názov airbag. Už aj najmenšie automobily majú obvykle v štandardnej výbave aspoň airbag vodiča, vozidlá vyšších tried zvyknú byť vystrojené nie len dvomi čelnými airbagmi, ale aj bočnými a hlavovými či okenným airbagmi. Samotný výraz airbag, znamenajúci doslova vzduchový vak, nie je najvhodnejším názvom tohto moderného bezpečnostného prvku. Tento vak sa totiž pri havárii vozidla nenafúkne vzduchom, ale prakticky čistým dusíkom, ktorý je produktom bleskurýchlo prebiehajúcej chemickej reakcie. V slovenčine máme pre airbag celkom pekný i keď snáď trochu dlhý - výraz "nafukovací vankúš".
Airbagy či nafukovacie vankúša sú pomerne novým bezpečnostným prvkom. Prvým sériovo vyrábaným automobilom, vystrojeným airbagom vodiča, bol Mercedes triedy S, ktorý sa začal vyrábať na jeseň roka 1980 teda pred 25 rokmi. Stalo sa tak po dlhom vývoji a dôkladných skúškach, ktoré trvali 13 rokov. Myšlienky na použitie akéhosi vzduchového vankúša, ktoré by stlmili náraz tela na tuhé časti interiéru pri havárii vozidla, sa síce objavovali už počiatkom 50. rokov minulého storočia, ale v tej dobe neexistovali vhodné technické prostriedky na realizáciu takejto myšlienky. Inžinieri firmy Mercedes-Benz začali so serióznym vývojom budúceho airbagu v roku 1967. Medzi najdôležitejšie komponenty, ktoré bolo treba vyvinúť, patrili snímače na iniciovanie nafúknutia airbagu a plynový generátor nového typu, schopný nafúknuť airbag za 30 tisícin sekundy. Technici firmy Mercedes vyvinul a špeciálnu tkaninu, z ktorej je airbag zhotovený a ktorá sa pri doslova explozívnom nafukovaní neroztrhne. Napokon musel byť vyriešený aj problém, ako "vtrepať" všetky súčasti airbagu do hlavice volantu. V roku 1971 prihlásili inžinieri firmy Mercedes-Benz systém airbagu na patentovanie. Pred začatím montáže airbagov do sériovo vyrábaných vozidiel boli vykonané dôkladné skúšky. Bolo vykonaných 250 bariérových skúšok so skúšobnými vozidlamia 2 500 testov sú skúšobnými saňami. Testovacie vozidlá, vystrojené airbami, najazdili vyše sedem miliónov skúšobných kilometrov. Airbag sa do mercedesov začal montovať súčasne s ďalšou novinkou, ktorou boli napínače bezpečnostných pásov. Treba spomenúť aj to, že airbag bol od počiatku koncipovaný ako doplnok k trojbodovým bezpečnostným pásom a mal poskytovať dodatočnú ochranu najmä pri čelných zrážkach. Používanie airbagov sa rýchlo rozšírilo a v roku 1991 bolo už 28 % všetkých vozidiel značky Mercedes-Benz vystrojených nafukovacími vankúšmi. Od októbra 1992 patria airbagy do sériového výstroja všetkých automobilov s trojcípou hviezdou na kapote. Po svetovej premiére airbagu pre vodiča predstavila firma Mercedes-Benz v roku 1988 airbag pre spolujazdca a od roku 1995 ponúka táto firma ako jedna z prvých automobiliek aj bočné airbagy. Sústava airbagov v mercedesoch bola v roku 1998 doplnená o tzv. hlavové či okenné airbagy, ktoré sa pri bočnom náraze nafúknu pred bočnými oknami a znížia tak riziko poranenia hlavy cestujúcich. V roku 1998 predstavila firma Mercedes-Benz aj adaptívne airbagy, vyznačujúce sa dvojstupňovým nafukovaním, pričom stupeň nafúknutia zvolí riadiaca jednotka v závislosti a intenzite nárazu.
O tom, že nafukovacie vankúše zachránili už množstvo ľudských životov, niet najmenších pochýb, i keď presné štatistiky chýbajú. Zaujímavé údaje o účinnosti airbagov poskytla tlači firma Mercedes-Benz, ktorá vyhodnocuje nehody vodičov mercedesov. V 70. rokoch minulého storočia sa pri ťažkých čelných zrážkach životu nebezpečne zranilo približne 30 % vodičov mercedesov, ktorí boli pripútaní bezpečnostnými pásmi. V súčasnosti, keď sú mercedesy vystrojené airbagmi a bezpečnostnými pásmi s predpínačmi, neregistrujú odborníci firmy Mercedes-Benz už žiadne havárie s takým vysokým stupňom poranenia. Keď sa výskum firmy Mercedes-Benz extrapoluje na celý stav osobných automobilov v Nemecku, znamená to, že od roku 1990 prispeli airbagy k záchrane približne 2 500 ľudských životov na nemeckých cestách. Presnejšie štatistiky o účinnosti airbagov pochádzajú z USA. V tejto najmotorizovanejšej krajine sveta zachránil airbag od roku 1987 vyše 14 200 ľudských životov, ktoré by inak vyhasli pri dopravných nehodách alebo v ich dôsledku.
Moderné automobily, akými sú napríklad najnovšie mercedesy triedy S, disponujú až ôsmimi airbagmi sú to dva adaptívne čelné airbagy, štyri bočné airbagy a dva okenné airbagy. A aká je budúcnosť airbagov? Firma Mercedes-Benz je presvedčená, že airbagy budú aj v budúcnosti dôležitou zložkou bezpečnostnej výbavy automobilov. Airbagy by sa v budúcnosti mohli stať súčasťou preventívneho systému PRE-SAFE, ktorý pomocou inovatívnych snímačov dokáže rozpoznať blížiacu sa haváriu a iniciovať nafúknutie airbagov už pred kolíziou. Uvažuje sa aj o tom, aby airbagy poskytovali na mieru "šitú" ochranu, a to tým, že by sa ich nafukovanie riadilo aj na základe údajov o cestujúcom (vek, pohlavie, hmotnosť a ďalšie biometrické údaje), ktoré by sa vkladali do palubného počítača.
Airbag je teda veľmi účinným bezpečnostným prvkom, ktorý vám v prípade havárie môže zachrániť život. Nezabúdajte však na jedno: airbag vás spoľahlivo ochráni len vtedy, keď ste pripútaný bezpečnostnými pásmi.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.