Korzár logo Korzár

Vyskúšali sme si Volkswagen Jetta

Niekoľko rokov po predstavení prvého modelu Golf (v roku 1974) si firma Volkswagen uvedomila, že okrem stále populárnejších päťdverových vozidiel so

šikmou zadnou časťou strechy si konzervatívnejšia klientela stále ešte žiada a zrejme stále bude žiadať aj klasické štvordverové sedany so stupňovitou zadnou časťou a veľkým "kufrom". V roku 1979 preto Volkswagen uviedol na trh štvordverový model Jetta, technicky prakticky zhodný s modelom Golf, ale vyznačujúci sa stupňovitou zadnou časťou karosérie. Ukázalo sa, že to bol správny krok, pretože Jetta mala úspech najmä v USA, kde sa postupe stala najúspešnejším európskym automobilom. Celkovo sa na celom svete predalo viac než 6,6 milióna vozidiel Jetta. Neskôr bola Jetta nahradená modelom Vento a v septembri 1998 prišiel na trh model Bora, tiež postavený na báze Golfa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Volkswagen odvodil štvordverovú verziu aj od Golfa ostatnej, piatej generácie. Toto vozidlo sa pod označením Jetta ačalo najprv predávať na americkom trhu a v auguste prišlo na európsky trh. Zaujímavé je, ževV Európe sa toto vozidlo malo pôvodne predávať pod už zaužívaným označením Bora, ale koncern Volkswagen napokon rozhodol, že jeho najnovšia kompaktná limuzína sa bude na celom svete predávať pod jednotným označením Jetta. Najtypickejším dizajnérskym prvkom novej Jetty je chrómovaná predná mriežka tvaru V, podobná mriežkam modelov Passat a Golf GTI, ktoré boli prvými modelmi s novou "tvárou VW". Zadnej časti dominujú svetlá s rýchlo reagujúcimi svietiacimi diódami, pričom tvar zadného skupinového svietidla je podobný tvaru zadných svetiel modelu Passat. Jetta je postavená na podvozku s rázvorom 258 cm, dĺžka vozidla je 455 cm, jeho šírka je 178 cm a výška 146 cm. V porovnaní s doterajším modelom Bora narástla dĺžka až o 17,8 cm. Zväčšením vonkajších rozmerov sa zväčšil aj priestor pre cestujúcich (priestor pre nohy vzadu sediacich cestujúcich je o 5 cm dlhší). Batožinový priestor má teraz úctyhodný objem 527 litrov, čo je o 72 litrov viac, ako v doterajšej Bore. Operadlá zadných sedadiel možno sklopiť v pomere 1/3 k 2/3. Pre novú Jettu je na našom trhu k dispozícii šesť motorov, z toho dva vznetové. Základným motorom je 1,6-litrový motor výkonu 75 kW pri 5 600 ot/min. S týmto motorom, ktorého celková priemerná spotreba je 7,4-7,6 l/100 km, dosiahne Jetta maximálnu rýchlosť 186 km/h. Ďalšie tri zážihové motory, označené FSI, sú vystrojené systémom priameho vstrekovania benzínu do valcov. Prvým z nich je motor 1.6 FSI s maximálnym výkonom 85 kW pri 6 000 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 155 nm. Týmto motorom vystrojená Jetta zrýchli z 0 na 100 km/h za 11,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 194 km/h. Druhým motorom FSI je dvojliter s maximálnym výkonom 110 kW. Tento motor sa dodáva aj v prepĺňanej verzii TFSI, ktorá má maximálny výkon 147 kW a ktorá slúži aj na pohon modelu Golf GTI. Tento najvýkonnejší motor celého sortimentu poskytuje Jette výborné dynamické vlastnosti pri priaznivej spotrebe. Jetta 2.0 FSI zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť až 235 km/h. Spotreba pri jazde mimo mesta sa pritom pohybuje len v rozsahu 6,2-6,3 l/100 km, celková priemerná spotreba je približne 8 /100 km. Mimoriadne priaznivou spotrebou sa vyznačujú dva turbodieselové motory. Motor zdvihového objemu 1,9 litra, ktorého výkon je 77 kW, spotrebuje v meste 6,6-6,7 l/100 km, mimo mesta len 4,5-4,6 l/100 km. Celková priemerná spotreba je 5,2-5,3 l/100 km. Dvojlitrový turbodieselový motor má maximálny výkon 103 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 320 Nm. Týmto motorom poháňaná Jetta zrýchli na stovku za 9,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 207 km/h. Spotreba pri jazde v meste sa pohybuje od 6,9 do 7,3 l/100 km, mimo mesta klesne na 4,7-4,9 l/100 km. Celková priemerná spotreba je v rozsahu 5,5 až 5,8 l/100 km. Sortiment prevodoviek tvoria päťstupňové a šesťstupňové manuálne prevodovky, šesťstupňová automatická prevodovka a športová šesťstupňová prevodovka DSG, ktorá má dve spojky a umožňuje bleskurýchle preraďovanie. Prevodovku DSG možno kombinovať s dvojlitrovým motorom TFSI a obomi turbodieselovými motormi. Do bohatej sériovej výbavy Jetty patrí aj poloautomatický klimatizačný systém (Climatic), šesť airbagov, stabilizačný systém, elektromechanický posilňovač riadenia, aktívne opierky hlavy na predných sedadlách, elektrické ovládanie okien, centrálny zamykací systém s diaľkovým ovládaním a elektricky prestaviteľné a vyhrievateľné zrkadlá. Nová Jetta sa vyrába v závode VW Puebla v Mexiku, pričom pri spájaní dielov karosérie sa v širokej miere používa laserové zváranie. Jetta sa dodáva v troch výstrojných verziách, označených Trendline, Comfortline a Sportline. Športová verzia Sportline má podvozok znížený o 15 mm a jazdí na 16-palcových ráfikoch z ľahkých zliatin. Ani táto verzia však nie štandardne vystrojená stabilizačným systémom, za ktorý treba priplatiť.

SkryťVypnúť reklamu

Mali sme možnosť vyskúšať si Jettu verzie Trendline, poháňanú základným 1,6-litrovým motorom. Hneď po nasadnutí do vozidla sme ocenili priestranný interiér s pohodlnými sedadlami. Motor nás prekvapil svojím mimoriadne kultivovaným a veľmi tichým chodom. A aj keď ide o motor s najnižším výkonom z celého sortimentu pohonných jednotiek, jeho dynamické vlastnosti sú pozoruhodné a podľa nás úplne postačujúce pre bežného užívateľa. Prevodovka má veľmi dobré odstupňovanie prevodov a radenie prevodov je precízne, s krátkymi pohybmi radiacej páky. Brzdy sú veľmi účinné a brzdový účinok možno veľmi dobre dávkovať. Príspevkom k bezpečnosti sú aj smerové svetlá, integrované do vonkajších zrkadiel. Batožinový priestor má síce pozoruhodný objem, ale do tohto priestoru nemožno vložiť predmet s veľkým prierezom, pretože otvor na vkladanie batožín má relatívne malú výšku (to je vlastne nevýhoda všetkých sedanov). S vozidlom sme len veľmi opatrne cúvali, pretože zadnú časť, ktorá je oveľa dlhšia ako sme zvyknutí z bežných päťdverových vozidiel so šikmou zadnou časťou, vôbec nevidno. Preto považujeme za vhodné objednať si ultrazvukovú parkovaciu pomôcku, dodávanú za príplatok (spolu s tempomatom a systémom kontroly tlaku v pneumatikách). S novou Jettou sa nám jazdilo veľmi príjemne a považujeme ho za veľmi kultivované, pohodlné a bezpečné auto, vhodné do mesta, na nákupy, na rodinné výlety i dlhé dovolenkové cesty.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 12 796
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 786
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 273
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 320
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 899
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 861
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 326
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 109
  1. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  2. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  3. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  4. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  5. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  6. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 553
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 204
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 035
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 139
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 582
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 695
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 426
  8. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 8 319
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  2. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  3. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  4. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  5. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  6. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 553
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 204
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 035
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 139
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 582
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 695
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 426
  8. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 8 319
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu