Korzár logo Korzár

ŽELEZNIČNÉ MODELÁRSTVO - Prvá aerodynamicky upravená lokomotíva ČSD

Krásne československé parné lokomotívy radu 387.0 "mikádo" sa vyrábali v Škodových závodoch od roku 1925 do roku 1937. V čase zahájenia produkcie

nepresvedčili o vhodnosti zaradenia na existujúce traťové zvršky kvôli pomerne vysokej hmotnosti. Preto si ČSD objednali u rovnakého podniku ľahšiu lokomotívu podobného typu a roku 1927 už bola na svete 386.001 (2` C 1`) s indukovaným výkonom 1398 kW. Oproti radu 387.0 mala kratší a menší kotol i menšie kolesá. Stroj mal tri valce s priemerom 525 mm, zdvih piestov predstavoval 680 mm, priemer hnacích a spriahnutých kolies 1850 mm, priemer kolies behúňov vpredu 994 mm a vzadu 1258 mm, výhrevná plocha kotla 246,9 cm2, plocha prehrievača 89,3 cm3, plocha roštu 4,57 m2 a pretlak pary v kotle 14 kp/cm2. Na prednej časti stroja s hmotnosťou v službe 89,1 t (adhéznou 48 t) neskôr pribudli postranné usmerňovacie dymové plechy a maximálna rýchlosť sa počas skúšobných jázd znížila na 100 km/h. I tak však premávala v spoločnom turnuse s rýchlejším radom 387.0. Roku 1938 ju mechanici v Ostravských dielňach vylepšili opláštením, čím sa jej hmotnosť zvýšila na 94,5 t. V spodnej časti kapoty sa nachádzali sťahovacie rolety pre prístup k pojazdu pri ošetrovaní a opravách. Rovnaké rolety boli aj pri podvozku tendra. V roce 1939 sa odstránilo kapotovanie rozvodového mechanizmu, aby nedochádzalo k prehrievaniu ojničných ložísk. Tender mal hore v zadnej časti pevnú strechu a v prednej časti dva posuvné diely ovládané z búdky kľukou, ktoré sa odsúvali do zadu. Po skončení vojny sa obnovil, po krátkej epizóde s pastelovými farbami, pôvodný zelený náter s oranžovými a červenými pruhmi.Už v tejto farebnej úprave viezla 20. 8. 1945 lokomotíva jubilejný vlak pri oslave 100 rokov Olomoucko - pražskej dráhy.O jej zrušení rozhodli dodávky nových rychlíkových lokomotív. ČSD sa tak rozhodli v roku 1948 a v rovnakom roku skončila svoju púť v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 30 273
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 631
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 427
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 416
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 540
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 4 795
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 359
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 107
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu