spotreboval len jediný liter paliva. Ten podmieňovací spôsob je na mieste, pretože vozidlo, o ktorom bude reč, nie je vystrojené klasickým spaľovacím motorom.
Tým vozidlom je unikátny jednomiestny automobil PAC-car II, ktorý bol zhotovený v rámci projektu, na ktorom pracovali pedagógovia, výskumní pracovníci a približne dvadsať poslucháčov renomovanej technickej univerzity v Zürichu. Na projekte sa finančnou podporou podieľa švajčiarsky Spolkový úrad pre energiu, Ústav Paula Scherrera, univerzita vo francúzskom Valenciennes a priemyselné firmy ESORO, RUAG a Tribecraft.
PAC-car II je trojkolesové vozidielko s dvomi pevnými prednými kolesami a jedným zadným kolesom, ktoré je poháňané a možno ho riadiť. Vozidlo je zlepšenou verziou vozidla PAC-carI, ktoré bolo zhotovené vlani. Samonosná karoséria je zhotovená z uhlíkových kompozitov. Vozidlo má rázvor kolies 150 cm, jeho dĺžka je 278 cm, šírka len 57 cm a výška len 61 cm. Nečudo, že pri takýchto rozmeroch sa do kokpitu dokáže "vtrepať" len útla žena (vodičkami vozidla sú dve študentky zürišskej techniky). Hmotnosť vozidla PAC-car II je neuveriteľne nízka je to len 29 kilogramov. Vozidlo má mimoriadne nízky odpor vzduchu, pretože súčiniteľ odporu je len 0,075. Na kolesách sú namontované špeciálne pneumatiky Michelin s nízkym valivým odporom. Pohonnou jednotkou vozidla sú palivové články, ktoré majú hmotnosť len 4 kg a ktorých elektrický výkon je 900 W. V palivových článkoch sa elektrická energia produkuje zlučovaním vodíka a kyslíka. Vozidlo nesie vodík v tlakovom zásobníku, v ktorom sú len dva gramy vodíka. Elektrickou energiou z palivových článkov sú napájané dva hnacie jednosmerné elektromotory, každý s výkonom 150 W. S vozidlom PAC-car II sa tím zürišskej technickej univerzity zúčastnil na tohtoročnom Shell Eco-maratóne, na ktorom sa zúčastňujú špeciálne vozidlá s extrémne nízkou spotrebou. Vozidlo PAC-car II sa stalo víťazom tejto súťaže, ktorá sa konala na skúšobnej dráhe firmy Michelin v Ladoux. Pri prvej jazde absolvovalo vozidlo skúšobný okruh tak, že spotrebovalo len 1,07 gramu vodíka. Ak by sa toto množstvo z hľadiska energetického obsahu prerátalo na benzín, znamenalo by to, že vozidlo PAC-car II by s jedným litrom benzínu bolo schopné prejsť až 5 134 kilometrov. Už to je rekordná hodnota, ale pri ďalšej jazde sa podarilo spotrebu ešte znížiť, takže v prepočte by PAC-car II absolvoval s litrom paliva až 5 385 kilometrov. To znamená, že vozidlo by bolo schopné absolvovať cestu okolo rovníka s približne ôsmimi litrami paliva.
Je veľmi nepravdepodobné, že sa niekedy dočkáme osobných vozidiel s takouto rekordne nízkou spotrebou. Pre našu spokojnosť by zatiaľ možno stačilo, keby cena benzínu u nás postupne klesala. Napríklad o korunu každý týždeň...
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.