Praha (ČTK) - Banálny problém, kam so žuvačkou, priniesol úspech severomoravskému podnikateľovi Pavlovi Škarabelovi. Tridsaťštyriročný rodák z
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Frýdku-Místku je prvým na svete, kto vynašiel, nechal si patentovať a potom rozbehol výrobu špeciálnych papierikov na použité žuvačky. Zákazníkov si zatiaľ našiel v ôsmich krajinách Európy a v Spojených štátoch.
"Prišli sme na to s priateľkou niekedy pred piatimi rokmi, keď sme boli na káve. Ona nemala kam odložiť žuvačku," opísal začiatky ojedinelého nápadu Škarabela, ktorý sa usadil v podnikateľskom areáli pri mošnovskom letisku. Kapitál na rozbehnutie projektu poskytla nadnárodná firma Save Max International. Výrobu papierikov s názvom Pinkg potom v marci 2003 začala jej stopercentne vlastná dcéra Marketing House. Od apríla toho istého roka do decembra 2004 sa vyrobilo viac ako 1,3 milióna pinkgov, 95 percent produkcie odobrali komerčné subjekty. Cena jedného balenia stojí od 2,10 do 3,50 českých korún. Mesačná produkcia papierikov teraz dosahuje asi 150-tisíc kusov. Do konca roka by priemerná výroba mala narásť na 400-tisíc až pol milióna kusov. V Mošnove sa vyrábajú aj stojany na papieriky.
Výroba z recyklovaného papiera v prenajatom areáli v Mošnove je prevažne ručná. Škarabela zabezpečil iba špeciálny lepiaci stroj za 150-tisíc korún. Zamestnáva šesť žien, ktorým denne prejde rukami 15- až 20-tisíc produktov. Tlač obálok zabezpečuje susedská firma Zeman Art, v dielni Marketing House sa k nim strojom pripoja papieriky, potom nasleduje výrez a skladanie. O nahradenie ručnej práce ďalším strojom zatiaľ Škarabela neuvažuje, napriek tomu, že podnik stále expanduje. "Máme zastúpenie v ôsmich európskych krajinách a v zámorí, a to buď formou exkluzivity, alebo partnerským zastúpením. Tento rok chceme obsadiť ďalších šesť krajín. Jednou z nich bude určite Rusko," opisuje zámery formy absolvent strojníckej priemyslovky, ktorý ovláda sedem cudzích jazykov.
Dnes Škarabela zásobuje asi 550 komerčných subjektov z deviatich krajín. Zákazníci sa skladajú z orgánov štátnej správy, ministerstiev a obcí, cez firmy, reštaurácie, penzióny, predajne či prevádzky s občerstvením. Prostredníctvom papierikov sa zviditeľňujú aj politici, ozývajú sa zubári, športovci a ďalší.
Hoci sa len v Spojených štátoch ročne predá 400 miliónov žuvačiek, najväčším odberateľom firmy Marketing House je zatiaľ na počudovanie Grécko, kam sa predá asi 50-tisíc papierikov mesačne. Do Českej republiky predáva 60 až 70 percent mesačnej produkcie, teda okolo 60- až 70-tisíc kusov. Škarabela priznal, že na trhu sa už objavili prvé pokusy o plagiáty. Súd v Brne zatiaľ podľa neho aktivity falšovateľa pozastavil a skúma, či neboli porušené vlastnícke práva.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.