Korzár logo Korzár

Firma Bosch vyvíja "senzitívne" auto

Ako sme už na tejto strane spomínali, nemecká firma Bosch usporiadala nedávno v svojom skúšobnom areáli v Boxbergu ďalšie tlačové kolokvium, v rámci

ktorého informovala novinárov z rôznych krajinách o svojich novinkách.

O vízii "senzitívneho" auta, na vývoji ktorého firma Bosch intenzívne pracuje, hovoril na kolokviu Dr. Rainer Kallenbach, predseda predstavenstva Divízie automobilovej techniky. "Senzitívne" auto (možno by sme skôr mohli hovoriť o "senzorickom" aute) bude vystrojené snímačmi a elektronickými systémami, ktoré budú vnímať okolie vozidla a interpretovať ho, včas rozpoznávať nebezpečné situácie a podporovať vodiča pri jeho manévroch počas jazdy. Dva systémy elektronického vyhodnocovania okolia vozidla sa už blížia sériovej zrelosti. Prvým z nich je semiautonómny parkovací asistenčný systém. Pomocou ultrazvukových snímačov, namontovaných na bokoch vozidla, sa meria dĺžka a hĺbka medzery pre zaparkovanie v rade vozidiel, stojacich pri chodníku. Ak systém nájde vhodnú medzeru, oznámi to vodičovi, pričom mikroprocesor stanoví manévre riadenia, potrebné na bezpečné zaparkovanie vozidla do medzery. Tieto manévre sú vodičovi indikované opticky alebo akusticky. V ďalšej vývojovej fáze, označenej PSC (Park Steering Control, čiže ovládanie riadenia pri parkovaní), sa potrebné manévre budú prostredníctvom elektronicky ovládaného servoriadenia automaticky prevádzať na správne pohyby volantu počas parkovacieho manévru. Vozidlo, vystrojené prototypom takéhoto systému, predvádzala firma Bosch v svojom areáli v Boxberu bolo skutočne nezvyčajným zážitkom sedieť v aute, v ktorom sa volant sám otáčal a vozidlo bez zásahu vodiča perfektne zacúvalo do medzery v rade áut. Semiautomatický parkovací systém bude zaradený do sériovej výroby v roku 2007. Ďalšou novinkou, ktorá pôjde do sériovej výroby už v roku 2006, je systém ACCplus, ktorý rozširuje funkciu doterajšieho systému ACC (Adaptive Cruise Control, čiže adaptívne riadenie rýchlosti). Doterajší adaptívny tempomat ACC dokázal udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla len pri rýchlostiach nad 30 km/h. Systém ACCplus bude pracovať až do zastavenia vozidla. To znamená, ak vpredu idúce vozidlo zastane, automaticky zastane aj za ním idúce vozidlo, vystrojené systémom ACCplus. Ak sa vozidlo vpredu opäť rozbehne, systém na to upozorní vodiča opticky a akusticky. Vodič potom len stlačí príslušný ovládací prvok alebo krátko stlačí pedál akcelerátora a jeho vozidlo sa rozbehne a bude ďalej sledovať s bezpečným odstupom vpredu idúce vozidlo. Systém ACCplus tak odľahčí vodiča pri jazde v pomalej mestskej premávke alebo v zápchach. Firma Bosch vyvíja aj systémy na rozpoznávanie jazdných pruhov, ktorých základom sú nové videosnímače. Tieto systémy sledujú vodorovné značenie, ohraničujúce jazdný pruh a prípadne okraj vozovky. Ak hrozí, že vozidlo neúmyselne opustí jazdný pruh alebo zíde na krajnicu, systém vodiča varuje, a to akusticky a prípadne aj "trasením" sedadla na príslušnej strane. Vozidlo, vystrojené takýmto zatiaľ experimentálnym systémom, si novinári mali možnosť vyskúšať na cestách v okolí areálu firmy Bosch. Priznám sa, že na pomerne úzkej ceste ma systém každú chvíľu upozorňoval, že som nebezpečne blízko k stredovej čiare alebo k čiare, vyznačujúcej okraj vozovky. Technikovi firmy Bosch, ktorý mi systém predvádzal, som dokonca povedal, že slovenskí vodiči, ktorí majú "dobrý" zvyk rezať zákruty cez prerušovanú a tí agresívnejší aj cez neprerušovanú čiaru, by tento systém asi navždy vyradili z činnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  4. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  5. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  6. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  7. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  8. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  1. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  2. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  3. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  5. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  6. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 8 758
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 650
  3. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 5 840
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 5 716
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 3 992
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 413
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 445
  8. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu 1 745
  1. Martina Paulenová: Si statočný, aj keď to nezvládaš
  2. Martin Fronk: Kúsok riviéry na pevnine a romantika za ktorou netreba do Francúzska
  3. Monika Albertiová: V tieni geopolitiky: Prečo 42 % Slovákov túži po vojne bez zbraní aj za cenu chudoby?
  4. David Talian: Smiech cez slzy iných
  5. Miro Jankes: Júl 2025
  6. Matúš Grznár: Zaplaťte si za zdravie, alebo čakajte mesiace. Chaos v slovenských ambulanciách na vlastnej koži.
  7. Viktor Pamula: Ako docieliť viac empatie v spoločnosti ?
  8. Dávid Polák: S teroristami sa nevyjednáva. Alebo predsa...?
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 39 131
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 32 445
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 15 338
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 663
  5. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 604
  6. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 382
  7. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 058
  8. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 5 462
  1. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  2. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  3. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  4. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  5. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  6. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  7. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  8. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu