Korzár logo Korzár

České Pendolino začne (konečne) premávať

České dráhy začnú od 11. decembra 2005 po päťročnom oneskorení používať rýchlovlaky Pendolino v pravidelnej doprave. Cestovanie medzi Prahou a

Viedňou sa vďaka novým rýchlovlakom skráti o 30 minút na štyri hodiny. Pôvodne mali začať vlaky Pendolino jazdiť aj do Berlína, ale zatiaľ to tak nebude. České súpravy Pendolino budú jazdiť najvyššou rýchlosťou 160 km/h, i keď technicky by mohli jazdiť rýchlosťami až 200 km/h. Pendolino bude jazdiť z Prahy aj do Ostravy a Brna. Cestra s Prahy do Ostravy by mala trvať 3 hodiny 22 minút, čo je temer o hodinu menej než je terajšia doba jazdy vlakmi EuroCity a InterCity. České železnice kúpili od talianskej spoločnosti Alstom Ferroviaria sedem súprav Pendolino za celkovo 4,37 miliardy českých korún.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nové súpravy pre České dráhy mali byť podľa pôvodných plánov dodané do roku 2000 a malo ich vyrobiť konzorcium firiem ČKD Praha, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens AG. V roku 1999 však firma ČKD skrachovala a výrobu nových jednotiek prevzala spoločnosť Fiat Ferroviaria, neskôr Alstom Ferroviaria. Nové jednotky konštrukčne vychádzajú z overených súprav ETR 470 Cisalpino, pochádzajúcich z roku 1996. Tieto súpravy s naklápacími skriňami vozňov, ktorých dizajn navrhol známy taliansky automobilový dizajnér Giugiaro, sa označujú názvom Pendolino (kyvadielko), spoločným pre všetky typové rady takýchto súprav. Prvé Pendolino radu ETR 401 vyšlo na trať v roku 1988 a v súčasnosti súpravy Pendolino rôznych typov používajú talianske, fínske, slovinské, španielske i portugalské železnice. Súpravy pre české železnice majú označenie 680 ČD a začali sa vyrábať v roku 2003. České Pendolino sa skladá zo siedmich vozňov, pričom štyri vozne sú vystrojené trakčnými motormi. Celková kapacita súpravy je 331 miest na sedenie a dve miesta pre invalidov. Sedadlá sú výrobkom českej firmy Borcad CZ. Miesta prvej triedy (celkovo je ich 105) sú vybavené tlačidlom na privolanie obsluhy a zásuvkou na napájanie notebooku. V operadlách sedadiel 1. triedy je uložený ovládač audiosystému, ktorý umožňuje zvoliť si jeden zo štyroch audioprogramov. Vykurovanie vozňov je elektrické teplovzdušné. Skrine vozňov sú zvárané z veľkoplošných hliníkových profilov. Súpravy Pendolino sú vystrojené núteným naklápaním vozňových skríň, čo umožňuje zvýšiť rýchlosť prejazdu zatáčok pri zachovaní pohodlia cestujúcich. Náklon od zvislej osi môže byť až 8o. Naklápanie je riadené elektronickou jednotkou a realizujú ho hydraulické valce. Pod podlahou každého trakčného vozňa sú uložené dva trakčné motory. Celkový výkon hnacích motorov je 4 000 kW. Súpravy môžu jazdiť na tratiach, elektrifikovaných jednosmerným i striedavým systémom. Celková dĺžka súpravy je 185,3 metra, hmotnosť súpravy je 377,5 tony. Súpravy mali byť do pravidelnej prevádzky nasadené už v polovici minulého roka, ale objavili sa problémy s elektromagnetickou kompatibilitou na systéme 25 kV, 50 Hz.. Tieto problémy sa už podarilo odstrániť. Pretože na tratiach, elektrifikovaných jednosmerným systémom 3 kV, sa žiadne problémy nevyskytli, bola v decembri 2004 jedna jednotka nasadená na skúšobnú prevádzku na trati Praha Dečín. Možno ešte uviesť, že na trati Zaječí-Rakvice dosiahlo pri skúškach české Pendolino maximálnu rýchlosť 237 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 056
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 100
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 674
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 869
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 154
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 920
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 148
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 360
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 042
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 496
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 818
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 230
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 866
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 206
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 360
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 042
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 496
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 818
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 230
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 866
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 206
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu