automobilových súťažiach rely Richard Burns. Angličan sa narodil 17. januára 1971 v Readingu (grófstvo Berkshire). S rely začal ako sedemnásťročný na starom Talbote Sumbeam. O dva roky neskôr potom absolvoval svoj prvý štart vo svetovom šampionáte s Peugeotom 309 na domácej RAC rally. V rokoch 1990 a 91 vyhral britský pohár na Peugeote a to ho vynieslo do pozornosti značky Subaru, ktorá mu v nasledujúcej sezóne dala príležitosť štartovať v enkovom domácom šampionáte. V roku 1992 Richard vyhral domáci a o rok neskôr aj otvorený britský šampionát v tejto skupine a za odmenu mohol s továrenskou podporou štartovať v poslednom podniku sezóny, na britskej rely. Dvadsaťdva ročný chlapec nesklamal a doviezol krásne siedme miesto. V nasledujúcich dvoch rokoch (94, 95) mu Subaru umožnilo ďalších sedem štartov a Richard sa odvďačil pódiovým umiestnením (tretí) na britskej rely 1995. V tej dobe tím Mitsubishi hľadal dvojku k Tommi Mäkinenovi a voľba padla na Burnsa. Ten následne v rokoch 1996 až 1998 absolvoval za japonský tím 26 štartov a zaknihoval svoje prvé dve víťazstvá (to premiérové na Safari rally 1998). Po boku dominujúceho Mäkinena však zrejúci Burns nemal šancu preraziť a tak východiskom bola zmena tímu. Ponuka prišla od Subaru, kde po odchode Colina McRae (k Fordu) hľadali adekvátnu britskú náhradu. Onedlho sa voľba sa ukázala ako správna, pretože po počiatočnom zvykaní si na novú techniku sa Burns s autom úplne zžil a po sérii troch prvých a troch druhých miest získal prvý titul vicemajstra. Rovnaký úspech si potom zopakoval aj v sezóne 2000, kde až do poslednej súťaže bojoval o titul s nastupujúcim Marcusom Grönholmom (na peugeote). Najviac šťastia mal však Richard Burns až v roku 2001, keď v nesmierne vyrovnanom súboji vo finále preskočil McRaeho, Mäkinena i Sainza a mohol sa radovať zo svojho životného úspechu titulu majstra sveta. Trojročná bilancia spojenia Subaru Burns bola teda absolútne úspešná, no Richard hľadal nové výzvy. Evidentne najlepším vozidlom tej doby bol Peugeot 206 a tak rozhodnutie padlo práve pre francúzsky tím a pre priamu konfrontáciu s Marcusom Grönholmom. Žiaľ, tento krok sa neskôr neukázal ako šťastný. Auto mu nesedelo a Burns sa už víťazstva nedočkal. Aj preto sa možno rozhodol vrátiť späť k Subaru, kde mal štartovať od novej sezóny 2004. Týždeň pred štartom záverečnej rely sezóny 2003 v Cardife však Richard pri oboznamovacích jazdách omdlel a do pretekov nenastúpil. Vyšetrenie potvrdilo nekompromisnú diagnózu mozgového nádoru! "Richard od začiatku vedel, že jeho vyhliadky v boji so zákernou chorobou nie sú dobré, no bral to statočne a s humorom," vraví sa v oficiálnom vyhlásení rodiny po jeho smrti. Po úvodných vyšetreniach prišli na rad tradičné postupy v boji s touto zákernou chorobou. Chemoterapia i rádioterapia však chorobu iba načas utlmili. Bojovník Burns sa však nevzdával a rozhodol sa podstúpiť najradikálnejší krok, operáciu. Ale ani tento posledný pokus už nepomohol. Richard Burns zomrel v piatok 25. novembra 2005. "Predviedli sme spolu veľa nádherných súbojov z ktorých asi najkrajší bol ten o titul na bristkej rely 2001. Richard bol ozajstný charakter a bude mi veľmi chýbať," zareagoval na smutnú správu jeho dlhoročný súputník Colin McRae. Dodajme, že Richard Burns bol najmladším víťazom britského šampionátu a vôbec prvý pravým angličanom, ktorý pre Anglicko vybojoval titul majstra sveta (McRae je Škót). Určite bude chýbať nielen Colinovi, ale aj všetkým fanúšikom rely športu na celom svete. Zbohom Richard!
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.