ho na inej téme ani nenapadli. Ešte tak možno poslanecké a starostovské odmeny v komunále. Je to tak trocha, resp. výrazne, smiech cez slzy.
Rybníček dal včera k dobru, že "vplyv dvojky neuveriteľne stúpa a (...) stáva sa silným mienkotvorným médiom na Slovensku". Veľmi povzbudivé. V krajine s piatimi celoplošnými kanálmi, z ktorých tri sú totálne zábavné (bulvárne, ak chcete), v krajine, kde aj prvý tzv. verejnoprávny program úplne rezignoval na funkciu, kvôli ktorej bol zriadený, v tej krajine direktor cirkusu povie, že má "mienkotvornú dvojku". Naozaj veľký počin. A ešte keby to bola pravda... Z každého porovnania, vrátane totálne rozkradnutej a vytunelovanej MTV u južných susedov, vychádza táto Dvojka ako suverénne najprázdnejšia - obsahovo i akostne. To je prostý fakt s výhradou, že na albánsku a macedónsku VP TV, ak existujú, nie je signál a nedá sa porovnávať. Pokiaľ ide o informačný prínos, TA 3 je verejnoprávnejšia asi dvadsaťkrát - bez dotácie od spotrebiteľov. Nech si Rybníček urobí anketu medzi "mienkotvornou" verejnosťou s otázkou, že keby sa museli rozhodnúť, či im vypnú TA 3 alebo Dvojku, čo by si vybrali... Existuje jediný formát na Dvojke, ktorý znesie medzinárodné porovnanie - vysielal sa včera pred polnocou. Všetko ostatné je vata a tráva. Aby bolo jasné - TA 3 nie je nijaký zázrak...
Neuveriteľné sú komentáre tohto riaditeľa - nie vplyv Dvojky. "Vedenie STV sľubuje, že diváci uvidia na budúci rok množstvo športových prenosov, počnúc ZOH v Turíne, MS v hokeji, Davis Cupom až po MS vo futbale". Skvelé. A teraz otázka za 1,5 miliardy (ročná suma vybraných koncesií): Ktoré z týchto podujatí by sme nevideli, keby STV nebola??? Existuje televízia, ktorá by nekúpila futbalové majstrovstvá, existuje na Slovensku možnosť, že by sme zostali bez hokeja? Prečo máme za kasové trháky platiť 100 Sk mesačne, keď komerčné stanice by sa pozabíjali za vysielacie práva? Keby frekvenciu Dvojky predali Markíze či JOJ či komukoľvek, nevideli by sme toto všetko náhodou zadarmo? Azda najodpornejšia vlastnosť tohto Rybníčka je, že za cudzie peniaze kúpi vychytený program, a potom sa chváli, že čo on dokázal... Kúpil SuperStar a zarobil 4 milióny, ktoré zaplatil RRTV na pokutách. Veľmi dobre. Nova vydolovala z tohto formátu asi 100 miliónov Kč v čistom profite (prvá edícia, druhú nezverejnili). Bez výpalného.
Isteže, toto nie je miesto pre recenzie. Pointou, prečo si zanadávať, je oznámenie riaditeľa, že už majú hotový návrh nového zákona o koncesiách. Dlho žila nádej, že sa s rozhlasom a s politikmi nedohodnú a kvôli multilaterálnej márnomyseľnosti všetkých aktérov zostaneme aspoň pri starom. Nie - dohodli sa, výpalníci. (Na jar zákon neprešiel práve kvôli nedohode.) Po novom sa už plateniu nevyhneme - koncesovaný "verejnoprávnik" bude každá domácnosť či právna osoba, ktorá je napojená na elektrinu. Logické, že? Kto svieti, musí pozerať verejnoprávnu televíziu. Otázka, tentoraz za pol miliardy, čo je údajný výpadok SRo a STV, znie, že prečo nekoncesovať aj mikrovlnky, hriankovače, vysávače a ostatné elektrospotrebiče? Aký je rozdiel?
No - aby to nevyznelo celkom nevážne. My vieme, že verejnoprávna služba sa štátnym donucovaním spoplatňuje všade v Európe. Vieme aj to, že je nepoctivé k spoluobčanom vyhýbať sa platbám zo zákona. Ak sa to niekomu nepáči, treba si zvoliť politikov, ktorí ich zrušia. (Jeden jediný politik sa doteraz našiel, ktorý sa odvážil spochybniť celý systém - Opaterný zo SF.) Problém, a ozrutný, ale je, že STV vôbec neplní tú funkciu, z titulu ktorej je spoplatnená. Aj to je porušenie zákona, hoci formálne sa dá namietnuť, že taký a taký objem programov svojho žánru STV vysiela. Nevysiela - je to odvar a bublina. Najpodstatnejšie vôbec je, že celý marketing a programing tzv. Jednotky je výsmechom hodnôt a noriem, ktoré by mali tzv. verejnoprávne médiá v spoločnosti formovať a podporovať. Všetky programy, na ktorých si zakladá a buduje značku, by sa skvele uživili na Markíze či v JOJ. Preto je amorálne a z hľadiska trhovej konkurencie medzi televíziami doslova zvrhlé vyberať na tento elektronický Nový čas násilím peniaze.
Týždenník Trend nedávno udelil Richardovi Rybníčkovi titul Manažér roka 2005. STV vraj zachránil, zracionalizoval a vybudoval značku. To je pravda, túto fázu zvládol excelentne. Klobúk dolu. Zabudli len povedať, že načo bolo dobré zachraňovať platenú televíziu, ktorá produkuje nulovú pridanú hodnotu k tomu, čo zadarmo ponúkajú vysielačky komerčné.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.