Korzár logo Korzár

Športová limuzína Alfa Romeo 159

Na jeseň príde na trh nový model talianskej automobilky Alfa Romeo, ktorý má označenie 159 a ktorý mal svetovú premiéru na jarnom autosalóne v

Ženeve. Nová stopäťdesiatdeviatka bola vyvinutá z prototypu Brera, ktorý navrhol renomovaný dizajnér G.Giugiaro. Prototyp Brera sa šéfom firmy Alfa Romeo natoľko páčil, že z neho budú odvodené aj ďalšie modely. Pôjde o nástupcov športových modelov GTV a Spider, ktoré sa budú nazývať Brera, a o model 159 Crosswagon.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nový model 159 je skutočne nový, pretože od čias prvej generácie modelu Alfasud sa v sortimente Alfa Romeo nevyskytovalo vozidlo, ktoré by bolo takpovediac z gruntu nové. Vozidlo je postavené na novej podvozkovej plošine, má nové zavesenie kolies, nové motory i nové prevodovky. Dynamicky pôsobiaca a emócie vyžarujúca karoséria bola navrhnutá G.Giugiarom v spolupráci s firemným dizajnérskym centrom Alfa Romeo. Prednej často dominuje typická maska, kapota tvaru V a v horizontálnych "štrbinách" umiestnené reflektory. Horizontálne sú zoskupené aj zadné svetlá. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 700 mm, pričom predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, zadné na viacprvkových závesoch. Alfa 159 je 4 660 mm dlhá, 1 828 mm široká a 1 417 mm vysoká. Batožinový priestor má objem 405 litrov. Interiér vozidla sa vyznačuje použitím kvalitných materiálov a pôsobí elegantne. Spomienkou na klasické modely Alfa Romeo je trojramenný volant a v prístrojovej doske "utopené" veľké okrúhle prístroje. Motor sa uvádza do činnosti stlačením tlačidla. Nová Alfa je vystrojená aj stabilizačným systémom VDC (Vehicle Dynamic Control), protipreklzovým systémom ASR, systémom podpory núdzového brzdenia i systémom Hill-Holder, ktorý zjednodušuje rozjazd do kopca tým, že automaticky uvoľní parkovaciu brzdu. Alfa 159 môže byť vystrojená aj systémom pohonu všetkých kolies Q4. Tento systém zahrnuje tri diferenciály, pričom stredný samozáverný diferenciál typu torsen automaticky rozdeľuje hnací moment medzi prednú (43 % momentu) a zadnú nápravu (57 % momentu). K bezpečnosti cestujúcich prispieva až osem nafukovacích vankúšov, z toho dva kolenné.

SkryťVypnúť reklamu

Pre Alfu 159 je k dispozícii šesť motorov, z toho tri vznetové. Všetky tri zážihové motory sú vystrojené systémom priameho vstrekovania paliva a rozvodom 2xOHC (dva vačkové hriadele v hlavách valcov). Štvorvalec zdvihového objemu 1,9 litra má maximálny výkon 118 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 190 Nm. 2,2-litrový štvorventilový štvorvalec má najvyšší výkon 136 kW. Najvýkonnejším zážihovým motorom je 3,2-litrový vidlicový šesťvalec, ktorého maximálny výkon je 191 kW pri 6 200 ot/min a najvyšší krútiaci moment je 322 Nm pri 4 500 ot/min. Týmto motorom poháňaná Alfa 159 zrýchli z 0 na 100 km/h za 7 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 240 km/h. Spomenutý motor má však pri jazde v meste priemernú spotrebu až 15,9 l/100 km. Pri jazde mimo mesta je priemer len 8,5 l/100 km, celková normovaná priemerná spotreba je 11,5 l/100 km. Všetky tri vznetové motory sú prepĺňané turbodúchadlom a vystrojené časticovým filtrom. Štvorvalcový vznetový motor zdvihového objemu 1,9 litra sa dodáva v dvoch výkonových verziách. Verzia s dvomi ventilmi na valec má najvyšší výkon 88 kW pri 4 000 ot/min a jej maximálny krútiaci moment je 280 Nm. Tento motor spotrebuje v meste 7,8 l/100 km, mimo mesta len 4,9 l/100 km a celková priemerná spotreba je 5,9 l/100 km. S uvedeným motorom zrýchli vozidlo z 0 na 100 km/h za 11 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 191 km/h. Výkonnejšia verzia 1,9 litrového motora má štyri ventily na valec a jej najvyšší výkon je 110 kW pri 4 000 ot/min. Týmto motorom poháňaná Alfa 159 dosiahne maximálnu rýchlosť 210 km/h. Spotreba v meste je 8,1 l/100 km, mimo mesta len 4,8 l/100 km, celkový priemer spotreby je šesť litrov na 100 km. Päťvalcový 2,4-litrový turbodieselový motor má najvyšší výkon 147 kW pri 4 000 ot/min a jeho krútiaci moment vrcholí hodnotou 400 Nm pri 2 000 ot/min. Tento motor spája dynamiku s úspornosťou, pretože poskytuje vozidlu zrýchlenie na stovku za 8,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 228 km/h pri celkovej normovanej spotrebe len 6,8 l/100 km. Priemerná spotreba pri jazde mimo mesta je dokonca len 5,4 l/100 km. Motory sú kombinované výhradne s novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, pre niektoré verzie ponúka výrobca automatickú prevodovku prípadne automatizovanú prevodovku Selespeed.

SkryťVypnúť reklamu

Nová športová limuzína Alfa 159 je, resp. za príplatok môže byť vystrojená tempomatom, snímačom dažďa, snímačom vonkajšieho svetla (na automatické zapínanie reflektorov), satelitným navigačným systémom, dvojzónovou alebo až trojzónovou klimatizačnou sústavou, rádiom s prehrávačom CD, telefónom s hlasovým ovládaním a sklopnými zadnými sedadlami. V roku 2007 by sa na trhu mala objaviť športová verzia Alfy 159, ktorú bude poháňať vidlicový šesťvalec výkonu 294 kW. Už spomínané kupé Brera by malo debutovať už tejto jesene na frankfurtskom autosalóne a na ženevskom autosalóne na jar budúceho roka by mal byť predstavený Spider Brera.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 424
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 095
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 7 028
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 742
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 084
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 926
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 597
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 528
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.4.1925)
  2. Jozef Foltýn: Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka
  3. Ján Škerko: Obchodné deficity? Žiadny problém! Trump má vzorec na clá ako z Harryho Pottera
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  6. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  7. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  8. Rastislav Strhan: Trumpova skúška viery
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 854
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 999
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 40 536
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 326
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 627
  6. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 863
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 772
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 808
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.4.1925)
  2. Jozef Foltýn: Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka
  3. Ján Škerko: Obchodné deficity? Žiadny problém! Trump má vzorec na clá ako z Harryho Pottera
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  6. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  7. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  8. Rastislav Strhan: Trumpova skúška viery
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 854
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 999
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 40 536
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 326
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 627
  6. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 863
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 772
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 808
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu