Korzár logo Korzár

Slovenskí spotrebitelia obchodníkom neveria, ale nebránia sa

Bratislava - Slovenskí spotrebitelia si myslia, že ich obchodníci klamú a predávajú im aj škodlivé a nebezpečné veci. Sami však priznávajú, že sa

nevedia brániť a pri obrane svojich práv sú pasívni. Vyplýva to z prieskumu, ktorý na reprezentatívnej vzorke 1200 respondentov pre Združenie občianskej sebaobrany urobila agentúra MVK.

Podľa výsledkov prieskumu tretina ľudí nevedela správne odpovedať ani na základné otázky - kde si uplatniť reklamáciu, alebo aká dlhá je záručná lehota. Šéf agentúry MVK Pavel Haulík upozorňuje, že to sú len základné otázky, ak však ľudia nepoznajú odpoveď ani na ne, nevie si predstaviť ako môžu riešiť závažnejšie problémy. Až 60 percent respondentov si myslí, že im obchodníci a výrobcovia poskytujú nepravdivé informácie, 50,8 percenta si myslí, že im predávajú výrobky škodlivé pre životné prostredie a 46,6 percenta že ponúkajú dokonca výrobky, ktoré nie sú bezpečné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Spotrebitelia sa cítia málo informovaní, až 52,3 percenta hovorí, že nepozná spotrebiteľské práva a 31,2 percenta ich pozná "tak napoly". Zároveň neveria, že sa spotrebiteľských práv vôbec možno domôcť, až 49,4 percenta si myslí, že ak vznikne pre nekvalitný výrobok škoda, nedomôžu sa odškodnenia. Spotrebitelia kritizujú aj zlé slovenské zákony, ktoré sa navyše podľa nich porušujú.

Jana Miklovičová zo Združenia občianskej sebaobrany hovorí, že realita nemusí byť taká zlá, lebo ak niekto v dotazníku hovorí, že sa nevie a nechce brániť, ak sa v skutočnosti bude cíti dotknutý a nahnevaný, môže začať konať. Slovenským fenoménom, ktorý platí aj u spotrebiteľov, však podľa Miklovičovej je, že sme "ľahostajní k veciam verejným a aj k poškodzovaniu svojich práv". Podľa nej aj v prípade, že sa spotrebiteľ cíti byť obchodníkmi klamaný, môže produkty prestať kupovať či sa sťažovať a informovať štátnu inšpekciu.

SkryťVypnúť reklamu

Jozef Orgonáš zo Zväzu obchodu hovorí, že "nijaký obchodník ani výrobca nemá cieľ klamať spotrebiteľov". Ak sa vyskytne problém, je to podľa neho iba vtedy, keď zlyhá ľudský faktor. Prípadom zlyhania ľudského faktora sú podľa Orgonáša aj posledné medializované prípady, keď obchodné reťazce ponúkali mäso dlho po dátume spotreby, iba ho zabalili do nového obalu či grilovali. Orgonáš si nevie vysvetliť, prečo ľudia obchodníkom nedôverujú a nechápe, prečo tvrdia, že sú neinformovaní. Obchodníci majú podľa neho opačné skúsenosti - ľudia sú pozornejší, najmä pri potravinách sledujú častejšie údaje o výrobku, najmä dátum spotreby.

(haj)

Kto najčastejšie porušuje práva spotrebiteľov

Trhovci64,2

Podomoví obchodníci55,8

Monopolní dodávatelia39,5

SkryťVypnúť reklamu

Teleshoping36,7

Drobní podnikatelia32,7

Nebankové finančné inštitúcie31,7

Zásielkové obchody24,7

Obchodné reťazce21,2

Bytové správcovské spoločnosti16,2

Štátne a verejnoprávne spoločnosti12,5

Poisťovne12,5

Predaj cez internet11,1

Banky a stavebné sporiteľne8,5

Viete, ako postupovať pri reklamácii?

som nedostatočne informovaný53,2

som dostatočne informovaný23,1

som dobre informovaný13,9

neviem o tom takmer nič9,8

(Zdroj: MVK, Združ. občianskej sebaobrany)

Autor: tim

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 92 214
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 824
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 502
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 457
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 709
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 583
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 251
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 621
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu