Korzár logo Korzár

Nákupné centrá dobýjajú značky z východu

Bratislava - Medzi známymi módnymi značkami, ktoré zaplavujú nákupné centrá, sa čoraz viac presadzujú aj značky pochádzajúce z východnej a strednej

Európy. Na prvý pohľad sa však od tých "západných" ničím neodlišujú. Rovnako ponúkajú modely podľa najnovšej módy, rovnakej kvality za rovnako vysoké ceny. Názvy ako Esoline, Pietro Filipi alebo Reserved v ničom nezaostávajú ani vzhľadom svojich výkladov a počtom zákazníkov. A sú úspešné, lebo ich verejnosť začala vnímať ako vychytené značky porovnateľné s talianskym Benettonom alebo španielskym Mangom. Značky z východu dokazujú, že nemusia mať za sebou dlhú tradíciu a vychytených módnych návrhárov, aby si ich zákazníci obľúbili a začali považovať za "svoje".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Radšej iný jazyk

Jedným z dôvodov, ako môžu byť úspešné aj slovenské alebo české značky, je cudzojazyčné meno. Ich tvorcovia počítajú s tým, že takýto názov skôr pritiahne zákazníkov a tí uveria, že aj tovar musí byť dobrý. Príčin, prečo Slováci a Česi skôr veria cudzím značkám a automaticky ich považujú za lepšie, je viac. "Pri vytváraní značky je dôležité si ju správne zadefinovať a zanalyzovať jej možný trhový potenciál. Ak by Slovensko či Česko boli mekkou módy a stylingu, nebol by problém s priznaním pôvodnosti značky," myslí si kreatívny riaditeľ reklamnej agentúry Soria&Grey Patrik Kmeč.

"Ďalší dôvod je ten, že v oblasti módy Slovensko ani Česko nie sú metropolitné a neudávajú štýl, neurčujú, čo je ,in'. Vkusová a životnoštýlová komunita mladých ľudí sa tak či tak formuje nadnárodne - okolo hudobných televíznych staníc, ako je MTV a podobne. A teda aj značky, ktoré chcú znieť 'in' a mať u mladých úspech, by mali hovoriť nadnárodným jazykom centier trendového života," hovorí sociologička Zuzana Kusá.

SkryťVypnúť reklamu

Na "ilúziu talianskej módy" stavil pred rokmi český podnikateľ Petr Hendrych, keď vytváral Pietro Filipi. Dnes to otvorene priznáva. "Dnes sú už českí zákazníci vyspelí a vedia, že aj česká značka môže byť kvalitná. Vtedy cudzokrajné meno znamenalo v móde veľa. Dojem, že pochádza z Talianska, sme nevyvracali," povedal v rozhovore pre MF Dnes zakladateľ Pietro Filipi Petr Hendrych.

Príklon k cudzím značkám môže byť zakorenený aj v povahe národa. "Slováci, ale ani Česi nepatria medzi najhrdšie európske národy. Naopak, sú k sebe a svojim produktom veľmi kritickí a uveria, že sú v niečom dobrí, až keď im o tom dá vysvedčenie niekto zo zahraničia," vysvetľuje sociologička.

Už nielen dovoz

Podľa odborníkov to však platí stále menej. Napriek tomu je značka pri nakupovaní pre Slovákov dôležitá. "Myslím, že boom produktov zo zahraničia je už za nami a dnešný slovenský spotrebiteľ sa správa viac európsky, teda kupuje značku pre značku samotnú a nielen z dôvodu, že je to 'z dovozu'," povedal Patrik Kmeč zo Soria&Grey.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa sociologičky značky hrajú dôležitú úlohu v tvorbe životného štýlu a osobnej identity najmä mladých ľudí. "Sú ukazovateľom členstva v skupine, príslušnosti k vyznavačom určitého životného štýlu, určitej kvality života. Členstvo a značka je nástrojom osobného pozdvihnutia, zvýšenia vlastnej ceny. Dalo by sa povedať, že značka je viac o povesti jej nositeľov ako o kvalite výrobku," vysvetľuje Kusá. Odborník na reklamu tu hovorí o akomsi "nákupnom snobizme". Upozorňuje, že slovenské a české značky zákazníkov musia získať aj kvalitou a sortimentom, nielen lákavým dizajnom. "Trhový úspech však nie je len o značke samotnej, i keď správne marketingovo uchopená značka dokáže skutočne veľa," hovorí Kmeč.

"Český" Baťa nie je český

Značkou, ktorá svoj úspech na Slovensku a v Česku postavila na imidži "tradičnej českej značky" a takou nie je, sú predajne obuvi Baťa. V skutočnosti značka patrí kanadskému koncernu BSO a predajne s rovnakým červeným logom Baťa možno nájsť po celom svete vrátane Afriky alebo Južnej Ameriky.

Autor: tc

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 321
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 895
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 428
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 023
  5. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 3 941
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 327
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 671
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 361
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Old Basing
  2. Vladimír Krátky: Nomen omen, alebo dokedy bude v zdravotníctve cirkus ?
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 4.
  4. Anna Miľanová: Ľudia, myslím, často málokto rozozná čo je naozaj objav, senzácia. Lebo to neviete bez kriku, hádok...
  5. Lukáš Čelinák: Ekonomické dôsledky zbrojenia: Stimul bez pokroku
  6. Jozef Varga: Bi FicoSMER....
  7. Tomáš Vodvářka: Návštěva (povídka na neděli)
  8. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 3.
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 336
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 374
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 277
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 016
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 090
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 813
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 807
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 549
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Old Basing
  2. Vladimír Krátky: Nomen omen, alebo dokedy bude v zdravotníctve cirkus ?
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 4.
  4. Anna Miľanová: Ľudia, myslím, často málokto rozozná čo je naozaj objav, senzácia. Lebo to neviete bez kriku, hádok...
  5. Lukáš Čelinák: Ekonomické dôsledky zbrojenia: Stimul bez pokroku
  6. Jozef Varga: Bi FicoSMER....
  7. Tomáš Vodvářka: Návštěva (povídka na neděli)
  8. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 3.
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 336
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 374
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 277
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 016
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 090
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 813
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 807
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 549
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu