súčasne znížili aj emisie škodlivín do ovzdušia. Veľa nádejí sa v ostatných rokoch vkladá do elektromobilov, ktorých elektromotory by boli elektrickou energiou napájané z palivových článkov. V palivových článkoch sa elektrická energia vyrába prostredníctvom zlučovania vodíka s kyslíkom, pričom výsledným produktom tejto reakcie je neškodná voda. Ukazuje sa však, že počiatočná eufória o skorom využívaní palivových článkov na pohon sériovo vyrábaných automobilov bola neopodstatnená, pretože táto komplikovaná technológia musí ešte dozrieť a najmä zlacnieť. Vývoju pohonu na báze palivových článkov sa už dlhšiu dobu venuje aj firma Mercedes-Benz. Pokrok, ktorý v tomto smere dosiahla, stelesňuje nové výskumné auto F600 Hygenius, ktoré Mercedes vystavuje na práve prebiehajúcom tokijskom autosalóne. Štvorsedadlová štúdia F600 je postavená na báze sériového modelu triedy B a v jej podlahe sú umiestnené štyri sústavy po sto palivových článkoch. Vodík, potrebný pre činnosť článkov, je uskladnený v tlakovej nádobe pod tlakom 700 bar. Kyslík sa do článkov dodáva tým, že sa do nich elektrickým turbodúchadlom vháňa vzduch. Okrem palivových článkov je vozidlo vystrojené výkonnými lítiovo-iónovými akumulátormi. V zadnej časti vozidla je uložený hnací elektromotor, ktorého špičkový výkon je 85 kW a najvyšší krútiaci moment 350 Nm. Trvalý výkon elektromotora je 60 kW, trvalý krútiaci moment je 250 m. Pri pomalých parkovacích manévroch je hnací elektromotor napájaný len z akumulátora, pri zrýchľovaní a rýchlej jazde dodávajú energiu aj palivové články. Pri brzdení pracuje elektromotor ako generátor, dobíjajúci akumulátor. V interiéri vozidla sú veľmi pohodlné a všestranne nastaviteľné sedadlá pre štyroch cestujúcich. Inovatívne je riešená aj prístrojová doska, na ktorej sú veľké tlačidlá na ovládanie najčastejšie používaných systémov. Koncepcia ovládania vozidla je navrhnutá tak, aby vodičovu pozornosť neodpútavali zbytočné informácie. Zadné dvere vozidla sú dvojdielne a po ich otvorení možno vytiahnuť nakladaciu plošinu, ktorá môže slúžiť aj ako piknikový stolík. Štúdia F600 sa dokáže pohybovať celkom svižne, pretože zrýchlenie z 0 na 100 km/h jej trvá 13,1 sekundy a jej maximálna rýchlosť je okolo 170 km/h. Dojazd na jednu náplň vodíka je približne 400 km. Ak by sme spotrebu vozidla vyjadrili v energetickom ekvivalente nafty, dostali by sme veľmi dobrú hodnotu 2,9 l/100 km.
A kedy uvidíme na cestách prvé sériové vozidlá, poháňané palivovými článkami? Zrejme to tak skoro nebude. Podľa Christiana Mohrdiecka, ktorý je vedúcim vývoja pohonu palivovými článkami vo firme Mercedes-Benz, s komerčným využitím takéhoto pohonu sa ráta až okolo roku 2012. V roku 2020 by autá, poháňané palivovými článkami, mali mať podľa Mohrdiecka stále ešte len jednopercentný podiel na trhu.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.