nim napr. celková úroveň aktivity, pravidelnosť fyziologických funkcií, spôsob, ako reaguje na nové veci, nových ľudí, ochota prispôsobiť sa zmenám, citlivosť na podnety, sila reakcií, prevaha celkového naladenia, sila a vytrvalosť pozornosti a pod. Táto temperamentová charakteristika je u každého dieťaťa odlišná a zaraďuje ho do jednej z troch skupín:
Prvú skupinu tvoria ľahšie vychovávateľné deti, ktoré sú aktívne, nie však nepokojné, ľahko sa adaptujú na nové veci, ľudí, prostredie i zmeny v prostredí. Sú vnímavé k podnetom, nie však precitlivelé, reagujú primerane k podnetu. Pomerne ľahko je ich možné odvrátiť od nežiaduceho správania, sú prevažne pozitívne naladené a majú dobrú koncentráciu pozornosti.
Druhú skupinu tvoria deti ťažšie vychovávateľné, veľmi aktívne až nepokojné, dráždivé s prevahou negatívneho citového ladenia. Väčšinou sa ťažšie prispôsobujú zmenám, majú tendenciu vyhýbať sa novým skúsenostiam. Intenzita ich reakcií je vysoká, často neprimeraná sile podnetu. Ľahko podliehajú afektívnym reakciám, bývajú ľahšie ovplyvniteľné. Situáciu komplikuje chybná rodinná výchova, resp. vplyv nevhodného sociálneho prostredia. Chybné reakcie u týchto detí sa opakovaním fixujú, upevňujú, dieťa sa ich naučí, čo sa prejaví v znížení niektorej funkcie, vo vytvorení nevhodných vlastností osobnosti či deformácii celej osobnosti. Pripomíname, že nevhodným postupom školy môže tiež vzniknúť chybná reakcia u dieťaťa. Zaviňuje ju necitlivé zaobchádzanie so žiakmi, šablónovitý, málo individuálny prístup k žiakovi, postoj negatívne citovo zameraný, priveľmi trestajúci, kritizujúci, nervózny a netrpezlivý prístup k žiakom. Tieto deti možno z hľadiska výchovy nazvať problémovými.
K problémovým patrí aj skupina, ktorú tvoria pomalé deti, vyznačujúce sa zníženou aktivitou až pasivitou, vyhýbajúce sa novým podnetom. Ťažko sa prispôsobujú zmenám, reagujú so slabou intenzitou, prevláda u nich negatívne citové ladenie, bývajú plačlivé alebo mrzuté. Môže ísť o deti nezrelé, oneskorené, výchovne zanedbané, ale aj neurotizované či neurotické.
Spoločným menovateľom pre problémové skupiny detí je potreba zvýšenej starostlivosti, pochopenia a pozornosti. Tieto deti nemajú byť príťažou pre vychovávateľov, sú iba viac odkázané na odbornú pomoc a podporu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.