už dobojovaný a jedinou hádankou zostávalo, kto bude vicemejstrom v šampionáte posádok. V náročných austrálskych podmienkach sa do seba pustili aj zvyšné posádky a myslím si, že s odstupom času môžeme tieto preteky pokojne hodnotiť ako jedny z najdramatickejších v práve skončenej sezóne.
Už od úvodu vo štvrtkovom prológu na dvoch super-špeciáloch v Perthe sa do čela súťaže vyhupol Nór Petter Solberg na subaru a jednoznačne preukázal ambíciu vyhrať nielen toto podujatie, ale aj obhájiť svoj titul vicemajstra. Potenciál na tento výsledok potvrdil následne aj jeho tímový kolega, Austrálčan Chris Atkinson, ktorý zajazdil najrýchlejšie časy na tretej aj štvrtej rýchlostnej skúške a na chvíľu vo vedení šampióna z roku 2003 vystriedal. V nasledujúcej šiestej rýchlostnej skúške však potom Atkinson v jednej zo zákrut stratil na chvíľu kontrolu nad vozidlom a výletom mimo trať poškodil vozidlo. "Poškodili sme riadenie. Aby som mohol ísť rovno, tak musím volant natáčať o 90 stupňov," sťažoval sa domáci pretekár, ktorý sa tak prepadol až na trináste miesto. Do čela sa tak znova vrátil Nór Solberg, ale neradoval sa dlho. Už na sedmičke bol rýchlejší Sebastien Loeb, ktorý podobný výkon zopakoval aj na ôsmej ereske a razom sa vyštveral do priebežného vedenia. Ani on sa však na čele dlho neohrial a po jedinej vážnej jazdeckej chybe v tejto sezóne, na deviatej rýchlostnej skúške, havaroval. "Išli sme asi osemdesiatkou cez horizont, keď som premeškal správny brzdný bod," opisoval situáciu dvojnásobný svetový šampión. Výsledkom po dopade bol šmyk a následný náraz do stromu, ktorý posádku vyradil z ďalšieho priebehu. "Takú chybu by inde neurobil," zastával sa svojho šampióna šéf Guy Frequelin. "Bola to kombinácia vysokej rýchlosti, šmýkľavého povrchu a blízkosti stromu." V preklade povedané asi to, že aj majster tesár sa utne. Koniec koncov, veď aj preto je motoristický šport tak príťažlivý. Ale poďme ďalej. Loeb totiž nebol jediný majster sveta, ktorý sa zo súťažou lúčil predčasne. Petter Solberg sa síce po prvej etape radoval z priebežného vedenia, no už na druhý deň iba nechápavo krútil hlavou. Na trinástej rýchlostnej skúške mu totiž do cesty skočil klokan a čelný náraz prerazil chladič na subaru. Nór ešte došiel do cieľa eresky, ale potom musel odstúpiť (zasa z prvého miesta!). "Pripomína mi to situáciu z Japonska," priznal sa v cieli pilot, ktorý mal tento rok podobnú smolu ako Räikkonen vo formule jeden. "Mali sme však aj kúsok šťastia, že klokan bol práve na zemi, lebo keby sme ho zasiahli vo vzduchu, tak by pri rýchlosti 190 km/h preletel predným sklom." Áno, bolo to šťastie v nešťastí a následky opísanej zrážky si radšej ani nepredstavujme. Pre Solberga sa tak definitívne skončila účasť v tohtoročnom šampionáte, no keďže jeho rival v boji o titul vicemajstra, Marcus Grönholm odstúpil už v prvej etape, mohol sa pri rovnosti bodov a väčšom počte víťazstiev v sezóne radovať viacej Petter Solberg (Solberg tri a Grönholm iba dve víťazstvá v tomto roku).
Odstúpenie fínskeho pretekára však tiež stojí za zmienku. Marcus Grönholm totiž v šiestej rýchlostnej skúške narazil na kameň a poškodil zavesenie kolesa. V cieli, pri vizuálnej kontrole, potom nič zvláštne na podvozku nezbadal a tak pokračoval ďalej. Lenže na siedmom meranom úseku sa mu zrazu koleso odlomilo a posádka Peugeota došla do cieľa eresky iba na troch kolesách! Cestou do servisu ich však potom zastavila dopravná polícia a tá im pokračovať ďalej v jazde nedovolila. "Je smutné skončiť kariéru v tíme Peugeot práve takto," povzdychol si Grönholm, ktorý za francúzsky tím jazdil od roku 1999 a získal s ním dva majstrovské tituly. V novej sezóne totiž Peugeot na štarte už neuvidíme a Grönholm podpísal zmluvu s Fordom.
Po odstúpení Solberga sa potom do čela súťaže dostal Francois Duval na citroëne, ktorý si sústredeným a disciplinovaný výkonom nakoniec túto pozíciu udržal až do cieľa a zaknihoval svoje premiérové víťazstvo vo svetovom šampionáte. "Som nesmierne šťastný, že sa mi podarilo vyhrať svoju prvú rely," radoval sa stratený syn Francois Duval. "Bolo to ozaj náročné, pretože za mnou zúril veľký súboj a ja som nesmel poľaviť. Na druhej strane som však ani nesmel urobiť chybu. Som rád, že som to dokázal. Dúfam, že ďalšie víťazstvá budú teraz ľahšie, keď už viem, aké to je víťaziť." Temperamentnému a talentovanému Belgičanovi určite želáme ďalšie víťazstvá aj my, no zatiaľ je jeho budúcnosť neistá. "Najdôležitejšie bolo, že Francois dokázal dôjsť do cieľa," vystihol podstatu Frequelin.
Najväčším prekvapením súťaže a jedným z vážnych konkurentov Duvala bol aj Colin McRae. Legendárny Angličan dostal v tejto sezóne druhýkrát príležitosť súťažiť v tíme Škoda a po bodovanom mieste vo Walese nesklamal ani teraz. Už od polovice prvej etapy sa pohyboval striedavo na druhom a treťom mieste a Škoda mala práve jeho zásluhou blízko svoj historický úspech. V polovici záverečnej etapy však potom Škóta zradila technika a rozčarovaný musel zo súťaže odstúpiť. Čo sa stalo? Tri rýchlostné skúšky pred koncom sa vedenie tímu rozhodlo vymeniť pre istotu pochybne vyzerajúcu spojku. Výmena, ktorá zvyčajne trvá okolo dvadsať minút sa však teraz nepodarila v časovom limite a vozidlo tak neopustilo servis v stanovenom časovom intervale. Konkurencia, ktorá situáciu sledovala však aj napriek tomu výkon sklamaného Colina McRaeho odmenila spontánnym aplauzom. "Je to veľké sklamanie odstúpiť zo súťaže tak blízko od cieľa," trápil sa populárny Angličan. "Nepodarila sa nám rutinná výmena spojky, čo je frustrujúce, no aj takéto veci sa môžu stať hociktorému tímu. Súťaž však dokonale preverila mňa aj Fabiu a dúfam, že to bude mať pre budúcnosť pozitívny efekt." Mladoboleslavská Škoda už nejaký čas zvažuje svoje ďalšie pôsobenie v šampionáte, pretože sa jej nedarí zajazdiť adekvátne výsledky. Výkon Colina McRaeho však teraz ukázal možný potenciál vozidla a vedenie by malo asi viacej uvažovať o tom, koho v budúcnosti posadí za volant. Nechať jazdiť hviezdu, ktorá žiarila pred pätnástimi rokmi a dlhodobo zaostáva za špičkou je, myslím si, príliš veľký luxus. Snáď po tejto skúsenosti sa personálna politika českého tímu konečne zmení a príležitosť dostanú skutočne disponovaní piloti, ktorých by pokojne mohli dopĺňať ambiciózni mladíci akými sú Jan Kopecký či náš Jozef Béreš jr.
Máme teda za sebou ďalšiu sezónu majstrovstiev sveta značiek, ktorá nám potvrdila Sebastiena Loeba ako šampióna a ukončila pôsobenie tímov Peugeot a Citroën. Na druhý rok sa nám tak počet majstrovských tímov zužuje, čím sa zmenšuje aj príležitosť pre talentovaných českých a slovenských pretekárov. FIA však v tejto situácii upravila pravidlá tak, že továrenské tímy môžu za určitých podmienok nasadiť "béčkový" tím. To by malo pomôcť preklenúť obdobie do návratu Citroënu a možno rozšíriť základňu pre rozvoj talentov. O tom všetkom a tiež k súhrnu tohtoročnej sezóny sa však ešte vrátime osobitne. Nateraz už iba dodajme, že nová sezóna začína tradičnou rely v Monte Carle 20.-22.januára 2006.
Výsledky 18. austrálskej rely: 1. Duval/Smeets (Citroën Xsara) 3:19:55,0 h, 2. Rovanperä/Pietilainen (Mitsubishi Lancer) + 52,9, 3. Stohl/Minor (Citroën Xsara Kronos) + 1:33,0, 4. Atkinson/MacNeall (Subaru Impreza) + 1:39,0, 5. Galli/D'Amore (Mitsubishi Lancer) + 3:04,4, 6. Kresta/Možný (Ford Focus) + 3:09,0, 7. Sola/Amigo (Ford Focus) + 6:17,4, 8. Schwarz/Wicha (Škoda Fabia) + 8:04,3.
(Viedli: 1 - 3 RS Solberg, 4 - 5 RS Atkinson, 6 - 7 RS Solberg, 8 RS Loeb, 9 - 13 RS Solberg, 14 - 26 RS Duval. Víťazi RS: Loeb RS 7 a 8, Duval RS 15, 16, 20 a 22, Solberg RS 1, 5, 6 a 12, Grönholm RS 2, Atkinson RS 3, 4, 9, 10, 17, 18, 21, 24 a 25, Rovanperä RS 11, 13, 14, 19 a 23, Gardemeister RS 24, Kresta RS 26.)
Konečné poradie MS 2005: 1. Loeb 127 bodov, 2. P. Solberg 71,3. Grönholm 71, 4. Gardemeister 58, 5. Martin 53, 6. Duval 47, 7. Rovanperä 39, 8. Kresta 29, 9. Stohl 22 b., 10. Galli 14, 11. Hirvonen a Atkinson po 13, 13. Sainz 11, 14. H. Solberg 9, 15. Pons 8, 16. Panizzi a Warmbold po 7, 18. Sarrazin 6, 19. Carlsson 5, 20. Bernardi 4, 21. C. McRae a Sola po 2, 23. Pykalisto, Kopecký, Higgins a Schwarz po 1. Značky: 1. Citroën 188, 2. Peugeot 135, 3. Ford 104, 4. Subaru 97, 5. Mitsubishi 76, 6. Škoda 21.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.