roku 2003, ale išlo len o zvarovanie dvoch rovnakých kovov (hliníkových plechov). Pri výrobe športového vozidla Mazda MX-5 sa teraz začala používať táto metóda aj na spájanie dvoch rozličných kovov ocele a hliníka. Pri tejto metóde sa špeciálnym trecím nástrojom vyvinie vysoká teplota, pri ktorej dôjde k spojeniu ocele a hliníka. Pri výrobe vozidla MX-5 sa takýmto spôsobom spája záves s vekom batožinového priestoru. V porovnaní s bežnými spojovacími metódami sa trecím zvarovaním dajú lepšie spojiť materiály, ktoré sa ťažko deformujú (napríklad hliníkový odliatok a vysokopevná oceľ). Použitím trecieho zvarovania sa znížia aj výrobné náklady, pretože odpadne náročné nitovanie. Predpokladá sa, že trecie zvarovanie sa v budúcnosti použije aj na pripojenie ďalších hliníkových častí ku karosérii vozidla. Táto metóda má však uplatnenie aj v iných priemyselných odvetviach. Firma Mazda podala vyše dvadsať patentových prihlášok, týkajúcich sa trecieho zvarovania hliníka a ocele.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.