Korzár logo Korzár

Triky výrobcov: Nenechajte sa chytiť do pasce

Čokoláda nie je čokoláda, smotana nie je smotana, maslíčko nie je maslo, hydinová paštéta nie je z hydiny. V obchodoch je čoraz viac potravín, ktoré

nie sú presne to, za čo vydávajú. Triky výrobcov sú totiž čoraz premyslenejšie.

Klamať alebo zavádzať zákazníka možno aj obchodným názvom výrobku.

Výrobcovia kalkulujú s tým, že sa ponáhľame, nemáme čas študovať tie malinké písmenká a pátrať po zložení. A tak sa stane, že si kúpime aj výrobky, ktoré sa len tvária.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Akože" výrobky

Už ste si možno všimli, že v regáloch je maslo a maslíčko. Rozdiel v cene je dosť veľký, aj vyše desať korún. Čo sa však pod zdrobneným názvom skrýva? Maslíčko nie je maslo, ale zmes margarínu a masla. Vyzerá ako maslo, nelíši sa veľkosťou, tvarom ani obalom, skutočné maslo to však nie je.

SkryťVypnúť reklamu

Maslo obsahuje iba mliečny tuk a žiaden iný, výrobok, ktorý sa za maslo pod zdrobnelým názvom vydáva, je zmesou margarínu a masla, teda zmesou mliečneho a rastlinného tuku. Ak chcete kúpiť skutočné maslo, radšej nekupujte maslíčko, to už je potom lepšie kúpiť si rastlinný tuk, ktorý sa nehrá na maslo.

"Názov 'maslo so zníženým obsahom cholesterolu obohatené o rastlinný tuk' je už celkom sofistikovaným klamaním spotrebiteľa, pretože pridaním vody a rastlinného oleja do masla neubudlo cholesterolu, ale masla," hovorí Jozef Kerekréty, nezávislý konzultant pre potravinárstvo.

Nedajte sa klamať

To isté sa deje pri mäsových výrobkoch, kde je čoraz menej mäsa a viac vody, škrobu, nemäsových bielkovín a chémie. Signálom nedôveryhodnosti sú často maličkosti. Výrobca zabalí menšie množstvo výrobku do obalu pôvodne určeného na väčšie množstvo, a zrazu máte lacnejší výrobok vedľa drahšieho. Na kuracom stehne nechá navyše kúsok kosti z beháka, čo zvýši hmotnosť o 30 gramov, a tým aj cenu o dve koruny, prípadne uvedie znížený obsah nežiaducej zložky alebo cennú zložku nahradí menej cennou.

SkryťVypnúť reklamu

Chcete si kúpiť zdravý nápoj, hľadáte na pulte nápis stopercentná šťava.

Ak si z regálu vezmete dva výrobky s týmto nápisom, môžete nájsť dva úplne rozdielne nápoje. Ten pod názvom ovocná šťava neurčuje presne časť ovocia, z ktorej sa šťava vyrába, zahŕňa aj možnosť použiť koncentrát ovocia, umelé sladidlá či antioxidanty bez jasne stanovených pravidiel.

Pozor na lacné náhrady

Aj prídavné látky v rôznych potravinách často maskujú lacné náhrady. Aromatické látky vyvolávajú dojem, že potravina obsahuje drahé prírodné zložky - ovocie, oriešky, maslo, smotanu. Farbivá majú rovnakú funkciu. Žltá vyvoláva dojem prítomnosti vajec, červená premení v mäsových výrobkoch tuk na chudé mäso, oranžová urobí z aromatickej sladkej vody pomarančový nápoj.

SkryťVypnúť reklamu

"Úlohou farbív je zvýrazniť prirodzenú farebnosť potraviny. Ak niektorý výrobca chce maskovať nežiaduce vlastnosti výrobku, ktoré nevie odstrániť v rámci technológie výroby, porušuje hygienické normy a mali by ho sankcionovať," zdôrazňuje MUDr. Iveta Trusková z Ústavu zdravotných informácií. Zatiaľ sa však oplatí nakupovať pozorne a neveriť všetkému, čo sľubuje názov či reklama, viac prezradí zloženie tovaru na obale.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 293
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 880
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 388
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 996
  5. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 3 444
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 323
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 624
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 336
  1. Anna Miľanová: Ľudia, myslím, často málokto rozozná čo je naozaj objav, senzácia. Lebo to neviete bez kriku, hádok...
  2. Lukáš Čelinák: Ekonomické dôsledky zbrojenia: Stimul bez pokroku
  3. Jozef Varga: Bi FicoSMER....
  4. Tomáš Vodvářka: Návštěva (povídka na neděli)
  5. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 3.
  6. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 3
  7. Peter Štefãnik: Stav Slovenska je predovšetkým vizitkou našich elít
  8. Štefan Šturdzík: Sme ešte spojenci ?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 330
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 372
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 254
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 996
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 084
  6. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 792
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 781
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 522
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anna Miľanová: Ľudia, myslím, často málokto rozozná čo je naozaj objav, senzácia. Lebo to neviete bez kriku, hádok...
  2. Lukáš Čelinák: Ekonomické dôsledky zbrojenia: Stimul bez pokroku
  3. Jozef Varga: Bi FicoSMER....
  4. Tomáš Vodvářka: Návštěva (povídka na neděli)
  5. František Kukura: Prekladač politických fráz do ľudskej reči časť 3.
  6. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 3
  7. Peter Štefãnik: Stav Slovenska je predovšetkým vizitkou našich elít
  8. Štefan Šturdzík: Sme ešte spojenci ?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 330
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 372
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 254
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 996
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 084
  6. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 792
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 781
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 522
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu