pomoc pri boji s takýmito rozsiahlymi požiarmi sa používajú vrtuľníky s podvesenými vakmi s vodou, alebo špeciálne lietadlá, ktoré nesú vodu v trupovej nádrži. V súčasnosti je prakticky jediným špeciálnym lietadlom, ktoré by sme mohli označiť ako "vodný bombardér", obojživelné lietadlo CL-415, vyrábané kanadskou firmou Bombardier. Nádrže tohto lietadla, do ktorých sa voda naberá počas pohybu lietadla po vodnej hladine, pojmú niečo vyše 6 000 litrov vody. Podstatne väčší objem majú nádrže špeciálne upraveného dopravného lietadla DC-10-10, ktoré malo medzinárodnú premiéru na júnovom aerosalóne v Paríži. Lietadlo lieta s americkou poznávacou značkou N450AX a jeho prevádzkovateľom je firma 10 Tanker LLC z Victorville. Nový mohutný vodný bombardér vznikol úpravami lietadla, ktoré bolo vyrobené v roku 1975 a ktoré lietalo u mnohých amerických leteckých spoločností. Od septembra 2002 bolo lietadlo uskladnené v skladisku lietadiel v Mojave. Špeciálnu prestavbu lietadla na protipožiarnu hasiacu verziu začala firma Victorville Aerospace LLC začiatkom roka 2004, a to po dvojročnom vývoji financovanom niekoľkými americkými súkromnými firmami. Podnetom na špeciálnu prestavbu bola požiadavka amerického Úradu pre lesníctvo, ktorý potrebuje lietadlo s dlhším doletom a väčšími nádržami než majú v súčasnosti používané typy. Z lietadla DC-10 boli odstránené sedačky a ďalšie vybavenie kabíny a bol spevnený jeho centroplán a zadná časť trupu. Pod trup lietadla bola podvesená nádrž na vodu s celkovým objemom 45 600 litrov, ktorú vyvinula firma Erickson Air Crane. Nádrž tvoria tri zásobníky objemu po 15 200 litrov. Vodu možno z nádrží vypúšťať rôznym spôsobom, a to podľa požiadaviek pozemných zložiek, bojujúcich s požiarom. Vodu možno vypúšťať postupne z jednotlivých nádrží, prípadne v stanovených dávkach. Nádrž možno vypustiť aj naraz, a to rýchlosťou 5 700 litrov za sekundu. Úplné vyprázdnenie nádrže trvá teda len okolo osem sekúnd. Vypúšťanie vody možno uskutočniť z minimálnej výšky 45 metrov nad terénom pri rýchlosti letu 260 km/h. Plnenie nádrže na zemi sa uskutočňuje pomocou výkonných tlakových čerpadiel a trvá približne osem minút. Prevádzkový dolet lietadla s plnou nádržou je okolo 930 kilometrov, štandardný dolet je 5 550 kilometrov. Po skončení certifikačného programu bude toto unikátne lietadlo ponúknuté rôznym firmám a organizáciám, ktoré majú na starosti boj s požiarmi v neprístupných a odľahlých oblastiach USA. O lietadlo prejavila záujme aj Austrália, ktorú každý rok sužujú rozsiahle požiare buša. Z letových charakteristík nového vodného bombardéra vyplýva, že na dosiahnutie ľubovoľného miesta na území USA do jednej hodiny po vzlete by stačilo na vybrané pohotovostné základne umiestniť päť takýchto lietadiel. Zatiaľ však nie je známe, či sa pripravuje konverzia ďalších lietadiel DC-10 na výkonné lietadla pre vzdušné zásahy proti zákerným požiarom.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.