včera v noci stretnúť s viceprezidentom Hankooku, aby hovorili o pozmenenej zmluve o poskytnutí štátnej podpory. Stretnutie iniciovala slovenská strana. Podľa ministrovho hovorcu Maroša Havrana obe strany sa pokúsia dohodnúť na akceptovateľnej výške štátnej pomoci.
Hankook pôvodne požadoval investičné stimuly v objeme 4,28 miliardy korún, úľavu na dani vo výške 1,22 miliardy a rozšírenie cesty do Levíc. Štát by to vyšlo na takmer sedem miliárd korún, s čím v stredu nesúhlasila vláda. Na vláde neuspel ani kompromisný návrh, ktorý počítal s nižšou podporou o takmer miliardu korún.
Obnovila sa tak nádej, že Hankook predsa len postaví závod na výrobu pneumatík pri Leviciach. Po neschválení stimulov vládou Rusko spolu so šéfom investičnej agentúry SARIO Romanom Kurucom vyhlásili, že investor pravdepodobne odíde. Nepredpokladali, že by Hankook zľavil zo svojich požiadaviek. "Investor jasne povedal, za akých podmienok chce vstúpiť na Slovensko," povedal Kuruc.
Starosta Levíc stále verí, že investícia nie je stratená. "Verím, že obom stranám sa podarí dohodnúť na prijateľnej výške investičných stimulov," citovala agentúra TASR starostu Levíc Štefana Mišáka. Je presvedčený, že o znížení investičných stimulov s predstaviteľmi Hankooku je možné rokovať.
SARIO tiež varuje, že ak sa sľuby pre Hankook nesplnia, Slovensko vyšle zlý signál smerom k investorom do budúcnosti. Ekonómovia naopak situáciu tak dramaticky nevidia a imidž Slovenska by nemal výrazne utrpieť. "Fakt, že investorovi bol daný prísľub, ktorý sa nesplnil nie je veľmi pozitívny a môže krátkodobo zneistiť investorov. Slovensko však viac krát uspelo v boji o investície aj medzi svojimi susedmi," hovorí analytik Tatra banky Robert Prega. Podľa neho problémy s Hankookom poukázali na to, že v poskytovaní štátnej podpory chýba systém.
Na príťažlivosti Slovensko nestratí ani podľa Jána Tótha, ekonóma ING Bank. Zapochyboval však o efektívnosti výšky dotácie pre Hankook. "Dotácia vo výške vyše tri milióny korún na jedno pracovné miesto v prípade investície Hankook sa javí ako extrémne štedrá," myslí si Tóth. "Typ tejto investicie sa nedá porovnávať s investíciami automobiliek Kia alebo PSA, keďže potenciál pritiahnutia dodávateľov je oveľa menší. Takisto typ práce a fakt že väčšina pracovných miest si vyžaduje len základné vzdelanie naznačuje menšiu znalostnú kvalitu týchto pracovných miest," dodal.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.