modelu XK sú s malými zmenami prevzaté z línií štúdie Advanced Lightweight Coupé (pokrokové kupé s nízkou hmotnosťou), ktoré firma Jaguar predstavila na januárovom autosalóne v Detroite. Sériový model sa od spomenutej štúdie navonok odlišuje len nárazníkmi, zadnými svetlami a veľkosťou kolies. V porovnaní so štúdiou bol mierne upravený kokpit vozidla. Nový model XK svojím vzhľadom pokračuje v tradícii vozidiel triedy GT, ktoré sa vyznačujú dlhou prednou kapotou, pomerne strmo postaveným predným a zadným oknom, výraznými blatníkmi a krátkymi prevismi vpredu a vzadu. Karoséria má čisté línie a vyžaruje dynamiku a bezpečnosť. Prednej časti dominuje oválny otvor na vstup chladiaceho vzduchu a malé otvory v blatníkoch. Svojimi tvarmi pripomína nový model XK viac pôvodný model XK a modely C, D a E, než ostatný model XK. Technickou novinkou v porovnaní s doterajším modelom XK je to, že karoséria nového modelu je zhotovená z hliníka ako veľmi tuhý celok (tzv. monokok, známy z konštrukcie monopostov F1). Ide o podobnú konštrukciu, aká sa použila pri limuzíne XJ. Jednotlivé hliníkové prvky sú spájané lepením (epoxidom) alebo nitovaním. Tuhosť karosérie je o 31 % vyššia ako u predchádzajúceho modelu. Z hliníka sú zhotovené aj zadné dvere, sprístupňujúce batožinový priestor. Vozidlo, pripravené na jazdu, má hmotnosť 1 595 kg. Nové kupé má dlhší rázvor, väčší rozchod a vyššie položenú strechu než doterajší model, čo sa prejavilo na zväčšení vnútorného priestoru. Nový Jaguar je postavený na podvozku s rázvorom 2 752 mm a je dlhý 4 791 mm, široký 2 070 mm (vrátane zrkadiel) a vysoký 1 322 mm. Vozidlo je vystrojené novým brzdovým systémom, ktorý bol testovaný aj na známom nemeckom pretekárskom okruhu Nürburgring. Brzdová sústava je vystrojená štvorkanálovým antiblokovacím systémom, elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily, systémom podpory núdzového brzdenia a elektronicky ovládanou parkovacou brzdou. Do aktívneho bezpečnostného výstroja vozidla patrí aj dynamický stabilizačný systém TRAC DSC a systém trakčnej kontroly. Medzi bezpečnostné prvky možno rátať aj pneumatiky s núdzovým dojazdom po defekte, systém monitorovania tlaku v pneumatikách a aktívne opierky hlavy. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené aj bixenónovými reflektormi, ktoré sa natáčajú do zatáčky. Posilňovač riadenia s variabilným účinkom bol s malými zmenami prevzatý z limuzíny XJ. Konštruktéri vozidla dbali aj na zvýšenie bezpečnosti najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky, teda chodcov. Nový Jaguar je vystrojený systémom, nazvaným Pedestrian Deployable Bonnet, čo by sme snáď mohli preložiť ako chodcom aktivovaná kapota. V prípade nárazu vozidla do chodca sa v priebehu niekoľkých tisícin sekundy vyklopí zadná časť kapoty nahor, čím sa vytvorí priestor medzi kapotou a motorom a inými tvrdými časťami. Nárazom chodca (najmä jeho hlavy) dôjde k deformácii kapoty, čím sa zníži energia nárazu (inak je pod kapotou veľmi málo miesta, takže k deformácii vlastne ani nemôže dôjsť a hlava narazí na tvrdé časti).
Na pohon nového športového jaguara slúži osvedčený neprepĺňaný 4,2-litrový vidlicový osemvalec, poháňajúci aj model XJ. Motor však bol vystrojený novým vstrekovacím systémom a jeho maximálny výkon je 219 kW pri 6 000 ot/min. Maximálny krútiaci moment 411 Nm dosahuje motor pri 4 100 ot/min, pričom v rozsahu od 2 000 do 6 000 ot/min dosahuje krútiaci moment vyše 85 % maximálnej hodnoty. Kupé XK zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. zadné kolesá sú poháňané prostredníctvom novej šesťstupňovej automatickej prevodovky, umožňujúcej aj sekvenčné radenie. Model XK je prvým vozidlom firmy Jaguar, vystrojeným radiacimi páčkami na volante. V budúcnosti by sa mal sortiment motorov rozšíriť aj o 3,5-litrový vidlicový osemvalec výkonu 190 kW. Špičková verzia R, ktorá príde na trh neskôr, bude poháňané kompresorovým vidlicovým osemvalcom výkonu okolo 294 kW. Športovo ladený interiér má usporiadanie sedadiel 2+2 (dve normálne a dve núdzové sedadlá). Pred vodičom je farebný displej, po jeho stranách sú veľké kruhové prístroje. Na tomto displeji sa zobrazujú dôležité informácie (napríklad o zaradenom prevodovom stupni, kontrole tlaku v pneumatikách, regulácii rýchlosti i navigačné informácie). Stredný sedempalcový displej s dotykovým ovládaním slúži na ovládanie klimatizačnej sústavy, audiosústavy, navigačného systému a telefónu. Vozidlo je vystrojené bezkľúčovým autorizačným systémom, ktorý umožňuje uviesť motor do činnosti len stlačením tlačidla.
Nový model XK sa na trh dostane na jar budúceho roka, a to s karosériou kupé i ako otvorený kabriolet, ktorý bude verejnosti predstavený neskôr. Podľa doterajších štatistík približne 70 % kupcov modelu XK preferuje kabriolet.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.