pripomenúť tragickú nehodu nadzvukového dopravného lietadla Concorde, ktoré v júli 2000 havarovalo krátko po vzlete z parížskeho letiska Ch. de Gaulla. Spúšťacím mechanizmom tejto havárie bolo to, že jedna z pneumatík lietadla Concorde sa poškodila prechodom cez malý úlomok kovu, ktorý ležal na vzletovej dráhe. Odhaduje sa, že rôzne úlomky a cudzie predmety na dráhach letísk spôsobia každý rok leteckým spoločnostiam na celom svete škody vo výške okolo štyroch miliárd dolárov (ide o škody, spôsobené poškodením lietadiel a nepriame škody v dôsledku meškania letov). Vizuálna inšpekcia dráh je pritom časovo veľmi náročná a na frekventovaných letiskách ju nemožno vykonávať často.
K zvýšeniu bezpečnosti na letiskách prispeje nový radarový systém Tarsier. Tento systém pracuje s elektromagnetickým žiarením v milimetrovej oblasti a vyvinula ho britská spoločnosť QinetiQ, ktorá je jednou z najväčších vedeckovýskumných organizácií v Európe. Radar Tarsier pracuje v akomkoľvek počasí a je schopný odhaliť na dráhe ležiace predmety a určiť ich polohu s presnosťou na tri metre. Systém deteguje aj veľmi malé predmety, akými sú napríklad koliesko z cestovného kufra alebo skrutka. Tarsier zaregistruje nie len kovové predmety, ale aj predmety z plastov, skla, dreva a sklolaminátov, ba aj zvyšky zvierat. Nový systém bol úspešne vyskúšaný na medzinárodných letiskách Vancouver, Heathrow v Londýne, Southampton, J.F.Kennedy v New Yorku a na britskom vojenskom letisku Boscombe Down. Prvým letiskom na ktorom bude systém Tarsier inštalovaný, bude medzinárodné letisko v kanadskom Vancouveri. Na tomto letisku budú začiatkom budúceho roka inštalované štyri jednotky Tarsier, ktoré budú sledovať obe paralelné dráhy, dlhé tri kilometre. Použitie radarového systému Tarsier zvažuje aj British Airport Authority (Správa britských letísk), ktorá riadi tri hlavné londýnske letiská a ďalšie anglické a škótske letiská. Firma QinetiQ zvažuje ďalšie možnosti využitia svojho inovatívneho radarového systému Tarsier. Tento systém by sa napríklad mohol využívať aj na sledovanie pohybu v ochrannej zóne letiska, sledovanie pohybu vozidiel po letiskovej ploche a na detegovanie vtákov.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.