faktorom ich vojenských operácií je nedostatočná kapacita na strategickú prepravu vojsk a techniky vzduchom. Povedané jednoducho, Američania nedisponujú takými prostriedkami vzdušnej prepravy, ktoré by umožnili do vzdialených končín sveta relatívne rýchlo prepraviť veľké množstvo techniky a vojakov. Preto sa v USA objavujú projekty na vývoj takých lietajúcich strojov, ktoré by boli schopné prepravovať náklad hmotnosti 500 ton i viac, a to na veľké vzdialenosti. Termín "lietajúce stroje" je namieste, pretože nepôjde o klasické lietadlá ani o klasické vzducholode, ale o lietajúce dopravné prostriedky úplne nového typu. Vývojom týchto inovatívnych dopravných prostriedkov sa začína zaoberať agentúra DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency, čiže agentúra pre pokrokové obranné výskumné projekty), ktorá je centrálnou výskumnou a vývojovou organizáciou amerického ministerstva obrany. Agentúra DARPA neádvno udelila dva kontrakty na prvú fázu vývoja nových dopravných prostriedkov, ktoré dostali predbežný názov Walrus (mrož). Walrus síce svojím vzhľadom pripomína klasickú vzducholoď ale na rozdiel od nej pôjde o lietadlo ťažšie ako vzduch. Vzducholoď je lietadlo ľahšie ako vzduch, pretože sa do vzduchu vznesie pôsobením aerostatického vzlaku (priemerná hustota vzducholode je nižšia ako priemerná hustota vzduchu, preto sa vzducholoď vo vzduchu v podstate vznáša). Klasické lietadlo, teda lietadlo ťažšie ako vzduch, sa do vzduchu vznesie pôsobením aerodynamických síl, teda vztlakových síl, ktoré sú generované krídlami lietadla pri jeho dostatočnej rýchlosti. Walrus bude síce lietadlo ťažšie ako vzduch, ale k jeho vztlaku bude predsa len okrem aerodynamických síl prispievať aj vztlak obrovského trupu, naplneného plynom, ľahším ako vzduch (pravdepodobne héliom). K vztlaku pri vzlete prispejú aj natáčacie pohonné jednotky. Lietadlo Walrus bude koncipované tak, aby mohlo operovať z miest, ktoré nemajú žiadnu infraštruktúru a aby mohlo pristávať na neupravených plochách, na ktorých sa vyskytujú prekážky vysoké až 1,5 metra. Dĺžka trupu inovatívneho lietajúceho stroja by mala byť od 180 do 300 metrov. Walrus by mal dopraviť náklad vyše 500 ton do vzdialenosti 22 000 kilometrov, a to za menej než sedem dní. Bojová jednotka, prepravovaná lietadlom Walrus, by mala byť schopná zasiahnuť do bojových operácií už šesť hodín po pristátí.
Na prvú fázu vývoja lietajúceho mroža dostala firma Lockheed Martin temer tri milióny dolárov, spoločnosť Aeros Aeronautical Systems Corp. Niečo vyše 3,2 mil. dolárov. Zatiaľ však nikto nevie ani len odhadnúť, kedy by prvý Walrus mohol vzlietnuť na svoj prvý let.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.