Renault. Ten si po nedávnom zisku majstrovského titulu jazdcov zaknihoval aj svoj historický prvý titul v Pohári konštruktérov a zaradil sa tak medzi najúspešnejšie tímy celej histórie. Pre nás je zaujímavý tiež fakt, že mu k tomu pomohol bonviván Flavio Briatore, ktorý pred desiatimi rokmi stál aj pri vzniku novej legendy menom Michael Schumacher. Tým, že Talian dokázal opäť z ničoho vybudovať majstrovský tím, sa jeho hodnota mimoriadne navýšila a rozhodne mu už nikto nevezme jeho miesto v histórii formuly jeden.
Čína je v kalendári kráľovského šampionátu iba druhý rok, no Berniemu Ecclestonovi sa ju podarilo pretlačiť na finálový záver sezóny, ktorý dlhé roky vlastnila japonská Grand prix. Zjavne môžeme za tým hľadať obchodné záujmy, no rozvádzať túto tému nechajme radšej odborné ekonomické periodiká. Z pohľadu automobilového športu bola veľká cena na novom šanghajskom okruhu zaujímavá tým, že mala rozhodnúť o tom, kto získa tohtoročný Pohár konštruktérov. Bude to evidentne rýchlejší, no technicky trápiaci sa tím McLaren, alebo rozumne náskok udržiavajúci Renault s dozrievajúcim Fernandom Alonsom? Renault prichádzal do "červenej krajiny" s dvojbodovým náskokom. Ten však nič nezaručoval. Odborníci pritom očakávali dvojité víťazstvo mclarenov, ktoré by mierny náskok francúzskeho tímu úplne zotrelo. Lenže obidva strany si boli vedomé svojej sily a my sme mohli očakával vysoko taktický súboj v ktorom mali rozhodnúť tímové "dvojky" Fisichella a Montoya. Lišiak Briatore, ktorý v priebehu sezóny nechal svoj tím jazdiť so slabším, no spoľahlivejším motorom sa však tentoraz rozhodol zariskovať a zvýšiť výkon svojich monopostov. Aj napriek tomu však bolo prekvapením, že renaulty pokorili obidva mclareny už v kvalifikácii a prvýkrát v tomto roku sa obidva svorne postavili do prvého radu na štarte! Lenže kvalifikácia je iba jedna vec a dlhé preteky druhá. Tu bolo otázne, či nové a silnejšie motory Renault vydržia do cieľa. Riskujúcemu Briatoremu však novú alternatívu do pretekov ponúklo naviac aj nečakané postavenie jeho pilotov na rošte. A ako sa napokon ukázalo, tak aj túto Talian dokonale zúžitkoval. Jednoducho rýchlejší pilot po štarte (bol ním Alonso) mal využiť voľnú trať a vybudovať bezpečný náskok, ktorý mu zozadu mal kryť druhý pilot. Ten svojim vlažnejším tempom takticky držal na uzde konkurenciu, ktorej strata každým kolo rástla. Renaultu dokonca pomáhali asi aj "hviezdy", pretože pilot McLarenu, Juan Pablo Montoya, v 19. kole nešťastne nabehol na odklopený kryt odvodňovacieho kanálu a ako sa ukázalo poškodil nielen pravú zadnú pneumatiku (musel znova do depa), ale aj vozidlo tak, že onedlho musel z pretekov odstúpiť! Tým pádom bol duel McLaren - Renault rozhodnutý. Alonso už iba využil svoj (v tej dobe) už dvadsať sekundový náskok (nerozhodili ho ani dva výjazdy Safety Car) a bez problémom odolal v závere aj naznačenému útoku zo strany Räikkönena. Aj samotný Fín však vedel, že šance sú preč a to sa prejavilo aj na jeho motivácii. "Neviem prečo, ale dnes sme nemali rýchlosť." sťažoval si pilot tímu McLaren. "Zlepšilo sa to až v posledných kolách, ale to som už strácal priveľa na to, aby som mohol niečo zmeniť." Aj napriek tomu niečo predsalen zmenil. V samotnom závere zajazdil sériu najrýchlejších kôl pretekov, vďaka ktorej sa nielenže priblížil k Alonsovi, ale "ukradol mu" aj takzvaný Grand slam, pretože Španiel vyhral kvalifikáciu aj preteky, viedol od štartu po cieľ a ak by bol zajazdil aj najrýchlejšie kolo, tak by si zaknihoval aj ojedinelý grandslamový úspech a zakončil by sezónu absolútne fantasticky. Neviem, či si to Kimi Räikkönen uvedomoval a či to bolo iba dielo náhody, no rozhodne viacej ako najrýchlejšie kolo ho môže tešiť to, že Španielovi nedovolil práve tento významný zápis. Na druhej strane Alonso však nemusí smútiť. Zakončil sezónu ako pravý šampión a niet pochýb o tom, že tohtoročný titul je v dobrých rukách. "Bola to výborná sezóna," pochvaľoval si 24-ročný rodák z Ovieda žijúci v Oxforde. "Hneď od začiatku sme vyhrávali a neskôr sme sa sústredili viacej na pravidelné bodovanie a neriskovali sme. Teraz v závere sme však opäť mohli zariskovať a odmenilo nás to víťazstvom. Mrzieť ma môže azda iba to, že som nevyhral viacej pretekov. Určite sme mali potenciál na takých desať, možno jedenásť víťazstiev." Lenže človek nemôže mať všetko a tak mladej španielskej hviezde neostáva nič iné, že sa o tento výsledok pokúsiť na ďalší rok.
Okrem dramatického súboja o Pohár konštruktérov sa však Šanghaj zapíše do histórie aj s trochou nostalgie. Práve v týchto pretekoch sa totiž s formulov jeden lúčili hneď tri tímy, ktoré boli dlhoročnou súčasťou formuly jeden. Jubilejné 250 a zároveň posledné preteky svojej histórie tu písal tím Jordan Grand Prix, ktorý jeho majiteľ Eddie Jordan pod ekonomickou ťarchou predal začiatkom roka rusko-kanadskému miliardárovi Alexovi Schnaiderovi a od novej sezóny 2006 sa tento tím mení na nový tím Midland. Z trojice tímov práve Jordan dosiahol najviac, keď má na konte až štyri víťazstvá a s Frentzenom v roku 1999 dokonca chvíľu bojoval o majstrovský titul! Druhým z trojice tímov je tím Sauber, ktorý Švajčiar Peter Sauber vybudoval od nižších kategórii až po tú kráľovskú do ktorej vstúpil v roku 1993. Jemu sa síce nikdy víťazstvo pri svojich 216 štartoch priviesť nepodarilo a najväčším úspechom je štvrté miesto v Pohári konštruktérov z roku 2001, no tím bol vždy stabilnou a serióznou súčasťou šampionátu s výborným renomé. Aj vďaka tomu sa potom Petrovi Sauberovi podarilo v ťažkej situácii predať tím koncernu BMW a zaručiť svojim asi dvom stovkám zamestnancov ďalšiu perspektívu. Áno, z toho plynie, že v novom roku z tímu Sauber vzniká nový tím BMW. Posledným z trojice tímov je tím Minardi, ktorý v roku 1985 priviedol do formuly jeden Gian Carlo Minardi. Ten sa však v roku 2001 musel vzdať svojich práv majiteľa a predal svoj tím austrálskemu podnikateľovi Paulovi Stoddartovi, ktorý sa však v F1 preslávil viacej svojimi nespútanými narážkami ako výkonmi. Tím odjazdil 340 veľkých cien a jeho najväčším úspechom je štvrté miesto Christiana Fittipaldiho z veľkje ceny Južnej Afriky v roku 1993. Stoddart ako pravý obchodník prišiel do F1 budovať svoj imidž a samozrejme zarobiť. Keď sa teda nedávno naskytla ponuka na odkúpenie od Dietricha Mateschitza, tak Stoddart nezaváhal a predáva celý svoj tím. Ten sa už od prvého novembra tohto roku stáva druhým tímom Red Bullu, ponesie názov Squadra Toro Roso a má poskytnúť príležitosť pre doteraz čakajúceho Vitantonia Liuzziho, Američana Scotta Speeda a Neela Janiho. 56. sezóna královskej disciplíny automobilového športu sa teda skončila odchodom niektorých konštánt a tiež uzatvorila neuveriteľne dlho trvajúcu hegemóniu tímu z Maranella. Priniesla nám však nového šampióna a možno začiatok novej epochy. Rozhodne sa teda môžeme tešiť na sezónu novú. Ešte predtým sa však počas zimnej prestávky vrátime z rôznych uhlov pohľadu k práve skončenej sezóne a rozoberieme si ju podrobnejšie.
Výsledky 2. GP Číny: 1. Alonso (ESP) renault 1:39:53,616 (183,234), 2. Räikkönen (FIN) mclaren + 4,015, 3. R. Schumacher (GER) toyota + 25,376, 4. Fisichella (ITA) renault + 26,114, 5. Klien (AUT) redbull + 31,839, 6. Massa (BRA) sauber + 36,400, 7. Webber (AUS) williams + 36,842, 8. Button (GBR) bar + 41,249, 9. Coulthard (GBR) redbull + 44,247, 10. Villeneuve (CAN) sauber + 59,977, 11. Monteiro (POR) jordan + 1:24,648, 12. Barrichello (BRA) ferrari + 1:32,812, 13. Pizzonia (BRA) williams, 14. Doornbos (NED) minardi, 15. Trulli (ITA) toyota, všetci 1 kolo, 16. Albers (NED) minardi - 5 kôl. (PP: Alonso Renault 1:34,080 (208,584), NK: Räikkönen McLaren Mercedes 1:33,242 (210,458) v 56. kole, Viedli: Alonso 1. - 56. k.)
Konečné poradie MS F1 2005: 1. Fernando Alonso 133 bodov, 2. Kimi Räikkönen 112, 3. Michael Schumacher 62, 4. Juan Pablo Montoya 60, 5. Giancarlo Fisichella 58, 6. Ralf Schumacher 45, 7. Jarno Trulli 43, 8. Rubens Barrichello 38, 9. Jenson Button 37, 10. Mark Webber 36, 11. Nick Heidfeld 28, 12. David Coulthard 24, 13. Felipe Massa 11, 14. Jacques Villeneuve a Christian Klien po 9, 16. Tiago Monteiro 7, 17. Alexander Wurz 6, 18. Narain Karthikeyan 5, 19. Christijan Albers 4, 20. Pedro de la Rosa 4, 21. Patrick Friesacher 3, 22. Antonio Pizzonia 2, 23. Takuma Sato 1, 24. Vitantonio Liuzzi 1.
Pohár konštruktérov 2005: 1. Renault 191 bodov, 2. McLaren-Mercedes 182, 3. Ferrari 100, 4. Toyota 88, 5. Williams-BMW 66, 6. BAR-Honda 38, 7. Red Bull 34, 8. Sauber-Petronas 20, 9. Jordan 12, 10. Minardi 7.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.