Viedňou sa vďaka novým rýchlovlakom skráti o 30 minút na štyri hodiny. Pôvodne mali začať vlaky Pendolino jazdiť aj do Berlína, ale zatiaľ to tak nebude. České súpravy Pendolino budú jazdiť najvyššou rýchlosťou 160 km/h, i keď technicky by mohli jazdiť rýchlosťami až 200 km/h. Pendolino bude jazdiť z Prahy aj do Ostravy a Brna. Cestra s Prahy do Ostravy by mala trvať 3 hodiny 22 minút, čo je temer o hodinu menej než je terajšia doba jazdy vlakmi EuroCity a InterCity. České železnice kúpili od talianskej spoločnosti Alstom Ferroviaria sedem súprav Pendolino za celkovo 4,37 miliardy českých korún.
Nové súpravy pre České dráhy mali byť podľa pôvodných plánov dodané do roku 2000 a malo ich vyrobiť konzorcium firiem ČKD Praha, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens AG. V roku 1999 však firma ČKD skrachovala a výrobu nových jednotiek prevzala spoločnosť Fiat Ferroviaria, neskôr Alstom Ferroviaria. Nové jednotky konštrukčne vychádzajú z overených súprav ETR 470 Cisalpino, pochádzajúcich z roku 1996. Tieto súpravy s naklápacími skriňami vozňov, ktorých dizajn navrhol známy taliansky automobilový dizajnér Giugiaro, sa označujú názvom Pendolino (kyvadielko), spoločným pre všetky typové rady takýchto súprav. Prvé Pendolino radu ETR 401 vyšlo na trať v roku 1988 a v súčasnosti súpravy Pendolino rôznych typov používajú talianske, fínske, slovinské, španielske i portugalské železnice. Súpravy pre české železnice majú označenie 680 ČD a začali sa vyrábať v roku 2003. České Pendolino sa skladá zo siedmich vozňov, pričom štyri vozne sú vystrojené trakčnými motormi. Celková kapacita súpravy je 331 miest na sedenie a dve miesta pre invalidov. Sedadlá sú výrobkom českej firmy Borcad CZ. Miesta prvej triedy (celkovo je ich 105) sú vybavené tlačidlom na privolanie obsluhy a zásuvkou na napájanie notebooku. V operadlách sedadiel 1. triedy je uložený ovládač audiosystému, ktorý umožňuje zvoliť si jeden zo štyroch audioprogramov. Vykurovanie vozňov je elektrické teplovzdušné. Skrine vozňov sú zvárané z veľkoplošných hliníkových profilov. Súpravy Pendolino sú vystrojené núteným naklápaním vozňových skríň, čo umožňuje zvýšiť rýchlosť prejazdu zatáčok pri zachovaní pohodlia cestujúcich. Náklon od zvislej osi môže byť až 8o. Naklápanie je riadené elektronickou jednotkou a realizujú ho hydraulické valce. Pod podlahou každého trakčného vozňa sú uložené dva trakčné motory. Celkový výkon hnacích motorov je 4 000 kW. Súpravy môžu jazdiť na tratiach, elektrifikovaných jednosmerným i striedavým systémom. Celková dĺžka súpravy je 185,3 metra, hmotnosť súpravy je 377,5 tony. Súpravy mali byť do pravidelnej prevádzky nasadené už v polovici minulého roka, ale objavili sa problémy s elektromagnetickou kompatibilitou na systéme 25 kV, 50 Hz.. Tieto problémy sa už podarilo odstrániť. Pretože na tratiach, elektrifikovaných jednosmerným systémom 3 kV, sa žiadne problémy nevyskytli, bola v decembri 2004 jedna jednotka nasadená na skúšobnú prevádzku na trati Praha Dečín. Možno ešte uviesť, že na trati Zaječí-Rakvice dosiahlo pri skúškach české Pendolino maximálnu rýchlosť 237 km/h.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.