nahradiť najmä typy C-160 Transall a C-130 Hercules, ktoré pomaly zastarávajú a ktoré majú vysoké prevádzkové náklady. Vojenské letectvá ôsmich krajín vypracovali požiadavky na nové transportné lietadlo už v roku 1997, ale až v júni 2001 bol podpísané memorandum o porozumení, na základe ktorého sa začali koncepčné vývojové práce nového lietadla. V máji 2003 bol podpísaný kontrakt medzi spoločnosťou Airbus Military (vojenská divízia európskej firmy Airbus) a organizáciou OCCAR, čo je organizácia o spolupráci v otázkach výzbroje, v ktorej sú zastúpené Belgicko, Francúzsko, Nemecko, Luxembursko, Španielsko, Turecko a Spojené kráľovstvo. Predmetom tohto kontraktu je dodávka 180 lietadiel vzdušným silám participujúcich krajín. Program vývoja a výroby nového lietadla, označeného A400M, bol oficiálne spustený 31. marca 2003.
Pri vývoji a výrobe nového transportného lietadla sa po prvý raz použijú metódy, uplatňované pri vývoji a výrobe civilných lietadiel, čo by malo viesť k zníženiu vývojových i výrobných nákladov. Mnohé konštrukčné skupiny nového lietadla budú pochádzať z civilných lietadiel Airbus. Napríklad kokpit typu A400M bude prakticky rovnaký ako u dopravných airbusov.
A400M je štvormotorové taktické a strategické vojenské transportné lietadlo. Lietadlo má rozpätie krídiel 42,4 m, jeho dĺžka je 43,8 ma výška je 14,6 m. Priestor pre náklad má dĺžku 17,71 m, šírku 4,00 m a výšku 3,85 m. Na nakladanie a vykladanie nákladu slúži sklopná rampa v zadnej časti trupu lietadla. Prázdne lietadlo má hmotnosť 70 ton, maximálna vzletová hmotnosť je 130 ton. Maximálna hmotnosť lietadla pri pristávaní môže byť 114 ton. Lietadlo bude môcť prevážať 120 plne vyzbrojených vojakov alebo náklad hmotnosti až 37 ton. Do trupu lietadla sa vojdú napríklad dva bojové vrtuľníky Tiger. Palivové nádrže lietadla pojmú až 46,7 tony paliva. Dolet lietadla s nákladom hmotnosti 30 ton je 4 540 km, s nákladom 20 ton je to až 6 575 km. Dolet pri preletoch bez nákladu je vyše 9 000 kilometrov. Lietadlo má maximálnu cestovnú rýchlosť 555 km/h a môže lietať vo výškach až 11 300 metrov. Na pohon tohto vojenského airbusu slúžia štyri turbovrtuľové motory PT400-D6, ktoré vyvíja firma EuroProp International. Každý zo štyroch motorov má výkon 8 200 kW. Na vzlet lietadla so vzletovou hmotnosťou 100 ton na neupravenej vzletovej dráhe stačí dĺžka 940 metrov, dobeh po pristátí je len 625 metrov. Lietadlo riadi dvojčlenná posádka, ktorá má k dispozícii najmodernejšie prístrojové vybavenie. Konečná montáž lietadla sa bude vykonávať v závode firmy Airbus Military v španielskej Seville. Prvý let nového vojenského airbusu by sa mal uskutočniť v roku 2008, dodávky vojenským letectvám ôsmich západoeurópskych krajín by mali začať v roku 2009. Nemecké vojenské letectvo si objednalo 60 lietadiel A400M, francúzske letectvo 50, španielske 27, britské 25 a turecké 10. Belgicko bude v budúcnosti využívať sedem lietadiel A400M, malému Luxembursku postačí jedno lietadlo. Predpokladá sa, že transportné vojenské airbusy by boli v službe približne 25 rokov.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.