majstrovskom titule, v anglickom Brands Hatch sa zatiaľ nenápadne začala písať nová kapitola automobilového športu. Na slávnom okruhu neďaleko Londýna sa totiž konalo prvé podujatie novovzniknutej série A1 Grand prix, ktorú pod záštitou FIA na svet priviedol šejk al Maktoum. Jej základným princípom je vyplniť priestor medzi dvoma motoristickými sezónami (bude sa jazdiť na prelome rokov od septembra do marca) a ponúknuť divákom zaujímavé podujatia s identickými vozidlami, kde bude rozhodovať hlavne jazdecká individualita. Aby to bolo ešte zaujímavejšie, tak sa organizátor rozhodol zvoliť formát zápolenia jednotlivých krajín (niečo ako Svetový pohár), ktoré môžu do série pod svojou vlajkou nasadiť iba jedno vozidlo a svojho národného pilota. Bodovací systém je podobný v F1 (10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 a 1 bod za desiate miesto) a celkovým víťazom sa stane krajina, ktorá počas sezóny získa najväčší počet bodov (bez ohľadu na počet pilotov, ktorí sa v jej vozidle vystriedali). Do série sa prihlásilo asi 28 krajín z ktorých možnosť štartovať dostalo nakoniec dvadsaťpäť. Každá krajina (respektíve jej tím) dostal k dispozícii dva identické monoposty, ktoré dodáva spoločnosť Lola Cars International. Motory zasa zabezpečuje firma Zytek a pneumatiky dodáva Cooper Tire & Rubber Company, ktorú poznáme ako výrobcu pneumatík Avon. Kalendár prvého ročníka 2005-2006 obsahuje dvanásť podujatí medzi ktorými je okrem Brands Hatch aj nemecký Lausitzring, portugalský Estoril, či kalifornska Laguna Seca. Súťažný víkend pozostáva z troch dní, keď piatok je určený na voľné tréningy, sobota pokračuje poslednými voľnými tréningmi a kvalifikáciou a v nedeľu sú na programe dve súťažné jazdy. Prvou je šprint na približne 20 minút, ktorý určí aj poradie na štarte druhej hodinovej jazdy. Obidva preteky sú bodované a víťazné tímy sú odmenené aj finančnou prémiou.
Zaujímavé je aj čítanie štartovej listiny prvých pretekov, kde sa vedľa skúsených harcovníkov, akým je napríklad Jos Verstappen, objavujú aj úplne neznáme mená mladých a neskúsených pilotov. Asi najzaujímavejším faktom pre nás môže byť to, že na štart sa prihlásil aj tím Českej republiky, ktorý nasadil Antonín Charouz a ktorý do kokpitu nominoval hneď trojicu pretekárov, ktorí sa budú počas sezóny striedať. Okrem toho Charouz vyjednal, aby sa prenosy s pretekov vysielali na českom okruhu TV Galaxia a lobuje aj za nasadenie pretekov na okruhu v Brne. Za český tím teda jazdia Tomáš Enge, Jarek Janiš a Honza Charouz. Najsilnejším favoritom na titul je brazílsky tím, kde jazdí mladý Nelson Piquet. Okrem toho za Rakúsko jazdí Mathias Lauda, za Holandsko spomínaný Verstappen, za Malajziu Alex Yoong, či za Taliansko Enrico Toccacelo. Nemecký tím vedie napríklad manažér bratov Schumacherovcov, Willi Weber, ktorý angažoval Timo Scheidera známeho tiež z DTM.
Pozrime sa však, ako skončili historicky prvé preteky novej série. Už v kvalifikácii dominoval Nelson Piquet junior, ktorý zajazdil takmer o pol sekundy lepší čas ako Novozélanďan Reid. Tretí skončil Francúz Preman. Mladý Charouz, ktorému iba nedávno bolo osemnásť, zajazdil dvadsiaty čas. Prvé preteky sa jazdilo o druhej popoludní a Piquet bez problémom svoje postavenie udržal. Druhý skončil Premat a tretí Reid. Hlavná súťaž prišla na rad približne o hodinu neskôr a tie konečne ukázali, aké dramatické môžu byť preteky vyrovnaných monopostov. Piquet síce udržal po štarte vedenie, ale zastávka v depe sa mu nevydarila a predbehol ho Austrálčan Power. Brazílčan však šliapol na plyn a naspäť sa prebojoval do vedenia, ktoré už nepustil. Počas pretekov došlo k niekoľkým haváriam a dvakrát muselo na trať safety car. Najdramatickejšie preteky však zažil asi Verstappen, ktorý štartoval až z posledného radu, no v cieli sa mohol radovať za body zo siedmeho miesta. Pohár národov tak vedie Brazília s plným bodovým ziskom (20) pred Austráliou (16) a Novým Zélandom (15) Najbližšie preteky sú na programe 9. októbra na nemeckom Lausitzringu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.