však viem, že to evidentne neplatí iba o hmotných statkoch. Nuž a v poslednej dobe sa aj marketing motoristického športu zameral na pilotov F1 na "dôchodku", pre ktorých vymysleli sériu Grand Prix Masters (GPM). Tá by mala svoju prvú oficiálnu sezónu absolvovať v budúcom roku a objaviť by sa v nej mali bývalé hviezdy formuly jeden, ktoré majú aspoň 45 rokov a v kráľovskej disciplíne automobilového športu absolvovali aspoň dve sezóny. Jazdiť sa má na úplne identických monopostoch, ktoré vyrába Delta Motorsport a ktoré vďaka 3,5 litrovým motorom V8 Nicholson McLaren Cosworth dosahujú rýchlosť až 330 km/h, čo je asi o tridsať kilometrov viacej ako súčasné monoposty série GP2! Naviac zakázané sú všetky technologické a elektronické vymoženosti novodobej formuly jeden (vraj, aby rozhodovali jazdecké schopnosti a nie vozidlo) a starí páni si tak v nových kokpitoch môžu ozaj prísť na svoje. A že mnohým z nich motoristická krv v žilách ešte nevychladla svedčí aj záujem o štart v tejto sérii. Na štarte nedávnych premiérových pretekoch v juhoafrickom Kyalami (okruh tiež nebol vybraný náhodne, veď v rokoch 1967 až 1993 tu F1-ka jazdila 20x) sa tak na štartovej listine objavilo pätnásť mien. A myslím si, že určite sa oplatí vymenovať všetkých: Emerson Fittipaldi, Nigel Mansell, Alan Jones, Jacques Laffite, Riccardo Patrese, Patrick Tambay, René Arnoux, Andre De Cesaris, Hans Joachim Stuck, Derek Warwick, Jan Lammers, Christian Danner, Stefan Johansson, Eddie Cheever a Eliseo Salazar. Ten posledný z menovaných pôvodne štartovať nemal, ale po úvodných tréningoch sa účasti zo zdravotných dôvodov zriekol nadváhou trpiaci majster sveta z roku 1980, Austrálčan Alan Jones a zaskakoval ho Čiľan, ktorý bol v Kyalami preto, lebo rozhodnúť sa o svojom prípadnom štarte mal priamo až na mieste legendárny Brazílčan Emerson Fittipaldi (šampión z rokov 1972 a 74). Ten však nakoniec štartoval a Salazar vymenil Jonesa. "Problém sa objavil už po prvých tréningoch a postupne gradoval tak, že hoci som sa na podujatie nesmierne tešil, bolesti mi nedovolili do závodu nastúpiť," posťažoval sa novinárom sklamaný 59-ročný Austrálčan, ktorý nemal možnosť trénovať ako väčšina pilotov a jeho nepripravené krčné svaly neúmernú záťaž nezvládli.
Celý víkendový program sa niesol v podobnom rytme ako niekdajšie veľké ceny a už v piatkových sa sobotňajších tréningoch sa ukázalo, kto bude bojovať o víťazstvo. Vpredu sa stále objavovali stále tie isté mená a výsledky kvalifikácie nakoniec ani neprekvapili, keď pole position získal Nigel Mansell pred Emersonom Fittipaldim a Riccardom Patresem. Neprekvapilo dokonca ani posledné miesto 61-ročného (najstaršieho účastníka) Jacquesa Laffita, ktorý však aj napriek svojmu veku zaostal iba o 3,5 sekundy za Mansellom, ktorý je takmer o desať rokov mladší! V pretekoch potom páni veteráni začínali opatrnejšie a na trať už v úvode muselo Safety car, keď uzdu svojich koní v treťom kole neudržal Stefan Johansson (hodiny). Potom sa však na trati rozbehol ozajstný pretek hodný majstrov a aj napriek tomu, že mnohí z pilotom v monoposte nesedeli dlhé roky, predviedli divákom nádherný pretek plný power slidov a predbiehacích manévrov. Celému štartovému poľu vládla dvojica Nigel Mansell a Emerson Fittipaldi, ktorí akoby zabudli na svoj vek a až do cieľa tesne bojovali o víťazstvo. Z toho sa síce radoval Angličan, ale ani Brazilčan nemôže byť smutný, pretože o niekoľko rokov mladšieho Mansella poriadne popreháňal. Až približne dvadsať sekúnd za touto dvojicou potom skončil Riccardo Patrese, ktorý držal v šachu dotierajúceho krajana Andrea De Cesarisa a ďalšieho Angličana Dereka Warwicka. Šiesty dojazdil syn legendárneho Hansa Stucka, Hans Joachim Stuck, siedmy skončil novinársky kolega Christian Danner a ôsmy kedysi jeden z najmladší pilotov F1, dnes 47-ročný Američan Eddie Cheever. Páni veteráni vyzerali na pódiu velmi sentimentálne a fanúšikovia mali určite podobné pocity tiež. Angličanovi Mansellovi sa teda oplatilo poctivo trénovať na Silverstone (organizátorov série dokonca podozrievam, že sériu postavili práve kvôli Nigelovi) a Alainovi Prostovi zasa vyšla prognóza na víťaza. Ukázalo sa, že Francúz opäť urobil dobre, ak svoj štart odložil až do nového ročníka 2006. Koniec koncov, on nemal príležitosť testovať ako Mansell a nemalo teda zmysel niesť na trh svoje meno (štvornásobného šampióna) bez prípravy. Na druhý rok však všetko môže vyzerať inak a Kyalami bola preto dobrým lákadlom pre všetkých sentimentálnych fanúšikov formuly jeden.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.