poslednom čase nachádzali nekvalitných pohonných látok stále menej.
Pred pár dňami im však počítač náhodným výberom určil na kontrolu dve benzínové čerpadlá na východe, ktoré vlastní malá firma. Jej meno inšpekcia zatiaľ nechce prezradiť, lebo voči nej začala správne konanie.
"Výsledky nás prekvapili, úplne sa vymkli z doterajšieho pozitívneho trendu," hovorí Michal Štefánek zo Slovenskej inšpekcie životného prostredia. V nafte bol výrazne prekročený povolený obsah síry. Tej môže byť v jednom litri najviac 50 miligramov. "Na jednej čerpacej stanici sme zistili 5556 miligramov, čo je 111-násobné prekročenie limitu, a na druhej 5463 miligramov, čo je skoro 110-násobné prekročenie."
Taký vysoký obsah síry môže zapríčiniť veľmi rýchle zhrdzavenie palivového systému auta, navyše poškodzuje životné prostredie. Inšpektori naznačujú, že obe benzínky boli v meste, nešlo teda o žiadne dedinské družstevné pumpy.
Štefánek hovorí, že množstvo síry naznačuje, že do nafty primiešali vykurovací olej. Nevylučuje, že nafta bola z dovozu. "Odkedy odoberáme vzorky palív, na niečo podobné sme ešte nenarazili." Firme, ktorá prevádzkuje benzínky, hrozí pokuta od 10 000 do 5 miliónov korún.
Inšpektori skúmajú pri nafte päť ukazovateľov, pri benzíne osemnásť. Majiteľom benzíniek dve hodiny vopred oznámia, že idú na kontrolu. Tento rok chcú odobrať 240 vzoriek benzínu a 105 vzoriek nafty zo staníc na celom Slovensku. Pred dvoma rokmi zistili zo 108 vzoriek 14 zlých, vlani z 372 vzoriek 9 zlých.
Menej nedostatkov majú podľa Štefánka pohonné palivá zo staníc veľkých firiem. "Pre nich je to otázka imidžu. Keby sa dostalo von, že ich benzín alebo nafta porušili nejaké normy, bolo by to pre nich veľmi nepríjemné." Myslí si však, že ani malí predajcovia sa nemôžu vyhovárať, lebo aj domáca rafinéria vyrába aj pohonné hmoty spĺňajúce normy, ktoré začnú platiť v roku 2009.
Kvalitu benzínu zisťuje aj Slovenská obchodná inšpekcia. Na základe podnetov od ľudí preveruje napríklad čírosť benzínu a nafty, oktánové číslo a podobne. V roku 2003 z 567 vzoriek nevyhovelo 155 vrátane palív od renomovaných značiek. Najčastejšie mali nevyhovujúci vzhľad, prípadne boli znečistené. Ani raz nezistili zlé oktánové číslo benzínu, v jednom prípade v ňom zistili zvýšený obsah benzénu. Nafta mala najmä nevyhovujúci bod vzplanutia.
(rf)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.