Klasická pätnástka zostáva najbližšie k srdcu

Sportnet|23. nov 2005 o 00:00

Kuusamo Niekomu štyri roky ubehnú ako voda. I Ivanovi Bátorymu (na snímke vľavo) to tak pripadalo, lebo sezóna strieda sezónu. No práve tak dlho

musel čakať, kým sa znovu postavil na stupeň víťazov v pretekoch Svetového pohára v behu na lyžiach. Po Kirune a Davose mu to znovu vyšlo v Beitostölene. "Z tých tretích miest, čo som dosiahol, si toto cením najviac. Potreboval som sa v olympijskej sezóne dostať do pohody a vylúpnuť potrebný impulz. Dôležité teraz bude, aby mi forma zostala. Pokúsim sa naďalej bodovať a potom to zúročiť hlavne v úzkej stope pod piatimi kruhmi," konštatoval tridsaťročný borec, ktorý sa z postu jednotky prepadol na druhú priečku medzi Slovákmi. No ukazuje sa, že to Martinovi Bajčičákovi chce v dobrom slova zmysle osladiť.

Hlavné preňho je, že je zdravý a má natrénované. Najbližší víkend v Kuusamo ho čaká pätnástka klasicky aj skejtom. Pôvodne si myslel, že korčuliarsku trať vynechá, ale chce si ju vyskúšať, aby sa vedel presadiť i v skiatlone. Práve po nastávajúcich ďalších vystúpeniach bude v obraze, na čom je. "Sveťák" v Kanade potom Slováci vynechajú, uprednostnia výškovú prípravu. Po návrate ich čakajú akcie v Novom Meste na Moravě a v Estónsku. Bátoryho srdcová záležitosť zostáva práve pätnástka klasicky a najmä na ňu sa spolieha.

Naši reprezentanti sa letecky v predstihu (keďže neobsadili štafety) presunuli do Fínska, kde už majú za sebou prvé tréningy. Organizátori aj tu zápasia so snehom, neustále upravujú bielu stopu. Navážajú sneh a päťkilometrový okruh je ešte skrátený. "Určite ale dnes už bude všetko v poriadku." Pre našich pretekárov je dobré aj to, že poruke sú už dvaja servismani Štefan Lichoň a Dušan Otčenáš. Majú sa čo obracať, veď naposledy museli nachystať sedem párov lyží pre troch našich. "Naposledy to urobili výborne, bežky ma poslúchali."

Mimochodom, Ivanovi nevyhovujú príliš krátke okruhy, ako to bolo uplynulú sobotu. Ale nie je nadšený ani vtedy, ak 15 km pozostáva z jedného okruhu. Na olympiáde by to podľa propozícií mali byť dva okruhy po 7,5 km, čo by mu malo sedieť. "Pri kratších okruhoch je väčšie riziko tlačenice a tým aj možných kolízií či pádov." Zaujímavé je, ako si borci musia poradiť aj s tým, že na severe Európy sa skoro stmieva. "Hoci v Muoniu i tu sú trate osvetlené, predsa máme poruke špeciálne lampáše, aby sme si posvietili pred seba. Zvyknutí sme na to už z Tatier, keď máme viacfázový tréning, aby sa pauzy medzi tréningami mohli natiahnuť," priblížil Bátgry niektoré zvláštnosti, na aké musia byť Slováci nachystaní pri podobných výjazdoch do cudziny.

Sneh, ktorý čakal rok

Obvykle Slováci pred ouvertúrou v SP idú do Škandinávie na vyjazdenie sa. Lenže ani tam už nie je to, čo bývalo. Čuduj sa svete, problémy s nedostatočnou bielou perinou vyskočili aj tu. Akurát v Muoniu usporiadatelia garantovali podmienky na prípravu. Ušetrili si totiž nastriekaný sneh z vlaňajška, ktorý uschovali pod špeciálnymi termoplachtami. "Boli sme sami prekvapení z toho, čo domáci urobili, ale hlavná vec, že sme si mohli pripnúť bežky. V Beitostölene bol zase povrch trate kombinovaný s nastriekaným a prírodným snehom, ktorý dovážali na nákladných autách, z nadmorskej výšky viac ako 1500 metrov, z jedného horského priesmyku," všimol si Bátory.

Nové nemajú protekciu

Ivanovi vyšiel naposledy aj trochu riskantný ťah, keď sa rozhodol pre úplne nové, ešte neodskúšané lyže, ktoré ešte súťažne predtým nevyskúšal. Vyšlo mu to. Neznamená to ale, že na nich bude teraz jazdiť stále. Vždy veľa závisí od kvality snehu a klimatických podmienok. "Skúšam z viacerých párov, zo siedmich-ôsmich si deň pred pretekmi vyberiem troje a spomedzi nich sa nakoniec rozhodnem pre tie, na ktorých štartujem."

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Sportnet na východe»Klasická pätnástka zostáva najbližšie k srdcu