(Brilliance, Geely a JMC) sú prvými odvážlivcami, ktoré sa pokúsia uchytiť sa na náročnom európskom trhu. Bude to určite ťažké, ale Číňania sú zvyknutí neponáhľať sa a dávať si skôr dlhodobé než krátkodobé ciele. Napokon, aj japonské automobily sa spočiatku v Európe presadzovali len pomaly a boli považované za akési "exoty", zatiaľ čo dnes majú mnohí japonskí výrobcovia výrobné závody v Európe a vyrábajú na európsky vkus šité modely. Zaujímavé je, že spomenuté tri čínske automobilky, ktoré prišli do Frankfurtu sondovať európske trhy, nepatria medzi najväčšie z približne stovky výrobcov áut v Číne. Najväčším čínskym producentom osobných áut je firma SAIC (Shanghai Automotive Industry), ktorej väčšinovým vlastníkom je mestská rada Šanghaja a ktorá spolupracuje s koncernami General Motors i Volkswagen. O ambicióznych cieľoch firmy SAIC svedčí to, že táto firma chce do roka 2010 patriť medzi šiestich najväčších výrobcov automobilov a svete. Čína zaznamenáva v ostatných rokoch vysoký medziročný nárast predaja i výroby osobných automobilov. V období od roku 2000 do roku 2003 sa predaj osobných áut v Číne strojnásobil (pritom ani nie tak dávno bolo súkromné vlastníctvo osobných áut v Číne zakázané) a od začiatku tohto roka už zaznamenal predaj dvojciferný percentuálny nárast. V minulom roku bolo v Číne vyrobených 2,3 milióna osobných automobilov, pričom v tomto roku môže výroba stúpnuť natoľko, že Čína sa stane tretím najväčším výrobcom áut na svete a predbehne Nemecko. Odhady expertov hovoria, že v roku 2015 by Čína mohla ročne exportovať desať miliónov vozidiel. Možno nepotrvá ani desať rokov a na európskych cestách budú čínske automobily rovnako bežným zjavom, akým sú dnes japonské a kórejské vozidlá. Pravda, jedným z predpokladov úspechu čínskych automobilov na náročnom európskom trhu bude vysoká kvalita a vysoká miera bezpečnosti týchto vozidiel. Pri bariérových skúškach, ktoré vykonal nemecký autoklub ADAC, dosiahlo totiž športovo-úžitkové vozidlo Landwind vôbec najhoršie výsledky zo všetkých doteraz testovaných vozidiel.
V samostatných článkoch postupne predstavíme aspoň niektoré modely, vyrábané čínskymi firmami Brilliance, Geely a JMC (Jiangling Motors Company).
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.