ešte hluk prilietavajúcich či odlietavajúcich lietadiel zneprijemňuje život. O približne 20 rokov by sa situácia mohla podstatne zlepšiť, pretože v tej dobe sa už pravdepodobne budú vyrábať mimoriadne tiché dopravné lietadlá. So základnými koncepčnými vývojovými prácami, ktoré povedú k výrobe "tichých" lietadiel, začal tím výskumných pracovníkov v rámci spolupráce britskej univerzity v Cambridge a známej americkej univerzity MIT (Massachusetts Institute of Technology). Nové lietadlo nebude mať klasický trup, na ktorom sú upevnené krídla, ale bude tvarované ako kompaktné lietajúce krídlo. Svojím tvarom bude lietadlo trochu pripomínať dnes už nepoužívané nadzvukové dopravné lietadlo Concorde. Cestujúci budú v lietadle sedieť akoby vo veľkej sále, pripomínajúcej kinosálu. Štyri motory lietadla budú upevnené na jeho hornej časti, takže ich zvuk sa bude šíriť najmä smerom nahor. Vedci predpokladajú, že mimo hraníc letiska, z ktorého bude lietadlo štartovať či na ňom pristávať, nebude počuť žiaden lietadlom produkovaný hluk. K nízkej hlučnosti nového lietadla prispejú aj nové motory, na vývoji ktorých spolupracuje aj firma Rolls-Royce. Aby sa znížila hlučnosť motorov, budú mať motory výfukové dýzy oveľa väčšieho prierezu, než majú súčasné motory. Tým sa zníži rýchlosť výtokového prúdu spalín a zníži hlučnosť. Veľká pozornosť pri znižovaní hlučnosti sa venuje aj samotnému spôsobu pristávania lietadiel. Pre laikov je možno prekvapujúce konštatovanie, že samotné lietadlo vydáva pri pristávaní skoro taký istý hluk ako jeho motory. Najväčším zdrojom hlučnosti pristávajúceho lietadla je jeho vysunutý podvozok, ktorý svojím odporom slúži aj ako akási vzdušná "brzda". Jednou z ciest znižovania tejto hlučnosti je zavedenie strmších zostupov pri pristávacom manévri. V súčasnosti sa na rôznych britských a amerických letiskách vykonávajú testy, pri ktorých sa určuje miera znižovania hluku na zemi pri rôznych spôsoboch klesania lietadla na pristátie.
Trojročný projekt vývoja koncepocie nového tichého lietadla sponzoruje aj britské Ministerstvo obchodu a priemyslu. Predpokladá sa, že základný návrh prototypu novhé tichého dopravného lietadla by mohol byť hotový do jedného roka. Skúšobné modely by mali byť zhotovené v budúcom desaťročí a až po ich dôkladnom odskúšaní by sa mohla začať sériová výroba. Odhady hovoria, že v službách leteckých spoločností by sa dopravné lietadlá, ktoré by svojím hlukom neobťažovali ľudí, bývajúcich pri letiskách, mohli objaviť za približne dvadsať rokov.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.