väčší talent ako Michaela Schumachera. Čo však predviedol v závere minulotýždňových pretekov v japonskej Suzuke sa dá ospravedlniť iba ťažko. Viesť s náskokom približne dvadsať sekúnd a nakoniec sa nechať predbehnúť v poslednom kole je hrubá chyba! Niečo podobné urobil Jarno Trulli vlani v poslednom kole veľkej ceny Francúzska, keď ho o pódium pripravil Rubens Barrichello a Flavio Briatore ho uvoľnil ešte v priebehu sezóny. Tentoraz je však Briatore zmierlivejší. "Giancarlo má ťažkú sezónu. Je to jeho prvý rok v špičkovom tíme a každému chvíľu trvá, kým sa v nových podmienkach adaptuje. Rozhodne s ním počítame aj v nasledujúcej sezóne," tvrdí šéf tímu Renault. Lenže ten v danej situácii iné povedať nemôže, pretože Fisi má osobnú krízu a ďalšia kritika pred rozhodujúcim podujatím v Šanghaji by mu veľmi neprospela. Fakt je však taký, že aj napriek tomu, že Räikkönen mal výjazd z poslednej šikany pred cieľovou rovinkou vždy lepší, Giancarlo ho dôležité dve kolá predtým vždy udržal za sebou. V nájazde do posledného kola však evidentne "zaváhal" a na rovinke mu chýbala rýchlosť. To sa potom snažil korigovať menšou slučkou do vnútornej strany (jednu povoľuje džentlmenská dohoda pilotov), kde možno očakával útok, ale tým iba uvoľnil cestu Kimimu, ktorý sa tak vystrčil zo vzduchového tunela a okolo Taliana doslova preletel. "Samozrejme, že strata víťazstva v poslednom kole je nepríjemná. Nemôžem povedať, že som z toho šťastný, ale Giancarlo sa zachoval korektne," komentuje situáciu Briatore, ktorý sa netají veľmi priateľským vzťahom s Fisichellom. Na obranu Giancarla dodajme, že tri kolá pred koncom predbiehal o ďalšie kolo pomalého Doornbosa, ktorý ho zdržal natoľko, že dovtedy približne dve sekundy strácajúci Räikkönen sa nalepil tesne za Giancarla. Naviac mal Fisi ešte jeden problém: "V druhej časti pretekov som mal problémy s priľnavosťou zadných pneumatík, čo spôsobovalo, že som bol pomalší v šikanách a pomalých zákrutách. Nestačil som v miestach, kde bola rozhodujúca trakčná kontrola." Možno tým sa dá ospravedlniť opatrnejšia jazda v druhej časti pretekov. Výsledkom je však strata víťazstva a cenných štyroch bodov v poslednom kole, vo chvíli keď sa rozhoduje o Pohári konštruktérov. Ale nechajme už Giancarla na pokoji, ten určite po pretekoch nespal najlepšie, a zhrňme si stručne čo všetko sa tentoraz na Suzuke udialo.
Pred víkendom sa očakával nekompromisný revanš zo strany Räikkönena a McLarenu za Alonsov titul. Po zlepšenom výkone v Brazílii sme mohli špekulovať aj o tom, akú úlohu v pretekoch zohrá Michael Schumacher. Všetko však poriadne premiešal kvalifikácia, ktorá absolútne nepriala najlepším piatim pretekárom. V čase keď vyrážal do ostrého kola Fisichella začalo pršať a v zavádzacom kole bol už aj Michael Schumacher. Pri jazde Alonsa, Montoyu a Räikkönena už poriadne lialo a tak sa nečakane z pole position radoval Ralf Schumacher a celá pätica najlepších štartovala úplne zozadu. Všetko zlé je však na niečo dobré a tak aj vďaka tejto udalosti sme v nedeľu mohli vidieť nádherne dramatické preteky plné súbojov a predbiehaní, keď naviac o víťazovi rozhodlo až posledné kolo! Čo už viac si môže motoristický fanúšik želať?
Veci sa začali diať už hneď po štarte. Zatiaľ čo zozadu si kliesnili cestu Räikkönen, Alonso, M. Schumacher a Montoya, tak v prvej zákrute sa dostali mimo trať Barrichello a Sato. Výborný štart sa podaril Michaelovi Schumacherovi, ktorý si polepšil o sedem miest a ešte lepšie na tom bol Alonso, ktorý v prvom kole vyskočil o osem pozícii. Räikkönen sa na štarte mierne ťukol s Montoyom, no skončilo to bez následkom a zdalo sa, že aj obidva mclareny pôjdu tiež rýchlo hore. Prvým favoritom, ktorý sa však musel s pretekov porúčať bol práve Montoya, ktorý po malom probléme s Villeneuvom dostal v poslednej zákrute prvého kola šmyk a skončil na zvodidlách. Pre McLaren, ktorý bojuje o Pohár konštruktérov to bolo najhoršie, čo sa mohlo stať. Na trať potom vyšlo Safety Car, ktoré (ako sa neskôr ukázalo) zmarilo celú stratégiu Ralfa Schumachera, ktorý sa chcel hneď po štarte ujať vedenia a rýchlo vybudovať náskok, aby mohol absolvovať o jednu zastávku viacej ako ostatní. Zvyšky mclarenu však odpratávali až do siedmeho kola a ambície Toyoty na víťazstvo boli preč. Po Ralfovej PIT STOP v 13. kole sa o slovo prihlásil Fisichella, ktorý považoval za najväčšieho rivala Buttona. Toho však predbehol už hneď na štarte. Aj preto bolo dianie na čele menej zaujímavé a pozornosť sa sústreďovala do stredu štartového poľa, kde sa dopredu prehrýzavala trojica M. Schumacher, Alonso a Räikkönen. Ich vzájomný vláčik plný súbojov vrcholil prvýkrát okolo dvadsiateho kola a neskôr (po PIT STOP) pokračoval okolo tridsiateho kola. Ferrari však evidentne na rýchlejší mclaren ani renault nestačilo a tak sa Nemec aspoň snažil udržať kontakt čo najdlhšie. V druhej polovici závodu potom však Schumacher postupne strácal grip a nebol schopný obhájiť lepšie ako siedme miesto. Räikkönen, ktorého motor je o viacej ako desať koní silnejší Schumacherov, sa naopak fantastickou jazdou prebíjal dopredu a v závere sa dotiahol tesne na vedúceho Fisichellu. Ako to dopadlo, to už vieme. A čo Alonso? Ten podobne ako Räikkönen predviedol výborný výkon a určite by mohol pomýšľať aj na viacej, ak by ho o cenný čas v úvode nepripravilo vedenie pretekov. Čerstvý majster sveta totiž vo ôsmom kole (v šikane) predbehol Kliena tak, že sa mohlo zdať, že si skrátil trať. Španiel preto Rakúšana pustil späť pred seba o kolo neskôr a následne ho pri prvej príležitosti znova predbehol (pretože bol rýchlejší). Vedenie však nariadilo Alonsovi znova pred seba pustiť Christiana Kliena, čo Fernanda stálo dôležité sekundy. Trochu nahnevaný pilot tímu Renault potom predviedol sériu predbiehacích manévrov, ktorou sa prepracoval na výsledné pódium a aspoň trochu si tak vynahradil nespravodlivý hendikep. Dôležitejšie z pohľadu vývoja súboja o Pohár konštruktérov však bolo to, že Renault získal o štyri body viacej ako McLaren a vrátil sa do čela šampionátu. Nuž a práve tento súboj bude hlavným magnetom v nadchádzajúcich posledných pretekoch sezóny, ktoré sú na programe už tento týždeň v čínskej Šanghaji.
Výsledky GP Japonska 2005: 1. Räikkönen (FIN) mclaren 1:29:02,212 (207,266), 2. Fisichella (ITA) renault + 1,633, 3. Alonso (ESP) renault + 17,456, 4. Webber (AUS) williams + 22,274, 5. Button (GBR) bar + 29,507, 6. Coulthard (GBR) redbull + 31,601, 7. M. Schumacher (GER) ferrari + 33,879, 8. R. Schumacher (GER) toyota + 49,548, 9. Klien (AUT) redbull + 51,925, 10. Massa (BRA) sauber + 57,509, 11. Villeneuve (CAN) sauber + 58,221, 12. Barrichello (BRA) ferrari + 1:00,633, 16. Sato (JPN) bar, 14. Monteiro (POR) jordan, obaja 1 kolo, 15. Doornbos (NED) minardi, 16. Karthikeyan (IND) jordan, obaja 2 kolá, 17. Albers (NED) minardi - 4 kolá. (Villeneuve po pretekoch dostal penalizáciu plus 25 sekúnd a Sato bol diskvalifikovaný.)
(PP: R. Schumacher Toyota 1:48,108 (197,021), NK: Räikkönen McLaren Mercedes 131,540 (228,372) v 44. kole, Viedli: R. Schumacher 1. - 12. k., Fisichella 13. - 20. k., Button 21. - 22. k., M. Schumacher 24. - 26. k., Fisichella 27. - 38. k., Button 39. - 40. k., Räikkönen 41. - 44. k., Fisichella 45. - 52. k., Räikkönen 53. k.)
Priebežné poradie: 1. Alonso 123 bodov, 2. Räikkönen 104, 3. M. Schumacher 62, 4. Montoya 60, 5. Fisichella 53, 6. Trulli 43, 7. R. Schumacher 39, 8. Barrichello 38, 9. Button 36, 10. Webber 34, 11. Heidfeld 28, 12. Coulthard 24, 13. Villeneuve 9, 14. Massa 8, 15. Monteiro 7, 16. Wurz 6, 17. - 18. Karthikeyan, Klien po 5, 19. - 20. Albers, Rosa po 4, 21. Friesacher 3, 22. Pizzonia 2, 23. - 24. Sato, Liuzzi po 1. Pohár konštruktérov: 1. Renault 176 bodov, 2. McLaren-Mercedes 174, 3. Ferrari 100, 4. Toyota 82, 5. Williams-BMW 64, 6. BAR-Honda 37, 7. Red Bull 30, 8. Sauber-Petronas 17, 9. Jordan 12, 10. Minardi 7.
Ľuboš KAŠICKÝ
Foto: TASR
Autor: som
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.