Korzár logo Korzár

Lietajúci "mrož" uvezie až 500 ton

Spojené štáty, ktoré si osobujú "právo" vojensky zasahovať podľa vlastného uváženia kdekoľvek na svete, prišli už dávnejšie na to, že limitujúcim

faktorom ich vojenských operácií je nedostatočná kapacita na strategickú prepravu vojsk a techniky vzduchom. Povedané jednoducho, Američania nedisponujú takými prostriedkami vzdušnej prepravy, ktoré by umožnili do vzdialených končín sveta relatívne rýchlo prepraviť veľké množstvo techniky a vojakov. Preto sa v USA objavujú projekty na vývoj takých lietajúcich strojov, ktoré by boli schopné prepravovať náklad hmotnosti 500 ton i viac, a to na veľké vzdialenosti. Termín "lietajúce stroje" je namieste, pretože nepôjde o klasické lietadlá ani o klasické vzducholode, ale o lietajúce dopravné prostriedky úplne nového typu. Vývojom týchto inovatívnych dopravných prostriedkov sa začína zaoberať agentúra DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency, čiže agentúra pre pokrokové obranné výskumné projekty), ktorá je centrálnou výskumnou a vývojovou organizáciou amerického ministerstva obrany. Agentúra DARPA neádvno udelila dva kontrakty na prvú fázu vývoja nových dopravných prostriedkov, ktoré dostali predbežný názov Walrus (mrož). Walrus síce svojím vzhľadom pripomína klasickú vzducholoď ale na rozdiel od nej pôjde o lietadlo ťažšie ako vzduch. Vzducholoď je lietadlo ľahšie ako vzduch, pretože sa do vzduchu vznesie pôsobením aerostatického vzlaku (priemerná hustota vzducholode je nižšia ako priemerná hustota vzduchu, preto sa vzducholoď vo vzduchu v podstate vznáša). Klasické lietadlo, teda lietadlo ťažšie ako vzduch, sa do vzduchu vznesie pôsobením aerodynamických síl, teda vztlakových síl, ktoré sú generované krídlami lietadla pri jeho dostatočnej rýchlosti. Walrus bude síce lietadlo ťažšie ako vzduch, ale k jeho vztlaku bude predsa len okrem aerodynamických síl prispievať aj vztlak obrovského trupu, naplneného plynom, ľahším ako vzduch (pravdepodobne héliom). K vztlaku pri vzlete prispejú aj natáčacie pohonné jednotky. Lietadlo Walrus bude koncipované tak, aby mohlo operovať z miest, ktoré nemajú žiadnu infraštruktúru a aby mohlo pristávať na neupravených plochách, na ktorých sa vyskytujú prekážky vysoké až 1,5 metra. Dĺžka trupu inovatívneho lietajúceho stroja by mala byť od 180 do 300 metrov. Walrus by mal dopraviť náklad vyše 500 ton do vzdialenosti 22 000 kilometrov, a to za menej než sedem dní. Bojová jednotka, prepravovaná lietadlom Walrus, by mala byť schopná zasiahnuť do bojových operácií už šesť hodín po pristátí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na prvú fázu vývoja lietajúceho mroža dostala firma Lockheed Martin temer tri milióny dolárov, spoločnosť Aeros Aeronautical Systems Corp. Niečo vyše 3,2 mil. dolárov. Zatiaľ však nikto nevie ani len odhadnúť, kedy by prvý Walrus mohol vzlietnuť na svoj prvý let.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 646
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 923
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 164
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 3 712
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 539
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 998
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 613
  1. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  2. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  3. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  4. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  6. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  7. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  8. Emil Lobotka: Ukrižuj
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 836
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 487
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 748
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 605
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 411
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 949
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 514
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 217
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  2. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  3. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  4. Dalibor Eštočák: Pokora, ktorú sme stratili
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  6. Alexander Hričko: SMERujeme do priepasti
  7. Imunoblog: Veľké jarné upratovanie… tela!
  8. Emil Lobotka: Ukrižuj
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 836
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 487
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 748
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 605
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 411
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 949
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 514
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 217
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu