Korzár logo Korzár

Ľudia kupujú konkrétnu značku pod vplyvom emócií

Münster (ČTK) - Niektorí ľudia by sa nikdy nerozhodli pre kúpu iného auta než je volkswagen. Iní musia mať ráno na svojom chlebe obľúbenú Nutellu.

Podľa niekoho jedine v bežeckých topánkach značky Addidas možno podať najväčší výkon. Dôvody pre uprednostňovanie konkrétnych značiek nie sú racionálneho pôvodu. Keď sa opýtate, v čom je tá či oná značka lepšia, argument, že výrobok má vyššiu kvalitu, je slabý, píše nemecký týždenník Stern.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po rokoch vedeckého skúmania toho, čo nás privádza ku kúpe jednej konkrétnej značky, sa začína potvrdzovať nečakané zistenie: Kúpa nijako nesúvisí s našou hlavou. Myšlienka, že dnešný človek "Homo oeconomicus" si vždy vopred prekalkuluje, čo si vlastne kúpi, aby z toho mal čo najväčší zisk, začínajú vedci, zaoberajúci sa spotrebiteľským správaním, zavrhovať. Správanie

SkryťVypnúť reklamu

spotrebiteľov oveľa pravdepodobnejšie riadia emócie. Ako rozhodujúce faktory sa v simulovaných obchodných situáciách ukázali dôvera a uprímnosť.

Neuroekonómovia na nemeckej univerzite v Münsteru, ktorí vychádzajú z výskumu správania, neurológie, psychológie, ekonómie a marketingu, chcú nečakanému kúpnemu rozhodovaniu a obľúbenosti konkrétnych značiek prísť na kĺb za pomoci lekárskych technologií: pohľad do mozgu prostredníctvom magneticko-rezonančnej

tomografie by mal okrem iného prezradiť, čo uprednostňovanú značku odlišuje od iných. Vedci pozorovali správanie pokusných osôb. Výsledok doterajších

experimentov je jednoznačný: obľúbené značky vyvolávajú v mozgu celkom odlišnú reakciu ako iné značky. V tomografe sa zvlášť rozžiaria tie časti mozgu, kde sa vytvárajú emócie, pocity odmeny a kde sa vyvoláva konanie riadené pocitmi, keď pokusné osoby uvidia svoju obľúbenú značku. Zároveň sa zreteľne zníží aktivita v oblastiach mozgu, kde sa vytvárajú impulzy pre rozvážné konanie. A ešte niečo vedcov prekvapilo: ide o efekt "všetko alebo nič".Pocitové reakcie vyvolala len obľúbená značka, všetky ostatné - hoci len o trošku menej obľúbené - vyvolali celkom odlišný vzorec správania.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledky výskumu v Münsteri odrážajú tiež tzv. Coca-Cola efekt". Väčšina pokusných osôb mala povedať, či je lepšia chuť Coca-Coly alebo Pepsi, hoci netušila, čo má v poháriku. Väčšine chutila pepsi. Keď sa im povie, že je v tomto poháriku Coca-Cola, vyberú si práve ju - i keď v ňom v skutočnosti je pepsi. Z reakcie mozgu vyplýva, že emócie a centrum odmeny reagujú iba vtedy, keď pokusné osoby veria, že pred sebou majú kokakolu. Marketingoví experti sú z týchto výsledkov nadšení. Dúfajú, že teraz konečne budú môcť vopred povedať, či sa nová značka na trhu presadí alebo nie. Podniky si zasa sľubujú, že budú organizovať na objednávku za pomoci merania magnetickej rezonancie kampane, ktoré budú mať jednoznačný úspech. Vedci sú však zdržanlivejší: doposiaľ sa

SkryťVypnúť reklamu

dá iba zistiť, či človek uprednostňuje tú alebo onú značku, ale nevie sa, prečo. Na túto otázku experti stále hľadajú vysvetlenie.

Autor: frk

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 319
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 891
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 421
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 021
  5. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 3 868
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 326
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 664
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 353
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Old Basing
  2. Vladimír Krátky: Nomen omen, alebo dokedy bude v zdravotníctve cirkus ?
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 4.
  4. Anna Miľanová: Ľudia, myslím, často málokto rozozná čo je naozaj objav, senzácia. Lebo to neviete bez kriku, hádok...
  5. Lukáš Čelinák: Ekonomické dôsledky zbrojenia: Stimul bez pokroku
  6. Jozef Varga: Bi FicoSMER....
  7. Tomáš Vodvářka: Návštěva (povídka na neděli)
  8. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 3.
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 336
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 374
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 277
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 012
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 090
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 808
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 806
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 544
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Old Basing
  2. Vladimír Krátky: Nomen omen, alebo dokedy bude v zdravotníctve cirkus ?
  3. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 4.
  4. Anna Miľanová: Ľudia, myslím, často málokto rozozná čo je naozaj objav, senzácia. Lebo to neviete bez kriku, hádok...
  5. Lukáš Čelinák: Ekonomické dôsledky zbrojenia: Stimul bez pokroku
  6. Jozef Varga: Bi FicoSMER....
  7. Tomáš Vodvářka: Návštěva (povídka na neděli)
  8. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 3.
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 336
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 374
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 277
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 012
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 090
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 808
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 806
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 544
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu