dovolenkových destinácií, ale čoraz častejšie na ňom pristávajú aj obchodné a športové lietadlá z rôznych krajín. Nestáva sa však často, aby na letisku pristálo rad za radom päť lietadiel z jedného aeroklubu. Takúto udalosť zaznamenali a košickom letisku 22. júla, keď v Košiciach pristála skupina piatich športových lietadiel z zürišského aeroklubu Motorfluggruppe. Lietadlá sa však u nás zdržali len krátko, pretože v Košiciach si urobili len medzipristátie pri lete do ukrajinského Ľvova. Skupinu lietadiel tvorili tri lietadlá Piper PA-28 Cherokee, jedno lietadlo Cessna 172RG a jedno lietadlo Mooney M20S. Ide o malé, štvormiestne športové lietadlá americkej výroby, poháňané jedným piestovým motorom. Stručne spomenieme základné technické údaje aspoň typu PA-28 Cherokee (pomenovaný podľa indiánskeho kmeňa Čerokézov). Pod názvom Cherokee sa skrýva celá rodina veľmi úspešných športových lietadiel, vyrábaných v takmer neprehľadnom počte rôznych verzií. Na pohon týchto lietadiel súžia motory výkonu od 105 kW do 175 kW. Pôvodný model Cherokee získal typové osvedčenie už v roku 1960 a sériovo sa začal vyrábať v roku 1961. Z Zürichu do Košíc prileteli dve lietadlá Cherokee verzie Archer II, poháňané motorom výkonu 134 kW a jedno lietadlo verzie Warrior II, poháňané motorom výkonu 120 kW. Piper Warrior II má rozpätie krídiel 10,7 m, jeho dĺžka je 7,3 m a maximálna vzletová hmotnosť je 1 107 kg. Cestovná rýchlosť lietadla s 75 % výkonom motora je 235 km/h, maximálny dolet je 1 167 km. Pri ekonomickom režime chodu motora je spotreba paliva 32 litrov za hodinu letu. Aby sme sa vrátili k titulku na trupe jedného z piatich do Košíc priletevších švajčiarskych športových lietadiel sa skvel nápis The Spirit of Zurich, čiže duch Zürichu.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.