Ženeve. Nová stopäťdesiatdeviatka bola vyvinutá z prototypu Brera, ktorý navrhol renomovaný dizajnér G.Giugiaro. Prototyp Brera sa šéfom firmy Alfa Romeo natoľko páčil, že z neho budú odvodené aj ďalšie modely. Pôjde o nástupcov športových modelov GTV a Spider, ktoré sa budú nazývať Brera, a o model 159 Crosswagon.
Nový model 159 je skutočne nový, pretože od čias prvej generácie modelu Alfasud sa v sortimente Alfa Romeo nevyskytovalo vozidlo, ktoré by bolo takpovediac z gruntu nové. Vozidlo je postavené na novej podvozkovej plošine, má nové zavesenie kolies, nové motory i nové prevodovky. Dynamicky pôsobiaca a emócie vyžarujúca karoséria bola navrhnutá G.Giugiarom v spolupráci s firemným dizajnérskym centrom Alfa Romeo. Prednej často dominuje typická maska, kapota tvaru V a v horizontálnych "štrbinách" umiestnené reflektory. Horizontálne sú zoskupené aj zadné svetlá. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 700 mm, pričom predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách, zadné na viacprvkových závesoch. Alfa 159 je 4 660 mm dlhá, 1 828 mm široká a 1 417 mm vysoká. Batožinový priestor má objem 405 litrov. Interiér vozidla sa vyznačuje použitím kvalitných materiálov a pôsobí elegantne. Spomienkou na klasické modely Alfa Romeo je trojramenný volant a v prístrojovej doske "utopené" veľké okrúhle prístroje. Motor sa uvádza do činnosti stlačením tlačidla. Nová Alfa je vystrojená aj stabilizačným systémom VDC (Vehicle Dynamic Control), protipreklzovým systémom ASR, systémom podpory núdzového brzdenia i systémom Hill-Holder, ktorý zjednodušuje rozjazd do kopca tým, že automaticky uvoľní parkovaciu brzdu. Alfa 159 môže byť vystrojená aj systémom pohonu všetkých kolies Q4. Tento systém zahrnuje tri diferenciály, pričom stredný samozáverný diferenciál typu torsen automaticky rozdeľuje hnací moment medzi prednú (43 % momentu) a zadnú nápravu (57 % momentu). K bezpečnosti cestujúcich prispieva až osem nafukovacích vankúšov, z toho dva kolenné.
Pre Alfu 159 je k dispozícii šesť motorov, z toho tri vznetové. Všetky tri zážihové motory sú vystrojené systémom priameho vstrekovania paliva a rozvodom 2xOHC (dva vačkové hriadele v hlavách valcov). Štvorvalec zdvihového objemu 1,9 litra má maximálny výkon 118 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 190 Nm. 2,2-litrový štvorventilový štvorvalec má najvyšší výkon 136 kW. Najvýkonnejším zážihovým motorom je 3,2-litrový vidlicový šesťvalec, ktorého maximálny výkon je 191 kW pri 6 200 ot/min a najvyšší krútiaci moment je 322 Nm pri 4 500 ot/min. Týmto motorom poháňaná Alfa 159 zrýchli z 0 na 100 km/h za 7 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 240 km/h. Spomenutý motor má však pri jazde v meste priemernú spotrebu až 15,9 l/100 km. Pri jazde mimo mesta je priemer len 8,5 l/100 km, celková normovaná priemerná spotreba je 11,5 l/100 km. Všetky tri vznetové motory sú prepĺňané turbodúchadlom a vystrojené časticovým filtrom. Štvorvalcový vznetový motor zdvihového objemu 1,9 litra sa dodáva v dvoch výkonových verziách. Verzia s dvomi ventilmi na valec má najvyšší výkon 88 kW pri 4 000 ot/min a jej maximálny krútiaci moment je 280 Nm. Tento motor spotrebuje v meste 7,8 l/100 km, mimo mesta len 4,9 l/100 km a celková priemerná spotreba je 5,9 l/100 km. S uvedeným motorom zrýchli vozidlo z 0 na 100 km/h za 11 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 191 km/h. Výkonnejšia verzia 1,9 litrového motora má štyri ventily na valec a jej najvyšší výkon je 110 kW pri 4 000 ot/min. Týmto motorom poháňaná Alfa 159 dosiahne maximálnu rýchlosť 210 km/h. Spotreba v meste je 8,1 l/100 km, mimo mesta len 4,8 l/100 km, celkový priemer spotreby je šesť litrov na 100 km. Päťvalcový 2,4-litrový turbodieselový motor má najvyšší výkon 147 kW pri 4 000 ot/min a jeho krútiaci moment vrcholí hodnotou 400 Nm pri 2 000 ot/min. Tento motor spája dynamiku s úspornosťou, pretože poskytuje vozidlu zrýchlenie na stovku za 8,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 228 km/h pri celkovej normovanej spotrebe len 6,8 l/100 km. Priemerná spotreba pri jazde mimo mesta je dokonca len 5,4 l/100 km. Motory sú kombinované výhradne s novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, pre niektoré verzie ponúka výrobca automatickú prevodovku prípadne automatizovanú prevodovku Selespeed.
Nová športová limuzína Alfa 159 je, resp. za príplatok môže byť vystrojená tempomatom, snímačom dažďa, snímačom vonkajšieho svetla (na automatické zapínanie reflektorov), satelitným navigačným systémom, dvojzónovou alebo až trojzónovou klimatizačnou sústavou, rádiom s prehrávačom CD, telefónom s hlasovým ovládaním a sklopnými zadnými sedadlami. V roku 2007 by sa na trhu mala objaviť športová verzia Alfy 159, ktorú bude poháňať vidlicový šesťvalec výkonu 294 kW. Už spomínané kupé Brera by malo debutovať už tejto jesene na frankfurtskom autosalóne a na ženevskom autosalóne na jar budúceho roka by mal byť predstavený Spider Brera.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.