Korzár logo Korzár

V Spojenom kráľovstve vyvíjajú "tiché" lietadlo

Aj keď sa v ostatných desaťročiach hlučnosť dopravných lietadiel podstatne znížila, ľuďom, bývajúcim v blízkosti veľkých mediznárodných letísk, stále

ešte hluk prilietavajúcich či odlietavajúcich lietadiel zneprijemňuje život. O približne 20 rokov by sa situácia mohla podstatne zlepšiť, pretože v tej dobe sa už pravdepodobne budú vyrábať mimoriadne tiché dopravné lietadlá. So základnými koncepčnými vývojovými prácami, ktoré povedú k výrobe "tichých" lietadiel, začal tím výskumných pracovníkov v rámci spolupráce britskej univerzity v Cambridge a známej americkej univerzity MIT (Massachusetts Institute of Technology). Nové lietadlo nebude mať klasický trup, na ktorom sú upevnené krídla, ale bude tvarované ako kompaktné lietajúce krídlo. Svojím tvarom bude lietadlo trochu pripomínať dnes už nepoužívané nadzvukové dopravné lietadlo Concorde. Cestujúci budú v lietadle sedieť akoby vo veľkej sále, pripomínajúcej kinosálu. Štyri motory lietadla budú upevnené na jeho hornej časti, takže ich zvuk sa bude šíriť najmä smerom nahor. Vedci predpokladajú, že mimo hraníc letiska, z ktorého bude lietadlo štartovať či na ňom pristávať, nebude počuť žiaden lietadlom produkovaný hluk. K nízkej hlučnosti nového lietadla prispejú aj nové motory, na vývoji ktorých spolupracuje aj firma Rolls-Royce. Aby sa znížila hlučnosť motorov, budú mať motory výfukové dýzy oveľa väčšieho prierezu, než majú súčasné motory. Tým sa zníži rýchlosť výtokového prúdu spalín a zníži hlučnosť. Veľká pozornosť pri znižovaní hlučnosti sa venuje aj samotnému spôsobu pristávania lietadiel. Pre laikov je možno prekvapujúce konštatovanie, že samotné lietadlo vydáva pri pristávaní skoro taký istý hluk ako jeho motory. Najväčším zdrojom hlučnosti pristávajúceho lietadla je jeho vysunutý podvozok, ktorý svojím odporom slúži aj ako akási vzdušná "brzda". Jednou z ciest znižovania tejto hlučnosti je zavedenie strmších zostupov pri pristávacom manévri. V súčasnosti sa na rôznych britských a amerických letiskách vykonávajú testy, pri ktorých sa určuje miera znižovania hluku na zemi pri rôznych spôsoboch klesania lietadla na pristátie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Trojročný projekt vývoja koncepocie nového tichého lietadla sponzoruje aj britské Ministerstvo obchodu a priemyslu. Predpokladá sa, že základný návrh prototypu novhé tichého dopravného lietadla by mohol byť hotový do jedného roka. Skúšobné modely by mali byť zhotovené v budúcom desaťročí a až po ich dôkladnom odskúšaní by sa mohla začať sériová výroba. Odhady hovoria, že v službách leteckých spoločností by sa dopravné lietadlá, ktoré by svojím hlukom neobťažovali ľudí, bývajúcich pri letiskách, mohli objaviť za približne dvadsať rokov.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 193
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 103
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 679
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 867
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 154
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 928
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 149
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 060
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 048
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 230
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 208
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 060
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 048
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 230
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 208
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu