švajčiarska firma Wartsila-Sulzer. Ide totiž o najväčší a najvýkonnejší vznetový motor na svete, určený na pohon kontajnerových lodí. Vývoj tohto motora ovplyvnila skutočnosť, že lodiarske spoločnosti preferujú lode s jednou hnacou skrutkou, na pohon ktorej treba motor vyššieho výkonu než sú motory, slúžiace na pohon lodí s viacerými hnacími skrutkami. Motor s typovým označením RTA96C-14 je najvýkonnejšou verziou radového motora stavebnicovej konštrukcie, ktorý možno dodať s ľubovoľným počtom valcov od šesť do štrnásť. Mohutnosť tohto motora možno priblížiť niekoľkými technickými údajmi. Priemer každého valca je temer jeden meter (presne 96,52 cm), zdvih piesta je 248,92 cm. Z týchto údajov by ste si mohli vyrátať, že zdvihový objem jediného valca je 1 821 litrov. Celkový zdvihový objem najvýkonnejšej, teda 14-valcovej verzie, je úctyhodných 25 498 litrov (teda vyše 25 kubických metrov). Štrnásťvalcová verzia motora má dĺžku 27 metrov a výšku 13,4 metra. Celková hmotnosť motora je okolo 2 300 ton. Samotný kľukový hriadeľ má hmotnosť približne 300 ton. Skúsite si "tipnúť" aký má tento motor najvyšší výkon? No, nemusíte sa trápiť najvýkonnejší vznetový motor na svete má maximálny výkon približne 80 000 kW (alebo 80 MW). Pre predstavu o tom o aký výkon ide, možno spomenúť, že košická tepláreň má dva turbogenerátory, z ktorých jeden má inštalovaný elektrický výkon 55 MW, druhý 66 MW. Maximálny výkon dosahuje motor RTA96C-14 pri 102 otáčkach za minútu. Pozoruhodné je, že motor pracuje s tepelnou účinnosťou až 50 %, čo znamená, že využije polovicu energie, obsiahnutej v palive. Bežné automobilové motory a motory malých lietadiel dosahujú účinnosť len okolo25 až 30 %. Vysoká účinnosť je predpokladom nízkej spotreby motora. Motor spotrebuje pri maximálnom výkone len 0,171 kg paliva na 1 kW výkonu za hodinu. Napriek obrovskému výkonu je opotrebenie tohto motora veľmi nízke. Valec sa za tisíc hodín činnosti motora opotrebuje tak, že jeho priemer sa zväčší len o 0,03 mm. Nízka miera opotrebenia sa dosiahla aj vďaka konštrukčnej "finte", ktorá sa kedysi používala u parných motorov. Ojnica motora nie je totiž na piest pripojená priamo, ale prostredníctvom križiaka, ktorý sa pohybuje v klznom vedení. Týmto usporiadaním sa dosiahlo, že na piest a teda aj na valec nepôsobia bočné sily, ktoré vedú k opotrebeniu povrchu valca. Pôsobením týchto bočných v bežných automobilových motoroch dochádza k tomu, že prierez valca sa postupne stáva oválnym. Možno tiež spomenúť, že na rozdiel od dieselových motorov pre automobily, ktoré sú štvortaktné, je lodný motor dvojtaktný. Spomenutý motor s rekordným výkonom je prvý štrnásťvalcový lodný motor na svete. Uvažuje sa však už aj o motoroch, ktoré by mali 16 až 18 valcov.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.