vozidiel vyššej kategórie. Keď sa pred niekoľkými rokmi objavili prvé dohady o tom, že BMW plánuje rozšíriť svoj sortiment aj smerom nadol, začali motoristickí novinári horúčkovito špekulovať o tom, o aké vozidlo by vlastne mohlo ísť. Firma BMW napokon oficiálne ohlásila program vývoja a výroby nového kompaktného vozidla, ktoré by malo konkurovať vozidlám triedy Golf. Ďalšie dohady sa týkali toho, či firma BMW aj pri svojom najmenšom type ostane verná koncepcii vpredu uloženého motora, poháňajúceho zadné kolesá. Koniec týmto dohadom urobilo vedenie firmy BMW oznámením, že na osvedčenej koncepcii pohonu nebude nič meniť. No a nakoniec ostávalo už len tipovať, či najmenší bavorák bude označený ako rad 1 alebo či dostane nejaké iné označenie. Všetko sa vyjasnilo na jeseň minulého roka, keď boli na trh uvedené nové modely BMW jednotkového radu. BMW radu 1 sa stalo jediným vozidlom kompaktnej triedy, ktoré nemá predný pohon.
Najmenší bavorák je postavený na podvozku s rázvorom 2 660 mm. Predné kolesá sú vedené dvojkĺbovými vzperami McPherson a pozdĺžnou vzperou. Prakticky celá predná náprava je zhotovená z hliníka. Vzadu je päťprvková náprava, zaručujúca precízne vedenie kolies. Vďaka vpredu uloženému motoru a pohonu zadných kolies je hmotnosť vozidla rozdelená medzi obe nápravy temer v pomere 50:50, čo prispieva k neutrálnemu správaniu sa vozidla v každej jazdnej situácii. Na všetkých kolesách sú kotúčové brzdy. Vozidlo je dlhé 4 227 mm, široké 1 751 mm a vysoké 1 430 mm. Pri uvádzaní na trh boli pre najmenší bavorák k dispozícii štyri motory, z toho dva vznetové. Všetky motory sú štvorventilové štvorvalce. Na pohon modelu 116i slúži 1,6-litrový zážihový motor, ktorého maximálny výkon je 85 kW pri 6000 ot/min. S týmto motorom, ktorého celková priemerná spotreba je 7,5 l/100 km, dosiahne vozidlo maximálnu rýchlosť 200 km/h. Model 120i je poháňaný dvojlitrovým zážihovým motorom, ktorý je vystrojený systémom variabilného zdvihu ventilov Valvetronic. Tento motor má maximálny výkon 110 kW pri 6 200 ot/min a jeho najvyšší krútiaci moment je 200 Nm pri 3 00 ot/min. Modely 118d a 120d sú poháňané dvojlitrovým turbodieselovým motorom. V modeli 118d má tento motor výkon 90 kW pri 4 000 ot/min, vo výkonnejšom modeli 120d je inštalovaný motor výkonu 120 kW. Obidve verzie motora majú prakticky zhodné hodnoty spotreby. Pri jazde v meste je priemerná spotreba 7,7 l/100 km, mimo mesta je to 4,5 resp. 4,6 l/100km, celková normovaná priemerná spotreba modelu 118d je 5,6 l/100km, model 120d spotrebuje v priemere 5,7 l/100 km. Model 120d sa vyznačuje výbornými dynamickými vlastnosťami, keď z 0 na 100 km/h dokáže zrýchliť za 7,9 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 220 km/h. Neskôr bol sortiment rozšírený o model 118i, ktorý je poháňaný dvojlitrovým zážihovým motorom výkonu 95 kW. Najnovším prírastkom do rodiny najmenších bavorákov je nedávno predstavený model 130i. Na pohon tohto špičkového modelu radu jeden slúži nový trojlitrový šesťvalec, ktorého blok je zhotovený z horčíka. Tento moderný motor má najvyšší výkon 195 kW a jeho maximálny krútiaci moment je 315 Nm. Model 130i možno považovať za športovú kompaktnú limuzínu, pretože zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu trvá len 6,2 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Celková priemerná spotreba sa pritom pohybuje na prijateľnej hodnote 9 l/100 km. Všetky modely radu 1 majú bohatý sériový výstroj, do ktorého patria aj čelné, bočné a hlavové nafukovacie vankúše, dynamický stabilizačný systém (DSC), systém trakčnej kontroly (DTC), elektrické ovládanie okien, delené zadné sedadlá (v pomere 60:40), centrálny zamykací systém s diaľkovým ovládaním, prestaviteľný volant a znehybňovač. Do príplatkového výstroja patria prakticky všetky tie prvky, ktoré možno objednať k vozidlám BMW vyšších typových radov.
Na trase z Mníchova do Frankfurtu a späť sme mali možnosť vyskúšať si model BMW 120d, v ktorého výbave bol aj klimatizačný systém, tempomat, navigačný systém, snímač dažďa a ďalšie prvky. Firma BMW si dala záležať na tom, aby vodič sa za volantom "jednotky" cítil rovnako ako za volantom vozidiel vyšších tried. Vozidlo malo vynikajúce dynamické vlastnosti, a to aj vďaka šesťstupňovej prevodovke. Na jej odstupňovanie sme si však museli trochu zvykať. Napríklad pri rýchlosti 100 km/h sa už dalo ísť na šiesty prevodový stupeň, ale motor mal pritom len 1 700 otáčok za minútu, takže akcelerácia si vyžadovala preradenie na piaty stupeň. Pri jazde neznámymi mestami sme ocenili navigačný systém, fungujúci s temer metrovou presnosťou. Vodič i jeho spolujazdec majú dosť miesta, na zadných sedadlách je však miesta pomenej. Pohon zadných kolies zrejme trochu ubral z batožinového priestoru, ktorého objem je 330 litrov (po sklopení zadných sedadiel 1 150 litrov). Vozidlo má trochu tvrdšie odpruženie, čím sa má zrejme podčiarknuť jeho športový ráz. Celkom stručne možno povedať, že BMW radu 1 sa od bavorákov vyšších radov v podstate odlišuje len tým, že je menšie. Za kompaktný bavorák však zaplatíte o čosi viac ako za vozidlá iných značiek. Za imidž treba priplatiť.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.