popoludňajších hodinách, keď sa domov hrnú študenti aj zamestnaní ľudia.
Veľká časť problémov netkvie v nedostatočnej kapacite, ale v nemožnom trasovaní a intervaloch liniek spôsobujúcich trasovo neoptimálne a časovo nerovnomerné "odoberanie" záťaže zo zastávok. Extrémny príklad: "Plný bus, o minútu prázdny bus, 8 minút nič, zasa plný bus a odznova to isté," hromží pani Jana, ktorá cestuje každé ráno z Podhradovej do práce v šačianskej nemocnici.
Otázku sme nasmerovali na Dopravný podnik mesta Košice, či neplánuje situáciu riešiť napríklad špeciálne vyhradenými spojmi pre žiakov a študentov, čím by sa odľahčila preprava už zaužívaných liniek. Ako sme sa v košickom dopravnom podniku dozvedeli, "spoje vyhradené pre žiakov a študentov na území mesta nejestvujú. DPMK totiž zastáva názor, že vyhradzovanie spojov pre určité skupiny cestujúcich nie je riešením účelovými spojmi sa kazí pravidelnosť dopravy, vzniká riziko nízkeho využívania vyhradených a prepĺňania ostatných spojov a vznikajú problémy so zabezpečovaním vyhradenosti takýchto spojov."
Avšak vzhľadom na objektívny rozdiel v špičkových prepravných časoch cez dni školského vyučovania a cez ostatné pracovné dni jestvuje v spojoch viacero rozdielov. "Najmarkantnejšia je premávka zrýchlených autobusových liniek MHD č. 54 (zo sídliska Ťahanovce cez Nám. osloboditeľov na sídlisko KVP a späť) a č. 57 (takisto zo Sídliska Ťahanovce na Sídlisko KVP a späť, ale cez Námestie Maratónu mieru). Okrem toho zrýchlená linka č. 53 (S. Ťahanovce Nám. oslob. Ml. bašta S. Ťahanovce a späť) premáva cez dni školského vyučovania hustejšie ako cez ostatné pracovné dni (1 spoj za hodinu naviac)."
Okrem toho jestvujú aj iné špičkové posilové spoje premávajúce len cez dni školského vyučovania, a to na električkovej linke MHD č. R4, na autobusových linkách MHD č. 22, 25 a 29 a na autobusovej linke č. 28.
Ako sme zistili, rozdiel v kapacite v prospech "školských" dní je aj u električkovej linky MHD č. 3 - cez dni školského vyučovania na nej premávajú dvojvozňové súpravy alebo veľké električky s dvojnásobnou obsaditeľnosťou, zatiaľ čo cez ostatné dni na nej premávajú len malé električky.
Okrem týchto rozdielov ešte existujú aj zachádzky niektorých spojov verejných autobusových liniek k základným školám. Takéto zachádzky jestvujú zvyčajne u vyššie uvedených posilových spojov premávajúcich len cez "školské" dni - na autobusových linkách MHD č. 22 (Lorinčík a Pereš ZŠ Petzvalova), 25 (Poľov ZŠ Bernolákova a Ľudvíkov Dvor ZŠ Šaca), 28 (Nižná a Vyšná Hutka ZŠ Krásna n. H.) a 29 (Kavečany ZŠ Polianska).
Dopravný podnik mesta Košice nezahŕňa tieto zachádzky do verejnej dopravy (samotné spoje vložené do trás bežných liniek však áno), ale vykonáva ich len na základe písomnej žiadosti príslušných miestnych a obecných úradov na každý školský rok a len na "obchodnom" základe buď za priamu úhradu zachádzok alebo za celoročnú údržbu príslušného počtu prístreškov MHD v ekvivalentnej protihodnote. DPMK tým podľa svojho vyjadrenia žiadne "obchodné" záujmy ale len to, aby tieto zachádzky mali svojho "gazdu", ktorý sa bude starať o to, aby požadovaný počet takýchto zachádzok bol len v potrebnom rozsahu a aby boli vhodne načasované.
Z minulosti ešte pretrváva možnosť cestovania cez dni školského vyučovania vybranými spojmi SAD na trase Košice, autobusová stanica Šaca, Benzinol (cestou stoja na všetkých zastávkach zrýchlenej linky MHD č. 56 a sú aj v jej zastávkových cestovných poriadkoch vyznačené) pre držiteľov časových cestovných lístkov DPMK. U týchto spojov SAD nie je okrem časového lístka DPMK potrebný žiadny ďalší príplatok. Po presťahovaní gymnázia zo Šace na Mier od februára 2005 však počet cestujúcich na tejto trase poklesol. Z uvedeného dôvodu táto možnosť po dôkladnom preskúmaní možno v blízkej budúcnosti zanikne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.