Korzár logo Korzár

Sezóna F1 2005 strohou rečou štatistík

Už sedem týždňov je 56. sezóna majstrovstiev sveta F1 minulosťou a možno práve teraz je ten správny čas poslednýkrát sa za ňou obzrieť

prostredníctvom nekompromisnej reči čísel. Na dvadsaťsedem pilotov tentoraz čakalo rekordných devätnásť veľkých cien, čo je absolútne najviac v celej histórii formuly jeden. V prepočte na kolá to znamenalo 1180 kôl a 5778,894 kilometra. Devätnásť pretekov rozšírilo počet Grand prix na úctyhodných 750 GP, čo spolu predstavuje 50 125 kôl a 246 564,6 kilometra! O tohtoročných 738 majstrovských bodov sa podelilo dvadsaťštyri pretekárov, pričom štyria z nich boli nováčikovia (Monteiro, Karthikeyan, Friesacher, Liuzzi). Majster sveta Fernando Alonso získal tento rok "iba" 133 bodov, čo za rekordným Michaelom Schumacherom z vlaňajška zaostáva o pätnásť bodov. Michael Schumacher rok 2005 určite nemôže považovať za svoj najlepší (skôr opačne), ale aj tak zasa posúval hranice svojich absolútnych rekordov. Veď v počte bodov sa už prehupol cez 1200 a má ich 1248 (druhý Prost "iba" 798,5), počet pódiových umiestnení rozšíril na 142 (84 víťazstiev, 39 druhých a 19 tretích miest) a zaujímavý je aj údaj o počte odjazdených kôl a kilometrov na čele pretekov. Nemec pri svojich 232 štartoch vo formule jeden dokázal v 130 pretekoch viesť štartové pole a najazdil v čele 4725 kôl a 22 233 kilometrov!!! Iba v dvoch kategóriach nedrží Michael Schumacher rekordné prvé miesto. Tou prvou je počet štartov, kde stále vedie Riccardo Patrese s 256 štartmi (Schumacher je druhý s 232 GP) a tou druhou je počet pole position, čiže najlepších postavení na štarte. Tu už viacej ako desať rokov kraľuje Ayrton Senna so ziskom 65 pole, zatiaľ čo Schumacher sa mu už dokázal v tomto roku s jediným pole position z Hungaroringu priblížiť na rozdiel jednej PP (64). V počte víťazstiev boli v tomto roku najlepší piloti Fernando Alonso a Kimi Räikkonen, ktorí zhodne zvíťazili po sedemkrát (Montoya 3, Fisichella a M. Schumacher raz). Celkovo však Schumacher má 84 víťazstiev (Prost 51, Senna 41), zatiaľ čo Räikkonen sa s Barrichellom delia o 26. priečku v historických tabuľkách (po 9 víťazstiev) a Alonso je o priečku nižšie (8 víťazstiev). Oveľa pestrejšie to bolo tentoraz v pole position, kde sa vystriedalo deväť pilotov hoci Räikkonen i Alonso mali zasa zhodne po päť pole position. A zatiaľ čo na čele tejto kategórie vládne Senna pred Schumacherom, tak Alonsovi patrí 27. miesto s deviatimi PP a Räikkonenovi, ktorý má o jednu PP menej, patrí 28. miesto. V počte najrýchlejších kôl bol jednoznačným suverénom ročníka Kimi Räikkonen, ktorý zajazdil až desať najrýchlejších kôl pretekov. Celkovo však z pohľadu histórie vedie Michael Schumacher s 69 NK pred Prostom (41) a Mansellom (30). Raikkonen je štrnásty (16 NK) a Alonso až päťdesiatydruhý (3 NK).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pozrime sa však aj ako sa darilo tímom. Najviacej víťazstiev zaknihoval McLaren (desať) zatiaľ čo majstrovský Renault iba osem. Zaujímaví však je, okrem týchto dvoch tímov sa to podarilo už iba Ferrari, ktoré v Indianapolis vyhralo za dobre známych veľmi divných okolností. V historických tabuľkách sa toho pre Ferrari (183 víťazstiev) a Mclren (148) veľa nezmenilo, no Renault vďaka svojej osmičke podskočil už na celkové siedme miesto (25 víťazstiev) pred ôsmy Tyrrell (23) a je už tesne za Benettonom (27 víť.). Pohár konštruktérov vyhral Renault so 191 bodmi o jedenásť bodov pred McLarenom. Z historického pohľadu to však veľa nemení ani tu, pretože čelo suverénne ovláda Ferrari so 4349,5 bodmi pred McLarenom, ktorý zaostáva o viacej ako tisíc bodov (3139,5). Tretí Williams má 2507,5 boda a štvrtý Lotus 1514 bodov. Renault sa však posunul aj tu na siedme miesto so ziskom 719 bodov a ak sa mu v nasledujúcom roku podarí zopakovať tohtoročný úspech, tak môže preskočiť aj piaty Brabham, ktorý má na konte 983 bodov. Zaujímavé je, že hoci McLaren tento rok získal až jedenásť najrýchlejších kôl v pretekoch, tak stále zaostáva v historických tabuľkách za Williamsom o tri NK. Poradie vedie Ferrari )184) pred Williamsom (128) a McLarenom (125). Renault sa posunul na siedme miesto s 22 NK. Podobná situácia je aj tabuľkách pole position, kde vedie Ferrari so 179 PP pred Williamsom (125) a McLarenom (122). Štvrtý Lotus má 107 PP a potom ďaleko za ním je až Renault so 41 PP.

SkryťVypnúť reklamu

A čo spoľahlivosť jednotlivých pilotov a ich monopostov. Prekvapivo najspoľahlivejším bol nováčik Tiago Monteiro, ktorý nielenže vytvoril nový rekord v spoľahlivosti debutanta (šestnásť pretekov), ale z celkového počtu 5778,894 km odjazdil až 95,53 percenta, čo predstavuje vzdialenosť 5520,557 km. Nenápadne druhým najspoľahlivejším pilotom sezóny bol Rubens Barrichello, ktorý odjazdil 94,98 percenta (5488,505 km.). Pre zaujímavosť Alonso je tretí s 92,21 percentami a 5328,945 km a Kimi Räikkonen je z 87,56 percenta (5059,913 km) až na siedmom mieste (Michael Schumacher dokonca iba 83,46 percent a 4822,891 km, až na ôsmom mieste). Pokiaľ ide o tímy, tak najspoľahlivejším bol tím Toyota, ktorého piloti dohromady odjazdili 89,92 percenta celkovej možnej vzdialenosti, teda 10392,488 km. Zásluhou Barrichella je druhým najspoľahlivejším tímom tím Ferrari, ktorý najazdil 10311,396 km (89,22 %). Nad desaťtisíc km sa dostali potom už iba tímy Sauber a Jordan. Takmer navlas ro vnaký počet kilometrov zajazdili dohromady tímy Renault (9707,912 km) a McLaren (9706,844 km) a podelili sa v spoľahlivosti o piate a šieste miesto. Za najnespoľahlivejší tím odsunuli výpadky z úvodu sezóny tím BAR Honda, ktorý okrúžil dohromady iba 8352,662 km čo je iba 72,27 percenta celkovej vzdialenosti. Z trinástich pretekárov, ktorí v tomto roku odjazdili všetky veľké ceny bol najnespoľahlivejší prekvapivo Giancarlo Fisichella, ktorý z 5778,894 km vzdialenosti absolvoval iba 4378,967 km (75,78 %)! Nuž a na záver sa ešte pozrime kto diktoval najdlhšie tempo na čele pretekov. Tentoraz sa na čele objavilo jedenásť pretekárov a sedem tímov. Podľa očakávania sa najviac na čele (v dvanástich pretekoch) vyhrieval Räikkonen, ktorý viedol svojich kolegov počas 375 kôl, čo predstavuje 1721,76 km. To znamená 29,79 %. Druhý Alonso však tiež veľa nezaostáva, pretože viedol v jedenástich veľkých cenách celkom 336 kôl, no 1694,724 km, čo predstavuje 29,33 percenta celkovej vzdialenosti. Z tímov je na tom pochopiteľne najlepšie McLaren, ktorý zapísal 2864,05 kilometra na čele (49,56 %) pred Renaultom s 2293,252 km (39,68 %). Po rokoch hegemónie absolvoval Michael Schumacher na čele iba 85 kôl a 368,673 km, čo je iba 6,38 percenta z celkovej možnej vzdialenosti. I to však stačilo na piate miesto, keď viacej v čele pretekov odjazdili v v 56.sezóne iba Alonso, Räikkonen, Montoya a Fisichella.

SkryťVypnúť reklamu

Toľko teda strohá, no presná reč čísel za sezónu F1 2005. Možno vás niektoré čísla prekvapili a možno iba potvrdili to, čo sme aj tak dávno vedeli. Dokonalé štatistiky však každopádne ku kráľovskej formule jeden patria a mi sme ich nemohli opomenúť. Žiaľ na tomto malom priestore sme mohli vypichnúť iba niektoré údaje a mne nezostáva nič iné než dúfať, že sme trafili práve tie, ktoré vás zaujímajú najviac.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 434
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 608
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 382
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 438
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 034
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 619
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 067
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu