ktorého informovala novinárov z rôznych krajinách o svojich novinkách.
O vízii "senzitívneho" auta, na vývoji ktorého firma Bosch intenzívne pracuje, hovoril na kolokviu Dr. Rainer Kallenbach, predseda predstavenstva Divízie automobilovej techniky. "Senzitívne" auto (možno by sme skôr mohli hovoriť o "senzorickom" aute) bude vystrojené snímačmi a elektronickými systémami, ktoré budú vnímať okolie vozidla a interpretovať ho, včas rozpoznávať nebezpečné situácie a podporovať vodiča pri jeho manévroch počas jazdy. Dva systémy elektronického vyhodnocovania okolia vozidla sa už blížia sériovej zrelosti. Prvým z nich je semiautonómny parkovací asistenčný systém. Pomocou ultrazvukových snímačov, namontovaných na bokoch vozidla, sa meria dĺžka a hĺbka medzery pre zaparkovanie v rade vozidiel, stojacich pri chodníku. Ak systém nájde vhodnú medzeru, oznámi to vodičovi, pričom mikroprocesor stanoví manévre riadenia, potrebné na bezpečné zaparkovanie vozidla do medzery. Tieto manévre sú vodičovi indikované opticky alebo akusticky. V ďalšej vývojovej fáze, označenej PSC (Park Steering Control, čiže ovládanie riadenia pri parkovaní), sa potrebné manévre budú prostredníctvom elektronicky ovládaného servoriadenia automaticky prevádzať na správne pohyby volantu počas parkovacieho manévru. Vozidlo, vystrojené prototypom takéhoto systému, predvádzala firma Bosch v svojom areáli v Boxberu bolo skutočne nezvyčajným zážitkom sedieť v aute, v ktorom sa volant sám otáčal a vozidlo bez zásahu vodiča perfektne zacúvalo do medzery v rade áut. Semiautomatický parkovací systém bude zaradený do sériovej výroby v roku 2007. Ďalšou novinkou, ktorá pôjde do sériovej výroby už v roku 2006, je systém ACCplus, ktorý rozširuje funkciu doterajšieho systému ACC (Adaptive Cruise Control, čiže adaptívne riadenie rýchlosti). Doterajší adaptívny tempomat ACC dokázal udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla len pri rýchlostiach nad 30 km/h. Systém ACCplus bude pracovať až do zastavenia vozidla. To znamená, ak vpredu idúce vozidlo zastane, automaticky zastane aj za ním idúce vozidlo, vystrojené systémom ACCplus. Ak sa vozidlo vpredu opäť rozbehne, systém na to upozorní vodiča opticky a akusticky. Vodič potom len stlačí príslušný ovládací prvok alebo krátko stlačí pedál akcelerátora a jeho vozidlo sa rozbehne a bude ďalej sledovať s bezpečným odstupom vpredu idúce vozidlo. Systém ACCplus tak odľahčí vodiča pri jazde v pomalej mestskej premávke alebo v zápchach. Firma Bosch vyvíja aj systémy na rozpoznávanie jazdných pruhov, ktorých základom sú nové videosnímače. Tieto systémy sledujú vodorovné značenie, ohraničujúce jazdný pruh a prípadne okraj vozovky. Ak hrozí, že vozidlo neúmyselne opustí jazdný pruh alebo zíde na krajnicu, systém vodiča varuje, a to akusticky a prípadne aj "trasením" sedadla na príslušnej strane. Vozidlo, vystrojené takýmto zatiaľ experimentálnym systémom, si novinári mali možnosť vyskúšať na cestách v okolí areálu firmy Bosch. Priznám sa, že na pomerne úzkej ceste ma systém každú chvíľu upozorňoval, že som nebezpečne blízko k stredovej čiare alebo k čiare, vyznačujúcej okraj vozovky. Technikovi firmy Bosch, ktorý mi systém predvádzal, som dokonca povedal, že slovenskí vodiči, ktorí majú "dobrý" zvyk rezať zákruty cez prerušovanú a tí agresívnejší aj cez neprerušovanú čiaru, by tento systém asi navždy vyradili z činnosti.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.