indikujú upchávanie palivového filtra, čo môže viesť k prerušeniu dodávky paliva do motorov a tým aj k ich zastaveniu. Niekoľko takýchto prípadov sa stalo v Spojených štátoch, pričom vyšetrovania ukázali, že vinníkom upchávania bolo nadmerné rozmnoženie sa špeciálnej plesne, ktorej latinský názov je Hormoconis resinae. Táto pleseň si doslova "lebedí" v palive, ktoré spaľujú prúdové letecké motory, a na svoje prežívanie a rozmnožovanie sa potrebuje len minimálne množstvo vody (to sa v palive prakticky vždy vyskytuje). Rast tejto plesne môže viesť k zablokovaniu palivových potrubí i k postupnej korózii palivových nádrží. Preto treba z času na čas skontrolovať, či sa v palive resp. v palivových nádržiach lietadiel nenachádzajú tieto nebezpečné mikroorganizmy. Doteraz sa na zisťovanie prítomností nebezpečných plesní používali testy, založené na kultivácii odobratých vzoriek paliva, v ktorom sa predpokladá prítomnosť plesne. Výsledky takéhoto kultivačného testu sú však známe najskôr po 72 hodinách.
S novou metódou zisťovania prítomnosti nebezpečných plesní v palivovej sústave lietadiel prišla nedávno britská firma Conidia Bioscience. Táto firma vyvinula detekčnú súpravu Fuelstat, ktorá umožňuje veľmi rýchlo zistiť prítomnosť plesne v vo vzorke paliva. Nová detekčná metóda pracuje, podobne ako bežný tehotenský test, na imunologickom princípe. To znamená, že test zisťuje prítomnosť látok, ktoré produkuje cieľový organizmus (pleseň) počas svojho rastu v palive. V odobratej vzorke pritom vôbec nemusí byť prítomná samotná pleseň, čo je veľmi dôležité, pretože táto pleseň uľpieva na dne a bokoch palivovej nádrže, takže v samotnom palive ju niekedy ťažko odhaliť. Metabolické produkty plesne sú však rozptýlené v celom objeme paliva, takže v odobratej vzorke ich možno ľahko odhaliť. Výsledky testu sú známe za približne desať minút. Výhodou nového testu je aj to, že deteguje len plesne, ktoré rastú v palive. Firma Airbus bola prvou firmou, ktorá oficiálne schválila používanie súpravy Fuelstat na svojich lietadlách. Po analýze novej testovacej súpravy vyjadrila súhlas s jej používaním aj britská firma BAE Systems, a to na všetkých lietadlách a vrtuľníkoch, ktoré vyrába. Prvou veľkou leteckou spoločnosťou, ktorá kúpila súpravy Fuelstat, bola americká spoločnosť Continental. Nové súpravy na zisťovanie prítomností nebezpečných plesní v palivovom systéme používajú už aj letecké firmy McDonnellDouglas, Boeing a Reims Aviation. Spoločnosť Conidia Bioscience vyvinula aj námornú verziu svojho testu, určenú pre obchodné, vojenské a súkromné lode. V budúcnosti by mali byť vyvinuté aj súpravy na zisťovanie prítomnosti plesní v iných druhoch palív, v nápojoch a v potravinách.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.