Korzár logo Korzár

Nové lietadlové lode pre Royal Navy

Britské kráľovské námorníctvo (Royal Navy) rozšíri v nasledujúcom desaťročí svoju flotilu o dve nové lietadlové lode. Nové lode výrazne prispejú k

schopnostiam námorníctva zasiahnuť kdekoľvek na svete. Jednou z požiadaviek na nové lode je to, aby m hli operovať v nepriateľskom prostredí a bez pomoci krajiny, ktorej prišli na pomoc. O nových britských lietadlových lodiach je zatiaľ známych len málo podrobností. Výtlak lodí by mal byť vyše 50 000 ton a ich posádku by malo tvoriť až 1 400 námorníkov a príslušníkov námorného letectva. Z lodí by mali operovať aj nové lietadlá X-35B, ktoré patria do kategórie STOVL a ktoré vyvíja americká firma Lockheed Martin. Skratka STOVL znamená short take off vertical landing, čiže krátky vzlet a zvislé pristátie. Lietadlá X-35B sú vystrojené sklopnou výtokovou dýzou motora, čo im umožní pristávať zvislo na palubu lietadlovej lode. Na pohon lietadla X-35B, ktoré má rozpätie krídiel 10,7 ma dĺžku 15,47 m, slúži prúdový motor PW61 s maximálnym ťahom 156,06 kN. Britské kráľovské letectvo a námorníctvo si spolu objednali 150 strojov X-35B.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ nie je ani jasné, aký systém pohonu budú mať nové lode. Isté je len to, že nepôjde o jadrový pohon. Zvažuje sa aj možnosť použiť integrovaný plne elektrický pohonný systém. Za vývoj hnacieho systému je zodpovedná firma Rolls-Royce. Na vývoji nových lietadlových lodí a na výrobe jednotlivých systémov a konštrukčných skupín sa bude podieľať množstvo britských i zahraničných firiem. Systém riadenia letovej prevádzky lietadiel, operujúcich z lodí, dodá americká firma Northrop Grumman. Manažment celého projektu vývoja a stavby lodí bude mať na starosti americká firma Lockheed Martin. Na vývoji najmodernejších technológií pre nové lode sa bude podieľať aj britská firma QinetiQ. Ktorá je jedna z najväčších výskumno-vývojových inštitúcií na svete. Koordinátorom celého programu a hlavným dodávateľom nových lietadlových lodí bude britský koncern BAE Systems. Stavba lietadlových lodí nie je, pochopiteľne lacnou záležitosťou. Predpokladá sa, že nové lode budú britských daňových poplatníkov stáť približne 2,9 miliardy libier. Celkové náklady na stavbu a prevádzku lodí počas celej ich životnosti budú predstavovať asi sedem miliárd libier. Prvá z dvoch nových britských lietadlových lodí by mala byť do služby v Royal Navy zaradená v roku 2012, druhá v roku 2015.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 16 651
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 973
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 608
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 345
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 190
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 916
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 650
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 449
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 666
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 281
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 654
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 627
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 670
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 574
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 064
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


3
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


12
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


146
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


72
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 666
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 281
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 654
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 627
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 670
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 574
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 064
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu