automobilovému športu. Jeho pamiatku si spolu so svojim spolujazdcom Timo Rautiainenom uctí aj exmajster sveta Marcus Grönholm, ktorý zvíťazil v minulotýždňovej rely Japonska. "Je pre mňa nesmierne dôležité, že toto víťazstvo môžem venovať pamätke Michaela Parka," povedal v cieli súťaže fínsky pretekár. Tím Peugeot sport cestoval do japonského Obihira so silnými emóciami a experti nevylučovali, že predčasne zo šampionátu odstúpi. Nakoniec sa tak nestalo a vedenie rozhodlo, že tím bude pokračovať až do záveru sezóny aj napriek tomu, že jeho nádej na zisk titulu zostala takmer iba v teoretickej rovine. Z pochopiteľných dôvodov do súťaže nenastúpil Markko Märtin a vedenie na jeho miesto angažovalo švédsku dvojicu Daniel Carlsson a Mattias Andersson. Pre oboch to nebola jednoduchá situácia a úprimne povedané s lepším výsledkom rátal málokto. Ako favorit do Japonska cestoval úradujúci majster sveta Sebastien Loeb, ktorému na obhájenie titulu stačilo skončiť najhoršie na treťom mieste. A ako dnes už isto viete, Francúz nezaváhal a premenil svoj prvý mečbal.
Ale poďme pekne po poriadku.
Organizátori tohtoročných pretekov pre súťažiacich pripravili 1605 kilometrovú súťaž na ktorej bolo dvadsať šesť rýchlostných skúšok (jedenásť rozdielnych), ktoré dohromady merali 350 kilometrov. Podobne ako pri vlaňajšom premiérovom ročníku aj tento rok bol servisný park v Kita Aikoku, ktoré leží šesť kilometrov južne od centrály v Obihire. V piatok sa začínalo deviatkou eresiek dlhých 163 km do ktorých bol zarátaný aj najdlhší úsek šampionátu, päťdesiat kilometrová ereska Kunneywa Niueo. Tá sa dokonca jazdila dvakrát! Rovná stovka ostrých kilometrov (dvanásť eresiek) sa potom jazdila v sobotu severovýchodne od Obihira a na posledný deň zvýšilo päť rýchlostných skúšok (86 km), ktoré vrcholili približne okolo pätnástej hodiny miestneho času (u nás ráno o ôsmej). Do súťaže najlepšie vyštartovali posádky Subaru, ktoré si podelili štyri úvodné rýchlostné skúšky a s prehľadom si začali budovať svoj náskok. Od "dvojky" sa usadil na čele Petter Solberg, ktorý tým živil posledné nádeje na ohrozenie Loebovej obhajoby. Za Nórom sa naviac tesne držal austrálsky kolega Atkinson a potom, čo Sebatienovi Loebovi štart do súťaže nevyšiel najlepšie (už po trojke strácal zo svojho štvrtého miesta na Solberga viacej ako dvadsať sekúnd) nádej stále žila. No zatiaľ, čo Francúz tempo postupne naberal, tak Atkinson ho strácal a prepadal sa nižšie (veľa času stratil na siedmej ereske za pomalším Warmboldom). Menšie problémy mal aj Grönholm, a tak Loeb končil prvú etapu, síce s nezmenšenou stratou na Solberga, na druhom mieste! Tretí bol Grönholm a Atkinson až štvrtý. V sobotu zapršalo a Loeb nechcel riskovať príliš. Nuž a tak zatiaľ čo Solberg neohrozene držal vedenie, na druhé miesto sa posunul Grönholm a pre Loeba zostalo stále majstrovsky isté tretie miesto. "Nechcem riskovať. Nemusím tu za každú cenu zvíťaziť. Dôležitá v tomto smere je pre mňa skôr nasledujúca korzická rely," priznal pilot Citroenu. Vyzeralo to teda, že do cieľa súťaže sa toho veľa už nezmení, ale zradnosť japonských tretí sa nakoniec pod výsledky predsalen podpísala. Prakticky celú súťaž vedúci Petter Solberg na subaru sa stal obeťou predposlednej rýchlostnej skúšky, keď nabehol na kameň na trati a poškodil vozidlo tak, že musel odstúpiť. "Nemôžem tomu uveriť," krútil hlavou nešťastný nórsky pretekár. "Naozaj neviem, čo mám povedať. Dvadsaťštyri rýchlostných skúšok prebiehalo všetko perfektne a my sme boli blízko výsledku po ktorom sme túžili. Všetko to však vyfučalo ako para z hrnca. Kameňu na trati som sa nemohol vyhnúť. Bol priamo v našej stope. Všetko prebehlo veľmi rýchlo. Nič sa nedalo urobiť. Čo k tomu dodať," len ťažko hľadal slová smoliar Solberg. Víťazstvo tak spadlo do lona Marcusovi Grönholmovi, ktorý ho dnes môže venovať pamiatke svojho kolegu a priateľa. Dôvod na oslavu mal však hlavne tím Citroën, pretože Sebastien Loeb druhým miestom potvrdil obhajobu majstrovského titulu a spolu s Duvalom, ktorý dokončil súťaž na štvrtom mieste zvýšil aj náskok Citroënu v majstrovstvách sveta značiek. Tri podujatia pred záverom sezóny zostáva teda v šampionáte otvorený boj už iba o titul vicemajstra a zdá sa, že Citroën si už nenechá uniknúť príležitosť na obhajobu ani v "značkách". "Poskytli sme Sebastienovi i Danielovi výborné auto počas celej sezóny a oni vyhrali šampionát," tešil sa šéf Guy Frequelin. "Som náležite hrdý z motivácie celého tímu, no treba povedať, že šampionát posádok je iba polovica práce. Tou druhou je Pohár konštruktérov, ktorý chceme udržať tiež." Samozrejme, že svoju radosť neskrýval ani dvojnásobný majster sveta Sebastien Loeb. "Je to fantastické! Už tri kolá pred záverom sezóny sme dosiahli prvý vrchol. Citroën nám poskytol spoľahlivé vozidlo za čo sa mu chceme odvďačiť aj titulom v Pohári konštruktérov." Francúzom pochopiteľne zaslúženú radosť doprajeme a keďže my svojho zástupcu v šampionáte nemáme, spomeňme si aspoň výsledky českých zástupcov. Najlepšie obstál Roman Kresta, ktorý pri svojej japonskej premiére na zradnej trati príliš neriskoval a radoval sa z dvoch bodov za siedme miesto. Česká Škoda pokračovala v nevýrazných výkonoch aj
Výsledky 2. japonskej rely: 1. Grönholm/Rautiainen (Peugeot 307) 3:25:32,0, 2. Loeb/Elena (Citroën Xsara) + 1:22,1, 3. Atkinson/MacNeall (Subaru Impreza) + 2:40,0, 4. Duval/Smeets (Citroën Xsara) + 2:59,4, 5. Rovanperä/Pietilainen (Mitsubishi Lancer) + 3:59,8, 6. Gardemeister/Honkanen (Ford Focus) + 4:32,3, 7. Kresta / Možný (Ford Focus) + 5:32,0, 8. Carlsson/Andersson (Peugeot 307) + 6:39,1, ... 10. Schwarz / Wicha (Škoda Fabia) + 12:07,4. (Viedli: 1 RS - Atkinson, 2 RS - Solberg, 3 RS - Atkinson, 4 až 24 RS - Solberg, 25až 26 RS - Grönholm. Víťazi RS: Grönholm RS 6, 11, 12,14, 15, 17, 22, 25 a 26, Loeb RS 2, 7 a 24, Atkinson RS 1 a 3, Rovanperä RS 9, 10, 21 a 24, Solberg RS 2, 4, 8, 13, 16, 19 a 20, Galli RS 5.)
Priebežné poradie: 1. Loeb 107 bodov, 2. Grönholm 71, 3. P. Solberg 65, 4. Märtin 53, 5. Gardemeister 50, 6. Rovanperä 31, 7. Duval 29 b., 8. Kresta 18, 9. Stohl 16, 10. Sainz 11 b., 11. Galli 10, 12. H. Solberg 9, 13. Hirvonen a Atkinson po 8, 15. Panizzi 7, 16. Carlsson a Warmbold po 4, 18. C. McRae 2, 19. Pykalisto, Sarazzin a Higgins po 1. Značky: 1. Citroën 150, 2. Peugeot 127, 3. Ford 81, 4. Subaru 78, 5. Mitsubishi 58, 6. Škoda 12.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.