíte sa trápiť najvýkonnejší vznetový motor na svete má maximálny výkon približne 80 000 kW (alebo 80 MW). Pre predstavu o tom o aký výkon ide, možno spomenúť, že košická tepláreň má dva turbogenerátory, z ktorých jeden má inštalovaný elektrický výkon 55 MW, druhý 66 MW. Maximálny výkon dosahuje motor RTA96C-14 pri 102 otáčkach za minútu. Pozoruhodné je, že motor pracuje s tepelnou účinnosťou až 50 %, čo znamená, že využije polovicu energie, obsiahnutej v palive. Bežné automobilové motory a motory malých lietadiel dosahujú účinnosť len okolo25 až 30 %. Vysoká účinnosť je predpokladom nízkej spotreby motora. Motor spotrebuje pri maximálnom výkone len 0,171 kg paliva na 1 kW výkonu za hodinu. Napriek obrovskému výkonu je opotrebenie tohto motora veľmi nízke. Valec sa za tisíc hodín činnosti motora opotrebuje tak, že jeho priemer sa zväčší len o 0,03 mm. Nízka miera opotrebenia sa dosiahla aj vďaka konštrukčnej "finte", ktorá sa kedysi používala u parných motorov. Ojnica motora nie je totiž na piest pripojená priamo, ale prostredníctvom križiaka, ktorý sa pohybuje v klznom vedení. Týmto usporiadaním sa dosiahlo, že na piest a teda aj na valec nepôsobia bočné sily, ktoré vedú k opotrebeniu povrchu valca. Pôsobením týchto bočných v bežných automobilových motoroch dochádza k tomu, že prierez valca sa postupne stáva oválnym. Možno tiež spomenúť, že na rozdiel od dieselových motorov pre automobily, ktoré sú štvortaktné, je lodný motor dvojtaktný. Spomenutý motor s rekordným výkonom je prvý štrnásťvalcový lodný motor na svete. Uvažuje sa však už aj o motoroch, ktoré by mali 16 až 18 valcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 807
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 116
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 846
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 159
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 939
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu