skúšobnom a testovacom centre v Boxbergu už 57. medzinárodné kolokvium motoristickej tlače. Na tomto kolokviu oboznámili vedúci predstavitelia firmy Bosch novinárov z mnohých krajín s inovatívnymi produktmi, ktoré táto firma v ostatnom období vyvinula a zaviedla do sériovej výroby, i s novinkami, ktoré sa v automobiloch objavia v najbližších rokoch. Všetky tieto novinky prispievajú k napĺňaniu hlavného cieľa spoločnosti Bosch, ktorý je definovaný jednoduchým symbolom 3S, čo znamená sicherer, sparsamer und sauberer (teda bezpečnejší, úspornejší a čistejší). Cieľom spoločnosti Bosch je vyvíjať také systémy a zariadenia, ktoré zvýšia bezpečnosť jazdy, znížia spotrebu paliva a znížia produkciu škodlivých emisií (resp. konvertujú škodliviny na menej nebezpečné látky). Na kolokviu odzneli prednášky popredných predstaviteľov jednotlivých divízii firmy Bosch a po nich si novinári mali možnosť vyskúšať vozidlá rôznych typov, vystrojené najmodernejšími systémami Bosch, pričom v niekoľkých vozidlách boli inštalované prototypy systémov, ktoré sa v sériových vozidlách objavia až o niekoľko rokov.
Pán Bernd Bohr, ktorý je predsedom úseku techniky motorových vozidiel firmy Robert Bosch GmbH, poskytol v svojom príspevku prehľad o aktivitách ním riadeného úseku a o trendoch vývoja do budúcnosti. O inovačnom potenciáli firmy Bosch svedčí to, že v roku 2004 sa do výskumu a vývoja na úseku techniky motorových vozidiel investovalo 2,4 miliardy eur, čo je 9,4 % z celkového obratu firmy. Podľa Bohra môže byť firma Bosch trvalo úspešná len vtedy, keď naďalej zostane na špičke vývoja automobilovej techniky. Firma Bosch sleduje všetky tendencie vo vývoji vzájomne si konkurujúcich druhov pohonov a chce prispievať k ich ďalšiemu vývoju. Podľa Bohra firma Bosch okrem iného predpokladá, že automobil so vznetovým motorom bude ešte atraktívnejší, a to aj mimo Európy.
Podiel vozidiel, poháňaných vznetovým motorom, na celkovom počte novoregistrovaných vozidiel v západne Európe neustále narastá. Zatiaľ čo v roku 1997 bol tento podiel okolo 20 %, v roku 2000 prekročil hranicu 30 % a v roku 2002 dosiahol 40 %. Predpokladá sa, že v tomto roku vzrastie tento podiel nad 50 %, čo znamená, že sa predá viac "nafťákov" než vozidiel so zážihovým motorom. Firma Bosch pritom nevidí žiadnu prekážku, ktorá by atraktívnosť vznetových motorov mohla utlmiť. Takúto prekážku by nemalo tvoriť ani sprísňovanie limitov na emisiu jemných častíc vo výfukových plynoch naftových motorov. O inovatívnych metódach na znižovanie škodlivých emisií vznetových motorov hovoril na kolokviu Dr. Ulrich Dohle, predseda predstavenstva Divízie vznetových systémov. Stredobodom pozornosti vývojových prác firmy Bosch v tejto oblasti je dosiahnutie emisných hodnôt podľa pripravovanej normy EU-5, ktorá nadobudne platnosť v roku 2010. Na dosiahnutie týchto hodnôt bude u všetkých vznetových motorov potrebné použiť filtre jemných častíc. Okrem dodatočnej úpravy spalín sa inžinieri firmy Bosch zaoberajú aj znižovaním tzv surových emisií, teda vývojom čo "najčistejšieho" spaľovania s čo najnižším podielom škodlivín v spalinách. Kľúčovú úlohu v tomto smere zohrávajú vstrekovacie systémy. Bosch vyvíja systémy vstrekovania, umožňujúce veľmi presnú reguláciu dávkovania vstrekovaného množstva paliva. Pokrok v tomto smere sa dosiahol vstrekovacím systémom common rail tretej generácie, ktorý firma Bosch uviedla na trh v máji roku 2003. Vďaka inovatívnej technike piezoelektrických vstrekovačov možno ihlu ventilu vstrekovača otvoriť a uzavrieť v priebehu desaťtisíciny sekundy. To umožňuje vykonať päť i viac vstrekov v jednom cykle. Pri maximálnom vstrekovacom tlaku 1 600 bar možno už dnes pomocou týchto vstrekovačov dosiahnuť hraničné normy EU-4 bez dodatočnej úpravy spalín. V súčasnosti Bosch vyvíja 4. generáciu systému common rail, pri ktorej sa použije injektor nafty s tzv. hydraulickým zosilnením, ktorý umožní zvýšiť vstrekovací tlak až na 2 500 bar. Takýto vstrekovač umožní dosiahnuť mimoriadne priaznivý priebeh vstrekovania, pretože palivo sa do spaľovacieho priestoru nevstrekuje takpovediac prudko, ale s postupne sa zvyšujúcim tlakom. Okrem systémov common rail sa inžinieri Bosch venujú aj ďalšiemu vývoju systémov unit injector, známych aj pod označením čerpadlo-dýza (tie používa výlučne firma Volkswagen). Ďalší potenciálna zníženie emisie oxidov dusíka a častíc až o 90 percent ponúka metóda čiastočne homogénneho spaľovania (pHCCI), ktorú Bosch ďalej vyvíja. Na odstránenie zbytkov sadzí z výfukových plynov vyvíja Bosch časticový filter na báze spekaných kovov, ktorý zadrží vyše 97 % častíc. Ekologický vznetový motor sa má vyznačovať aj nízkou
emisiou oxidov dusíka. Ich vytváranie je pritom v konflikte s produkciou jemných častíc: ak je vznetový motor "naladený" na nízku emisiu sadzí, produkuje viac oxidov dusíka a naopak nízka produkcia oxidov dusíka prináša so sebou vyšší podiel sadzí. Na znižovanie oxidov dusíka sa používajú zásobníkové katalyzátory NSC alebo systémy SCR na báze redukčnej látky s obchodným názvom AdBlue, ktorá oxidy dusíka redukuje na dusík a vodu. Pre tieto systémy vyvinul Bosch dávkovaciu jednotku Denoxtronic, ktorá sa pre úžitkové vozidlá dodáva od roku 2004.
Firma Bosch má určite mimoriadne zásluhy na tom, že z hlučného, málo výkonného a dymiaceho vznetového motora sa stala výkonná, tichá a "čistá" pohonná jednotka, ktorá úspešne konkuruje zážihovým motorom.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.