dopravy a odhady hovoria, že v budúcich 15 rokoch bude počet cestujúcich, prepravovaných lietadlami, narastať ročne v priemere o 4,1 %. V roku 2020 by malo byť letecky na celom svete prepravených okolo 7,4 miliardy cestujúcich, čo je dvojnásobok terajšieho počtu. Letecká preprava nákladov by mala narastať ročne o 5,4 % a počet letov o 3,5 %. Nárast prepravy si bude vyžadovať neustálu modernizáciu letísk, ktorá by mala viesť k efektívnejšiemu a rýchlejšiemu vybavovaniu cestujúcich, a to pri zabezpečení čo najvyššej bezpečnosti. Moderné letisko možno pritom považovať za veľmi komplexný podnik, zabezpečujúci rôzne činnosti (takpovediac od bezpečnostnej kontroly cestujúcich po odstraňovanie snehu z pristávacích a rolovacích dráh). Na zabezpečenie všetkých týchto činností sú potrebné špeciálne stroje, zariadenia a systémy, ktoré zväčša vyrábajú špecializovaní výrobcovia. Tí svoje novinky prezentujú každé dva roky na špecializovanej výstave Inter Airport Europe, ktorá sa koná v areáli moderného mníchovského letiska. V tomto roku sa na tejto výstave, ktorá sa konala minulý týždeň, zúčastnilo okolo 550 firiem z vyše 30 krajín. Na tohtoročnej výstave boli po prvý raz predstavené zariadenia (napríklad ťažné traktory a tzv. cateringové vozidlá), slúžiace už pre nový dvojpodlažný Airbus A380. Mimochodom, mníchovské letisko je prvým európskym letiskom, plne certifikovaným pre prevádzku lietadiel A380. Na spomenutej výstave boli prezentované aj moderné systémy manipulácie s batožinami i zariadenia na odmrazovanie lietadiel a odstraňovanie ľadu a snehu z dráh, pričom tieto systémy pracujú ekologicky prijateľným spôsobom. Okrem technologicky zložitých a ultramoderných zariadení sme však na výstave videli aj veľmi "jednoduché" a takpovediac vtipné exponáty. Britská firma Euro-Matic vystavovala na výstave nič viac a nič menej než čierne duté plastové gule priemeru 100 mm, ktorými sa pokryje hladina vodných nádrží, ktoré sú v blízkosti veľkých letísk ako náhradné vodné zdroje. Na čo je to dobré? Nuž na takýmito guľami pokrytú hladinu nemôžu pristávať vodné vtáky, ktoré by inak vodná plocha priťahovala a ktoré môžu predstavovať nebezpečenstvo pre pristávajúce či odlietavajúce lietadlá. Spomedzi vystavovaných bezpečnostných zariadení nás zaujal systém IONSCAN Sentinel II, vyrobený britskou firmou Smiths Detection. Tento prístroj je schopný odhaliť prítomnosť stopového množstva výbušných látok na tele človeka či v jeho šatách. Prístroj pracuje tak, že na človeka, ktorý stojí v detekčnom portáli, fúkne z niekoľkých dýz vzduch, ktorý uvoľní z vlasov, povrchu tela a odevu prípadné čiastočky výbušnín, ktoré následne deteguje spektrometer. Zariadenie pracuje s citlivosťou jedného nanogramu, čo prakticky znamená, že odhalí jednu časticu nebezpečnej látky v miliarde iných častíc (vzduchu). Detektor Sentinel II pracuje veľmi rýchlo (kontrola jednej osoby trvá 8 až 15 sekúnd), takže nedochádza k brzdeniu toku cestujúcich.
Špecializovaná výstava Inter Airport Europe je určená najmä riadiacim a odborným pracovníkom letísk, ktorí na nej môžu nájsť na jednom mieste všetky tie produkty, zariadenia, systémy a softvéry, ktoré akýmkoľvek spôsobom súvisia s činnosťou letiska. Tohtoročnú výstavu v Mníchove navštívili aj členovia predstavenstva akciovej spoločnosti Letisko Košice airport Košice Ing.A.Magašitz a Ing.A.Tkáč, ktorí na nej získali podrobné informácie o tých novinkách, ktoré môžu potenciálne prispieť k ďalšej modernizácii rýchlo sa rozvíjajúceho košického letiska. Ako nám povedal Ing.Magašitz, oboznámili sa najmä s novými bezpečnostnými systémami na kontrolu osôb, vrátane systémov na identifikáciu osôb prostredníctvom biometrických prvkov (napr. digitalizované znaky obličaja) a na tie zariadenia, ktoré umožnia na košickom letisku vybavovať ďalšie typy lietadiel podľa požiadaviek leteckých spoločností.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.