Korzár logo Korzár

Vyskúšali sme si Toyotu Aygo

Pred niekoľkými rokmi sa zdalo, že zo sortimentu svetových automobiliek navždy vymiznú kedysi tak populárne miniautomobily. Príčin tohto stavu bolo

niekoľko. Jednou z nich bolo to, že o tieto automobily prestával byť záujem, ďalšou príčinou bolo napríklad aj to, že malé automobily len s problémami dokázali splniť stále náročnejšie požiadavky na aktívnu i pasívnu bezpečnosť. Pravda je taká, že vyvinúť malý bezpečný automobil, ktorý má byť aj ľahký, je oveľa nákladnejšie ako vyvinúť bezpečné vozidlo vyššej triedy. Drahý vývoj však vedie k vyššej cene vozidla, ktoré sa tak stáva ťažko predajným. V ostatnom období však znovu ožil záujem o miniautomobily, ktoré sa vďaka svojím malým rozmerom dobre uplatnia v stále hustnúcej premávke vo veľkých mestách a ktoré sa navyše vyznačujú nízkou spotrebou paliva. Otvárajúci sa trh s miniautomobilmi identifikovali aj firmy Peugeot, Citroën a Toyota, ktoré sa napokon rozhodli spoločnými silami vyvinúť trio moderných malých automobilov, vhodných najmä do mestskej premávky. Automobilky sa tak podelili na enormných vývojových nákladoch, ktoré museli byť vynaložené na to, aby nové vozidlá boli moderné, bezpečné, pohodlné, dobre vybavené a úsporné. Spolupráca na celom projekte nových miniautomobilov bola rozdelená tak, že firma Toyota bola zodpovedná za vývoj a výrobu a koncern PSA (združujúci firmy Citroën a Peugeot) za výber dodávateľov. Trio nových miniautomobilov tvoria modely Peugeot 107, Citroën C1 a Toyota Aygo. Tieto tri vozidlá sú po technickej stránke prakticky zhodné a navonok sa odlišujú prednou a zadnou časťou, ktoré nesú charakteristické dizajnérske prvky príslušnej značky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pretože sme mali možnosť vyskúšať si malú Toyotu Aygo, budeme sa venovať podrobnejšie tomuto modelu. Vonkajší vzhľad tohto vozidla je dielom dizajnérskeho centra firmy Toyota v Japonsku, pričom niektoré dizajnérske prvky boli konzultované s pracovníkmi európskeho firemného dizajnérskeho centra vo francúzskom meste Nice. Pri pohľade spredu na Aygo sa zdá, akoby sa toto vozidlo "usmievalo". Karoséria vozidla má programované deformačné zóny, ktoré sú zárukou vysokej miery pasívnej bezpečnosti. Aygo poskytuje svojim cestujúcim ochranu, porovnateľnú s oveľa väčšími vozidlami. Objektívnym dôkazom vysokej miery bezpečnosti je aj to, že Aygo získalo pri nezávislých bariérových testoch Euro NCAP štyri hviezdičky. Vozidlo je už v základnej verzii vystrojené dvomi čelnými arbagmi, pričom airbag spolujazdca je vypínateľný. Do štandardného bezpečnostného výstroja patrí aj antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily. Aygo je postavené na podvozku s rázvorom 2 340 mm, pričom predné klesá sú vedené vzperami McPherson a spodnými priečnymi ramenami. Zadné kolesá sú vedené torzným nosníkom, ktorý bol prevzatý z väčšieho modelu Yaris. Aygo je dlhé len 3 410 mm, vysoké 1 465 mm a široké 1 615 mm. Od malého mestského vozidla nemožno čakať, že bude mať veľký batožinový priestor. Trojdverové Aygo má batožinový priestor objemu 138 litrov, päťdverové priestor objemu 139 litrov. Batožinový priestor však možno zväčšiť sklopením zadných sedadiel. Do sériového výstroja patrí aj elektrický posilňovač riadenia, znehybňovač a výškovo prestaviteľný volant. Do výbavy verzie Aygo+ patria aj bočné predné airbagy, elektricky ovládané bočné predné okná, centrálny zamykací systém s diaľkovým ovládaním, delené zadné sedadlá a úchyty ISOFIX pre detské sedačky. Vo výbave verzie Aygo Cool+ je ako to naznačuje už jej názov aj klimatizačný systém. Aygo sa dodáva s trojdverovou i päťdverovou karosériou.

SkryťVypnúť reklamu

Na pohon Ayga sú k dispozícii dva motory. Prvým z nich je novovyvinutý zážihový litrový trojvalec. Tento motor, zhotovený z hliníkových zliatin, má hmotnosť len 67 kg, takže je najľahším motorom svojej triedy. Motor má dva vačkové hriadele v hlave valcov a štyri ventily na valec. Maximálny výkon tohto moderného motora je úctyhodných 50 kW pri 6 000 ot/min, jeho najvyšší krútiaci moment je 93 Nm pri 3 600 ot/min. Motor poháňa predné kolesá prostredníctvom päťstupňovej manuálne prevodovky, na želanie sa dodáva automatizovaná prevodovka MMT, ktorý má manuálne sekvenčný režim i plne automatický režim. Aygo, poháňané týmto motorom, zrýchli z 0 na 100 km/h za 14,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 157 km/h. Pozoruhodné sú nízke hodnoty spotreby, ktorá je pri jazde v meste 5,5 l/100 km, mimo mesta je to len 4,1 l/100 km, celková normovaná priemerná spotreba je 4,6 l/100 km. Druhým motorom, montovaným do Ayga, je 1,4-litrový vznetový štvorvalec, pochádzajúci z produkcie francúzskej firmy Peugeot. Tento motor má maximálny výkon 4é kW pri 4 000 ot/min a jeho najvyšší krútiaci moment je 130 Nm pri 1 750 ot/min. Aygo s naftovým motorom zrýchli z 0 na 100 km/h za 16,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 154 km/h. Hodnoty spotreby sú ešte nižšie než pre jednolitrový benzínový motor. V meste spotrebuje "naftové" Aygo podľa normy len 5,3 l/100 km, mimo mesta dokonca len 3,4 l/100 km. Celková normovaná priemerná spotreba je 4,1 litra nafty na 100 km.

SkryťVypnúť reklamu

Vyskúšali sme si päťdverové Aygo verzie Cool+, poháňané jednolitrovým zážihovým motorom. Prvé, čo nás po nastúpení do vozidla prekvapilo, bolo mimoriadne veľa miesta pre vpredu sediace osoby. To, koľko budú mať priestoru vzadu sediaci cestujúci (tí pohodlne nastúpia zadnými dverami), závisí od pozdĺžnej polohy predných sedadiel. Druhým prekvapením boli mimoriadne svižné dynamické vlastnosti tohto sympatického malého auta. Originálnym prvkom je to, že volant sa prestavuje spolu s rýchlomerom a otáčkomerom. Aj ovládacie prvky ventilácie a kúrenia sú riešené originálne, ale dobre padnú do ruky. Z vozidla je veľmi dobrý výhľad, a to aj dozadu, pretože celé zadné veko je zo skla a jeho spodná hrana je veľmi nízko. To je veľkou výhodou najmä pri parkovacích manévroch v meste. Opierky hlavy pre vpredu sediacich cestujúcich sú integrálnou súčasťou operadiel. Ocenili sme aj veľké bočné zrkadlá, ktoré sa "zídu" v hustej mestskej premávke. Motor je najmä pri zrýchľovaní trochu hlučnejší než by mohol byť, ale pri jazde konštantnou rýchlosťou sa utíši. Pruženie je trochu tvrdšie než by sa patrilo na mestské autíčko. Podvozok však umožňuje veľmi precízne vedenie auta, bez smerových korekcií aj na kľukatých cestách. Symbolickú jednotku by sme dali brzdám. K príjemnej jazde prispelo aj kvalitné rádio. Malé Aygo je zatiaľ nováčikom na našich cestách, o čom svedčí aj to, že naň na košických križovatkách "pokukovali" vedľa stojaci vodiči i chodci. Možno ešte spomenúť, že Toyota Aygo sa spolu s ostatnými dvomi sesterskými modelmi vyrába v českom Kolíne. Aygo je veľmi moderné a úsporné malé auto, ktoré si určite získa srdcia mnohých motoristov.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 210
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 222
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 035
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 061
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 753
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 169
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 660
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu