automobil môže predsa len byť aj veľmi úsporným, presviedča nemecká automobilka Volkswagen návštevníkov tokijského autosalónu (trvá do 6. novembra) svojím prototypom EcoRacer. Už názov tohto vozidla naznačuje, že ide o čosi ako ekologické pretekárske vozidlo, čiže o vozidlo, ktoré sa vyznačuje športovými vlastnosťami a pritom málo zaťažuje životné prostredie škodlivými splodinami, pretože má veľmi nízku spotrebu.
EcoRacer má výrazné športové línie s veľkými vstupnými otvormi vzduchu v prednej časti a krátkymi prevismi vpredu a vzadu.. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 248 cm a jeho dĺžka je 377 cm, šírka 174 cm a výška len 121 cm. Celá karoséria je zhotovená z ľahkých uhlíkových kompozitov, takže hmotnosť vozidla je len 850 kg. Vozidlo jazdí na 17-palcových kolesách, na ktorých sú vpredu namontované pneumatiky rozmeru 175/55, vzadu 225/45. predné i zadné svetlá sú tvorené svietiacimi diódami. Pri otvorení dverí sa časť strechy nad nimi vyklopí nahor, čo uľahčuje nastupovanie a vystupovanie. Celú strechu možno demontovať a uložiť za sedadlami. Technickou zaujímavosťou je to, že možno demontovať celé predné okno aj s rámom a nahradiť ho nízkym predným štítkom, typickým pre pretekárske vozidlá. Vodič a spolujazdec sedia na kožou potiahnutých sedadlách. Trojramenný športový volant možno prestavovať spolu s centrálnym displejom, umiestneným za ním. Na radiacej páke je tlačidlo, ktorým vodič môže iniciovať športový mód, čím sa zmení charakteristika posilňovača riadenia i stabilizačného systému (ESP). Otočným ovládačom na strednej konzole sa ovláda navigačný systém, rádio a telefón. Vozidlo je vystrojené bezkľúčovým autorizačným systémom, ktorý možno personalizovať odtlačkom palca. Prototyp EcoRcer je poháňaný 1,5-litrovým turbodieselovým motorom, ktorý je uložený hneď za cestujúcimi. Motor má maximálny výkon 100 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 250 Nm. Zadné kolesá sú poháňané prostredníctvom automatizovanej prevodovky DSG, vystrojenej dvomi spojkami. EcoRacer zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 230 km/h. Napriek týmto výborným dynamickým vlastnostiam je celková normovaná priemerná spotreba tohto vozidla len 3,4 l/100 km. To všetko je síce veľmi sympatické a iste by sa našli motoristi, ktorí by si toto vozidlo kúpili, lenže to žiaľ nebude možné. EcoRacer ostane jediným prototypom, pretože celková koncepcia vozidla je pre sériovú výrobu veľmi nákladná. Niektoré idey a technológie, uplatnené na vozidle EcoRacer, si však pravdepodobne nájdu cestu do budúceho sériového "trojlitrového" auta, čiže auta, ktorého údaj spotreby začína číslicou tri.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.