má vyrobiť len päťdesiat kusov. Tomu, kto pozná históriu automobilových pretekov, je meno Ascari určite povedomé, pretože Alberto Ascari bol známy taliansky automobilový pretekár, ktorý v rokoch 1952 a 1953 získal na vozidlách Ferrari titul majstra sveta F1. Alberto Ascari tragicky zahynul za doteraz nie celkom objasnených okolností, keď 26. mája 1955 jazdil na okruhu v Monze s novým športovým automobilom Ferrari (v tej dobe ale už Acari jazdil za značku Lancia). Ascari na Monze tragicky havaroval, pretože podľa nepotvrdenej verzie mu do jazdnej dráhy vrkočil nejaký človek. Pozoruhodné na tejto nehode je aj to, že inak Ascari zásadne 26. dňa v mesiaci nejazdil, pretože 26. júla 1925 sa pri veľkej cene Francúzska zabil jeho otec Antonio. Porušenie tejto zásady stálo Alberta život.
Model KZ1 však so slávnym pretekárom nemá nič spoločné. Označenie tohto modelu je odvodené od mena holandského milionára Klaasa Zwarta, ktorý si chcel splniť svoj sen a vyrábať vlastný športový automobil a ktorý vlastní v Španielsku klub Ascari. Na výrobu nového superšportového modelu založil Zwart malú továreň v britskom mestečku Banbury, kde by sa konečne mala rozbehnúť kusová výroba typu KZ1. Stane sa tak po piatich rokoch skúšok, počas ktorých niekoľko prototypov absolvovalo vyše 150 000 testovacích kilometrov. Nový superšportový automobil KZ 1 má podvozok i karosériu zhotovené z uhlíkových kompozitov. Predné i zadné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych ramenách. Rázvor podvozku je 2 636 mm, celková dĺžka vozidla je 4 300 mm, šírka je 1 852 mm a výška len 1 138 mm. Vďaka použitiu ľahkých kompozitných materiálov je celková hmotnosť vozidla len 1 275 kg. Vozidlo jazdí na 19-palcových ráfikoch, na ktorých sú namontované pneumatiky Pirelli P Zero rozmeru 235/35 (vpredu) resp. 305/30. Na predných kolesách sú ventilované brzdové kotúče so šesťpiestikovými strmeňmi, zadné brzdy majú štvorpiestikové strmene. Podvozok možno nastaviť podľa individuálneho želania zákazníka. Motor vozidla je uložený pozdĺžne pred zadnou nápravou. Pohonnou jednotkou je päťlitrový vidlicový osemvalec, ktorý slúžil na pohon predchádzajúcej generácie modelu BMW M5. Motor so suchou kľukovou skriňou vyvíja maximálny výkon 368 kW pri 7 000 ot/min a jeho najvyšší krútiaci moment je 500 Nm pri 4 500 ot/min. Hnací moment motora sa na zadné kolesá prenáša prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky (výrobok firmy Cima). Zaujímavosťou je, že v ére rastúcej "elektronizácie" automobilov nie je vozidlo Ascari KZ1 vystrojené žiadnymi elektronickými asistenčnými systémami, ktoré sú už bežne aj v kompaktných automobiloch. Vodič superšportového automobilu Ascari KZ1 sa musí spoliehať len na svoje schopnosti, pretože vozidlo nie je vystrojené ani antiblokovacím, ani protipreklzovým, ba ani stabilizačným systémom. V kožou potiahnutom interiéri sú dve športové sedadlá, vyrobené firmou Sparco. Medzi "luxusné" prvky výbavy patrí len klimatizačná sústava a rádio s prehrávačom CD. Nové Ascari KZ zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy, na rýchlosť 160 km/h za 8,3 sekundy. Podľa výrobcu je maximálna rýchlosť tohto vozidla 320 km/h. Za exkluzívny pôžitok z jazdy v tomto exkluzívnom aute však treba poriadne zaplatiť. Vozidlo Ascari KZ1 sa predáva za približne 340 000 eur. Za tie peniaze si môžete kúpiť rovno dve Ferrari F430, alebo 47 vozidiel Dacia Logan.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.