národov pre výchovu, vedu a kultúru (UNESCO). Vo svojej štvrtej globálnej monitorovacej správe Vzdelanie pre všetkých (EFA) UNESCO varovalo, že okrem jednej pätiny všetkých dospelých na svete je negramotných aj 100 miliónov detí mladšieho školského veku, ktoré nenavštevujú žiadnu školu. "Silné väzby medzi gramotnosťou dospelých a lepším zdravím, vyšším príjmom, aktívnejším občianskym životom a vzdelávaním detí by mali motivovať vlády a sponzorov na vyvinutie väčšej aktivity," zdôraznil generálny riaditeľ UNESCO Koičiro Macuura.
Správu UNESCO včera symbolicky zverejnili v stredisku pre vzdelávanie dospelých v britskej metropole Londýn. Podľa nej z celkového počtu negramotných dospelých žijú tri štvrtiny v iba 12 krajinách sveta, ktorými sú India, Čína, Bangladéš, Pakistan, Nigéria, Etiópia, Indonézia, Egypt, Brazília, Irán, Maroko a Konžská demokratická republika. Africký štát Burkina Faso je krajinou s najnižšou mierou gramotnosti dospelých ľudí, ktorá tu predstavuje iba 12,8 percenta. Nasledujú Nigéria so 14,4 percentami a Mali s 19 percentami gramotnosti. Správa UNESCO hovorí, že hlavné ciele všeobecného základného vzdelávania, rovnosti pohlaví vzhľadom na gramotnosť a kvalitu vzdelávania sa napriek celosvetovému úsiliu stále nedarí splniť v dôsledku nedostatku prostriedkov. Cieľ roku 2005, ktorým je dosiahnutie rovnosti medzi pohlaviami v rámci základného a stredoškolského vzdelávania, sa nedarí splniť v 94 krajinách sveta, kým 67 krajín neplní normy všeobecného základného vzdelávania. Najproblémovejšími oblasťami vo svete vzhľadom na splnenie noriem týkajúcich sa vzdelávania sú Ázia, arabské štáty a subsaharská Afrika. Viac ako 132 miliónov ľudí na svete vo veku 15 až 24 rokov nevie čítať alebo písať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.